Závěrečná bakalářská práce se zabývá vzděláváním seniorů jako o andragogickém tématu a skládá se ze čtyř kapitol. První tři kapitoly jsou teoretické a zabývají se základními teoretickými pojmy andragogiky, gerontagogiky a jejich důležitosti v teorii i praxi. Dále se zaměřuje na seniory jako jednu ze skupin edukace, kde vymezuje pojmy stáří, stárnutí, změny ve stáří, metody a zásady správné komunikace se seniory, a také institucemi zaměřené na edukaci seniorů. Praktickou část tvoří analýza dotazníkového šetření. Dotazování byli senioři žijící v různých zařízeních, která se vzděláváním a péči o seniory zabývají, a také senioři žijící doma. Cílem práce je zjistit, jak na své vzdělávání pohlíží sami senioři a jaké možnosti dalšího vzdělávání mají. Zjištěné výsledky jsou zpracovány do tabulek, graficky znázorněny v grafech a následně vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis focuses on seniors and talks about andragogical theme. It consists of four chapters. The first free chapters deal with basic theoretical andragogical and gerontogogical concepts and their importance in theory and practice. The thesis focuses on seniors as one group of education. The thesis explains concepts of old age, ageing, changes in old age, communication methods and institutions, which are connected with education. The practical part consists of an analysis of questionnaire. Interviewed were seniors living in different institutions, which are concerned with senior education. The aim of this thesis is to find out how seniors look on education themselves and haw many possibilities of education they have. The results are processed into tables, graphically depicted in the charts and subsequently evaluated.
Eldest, education, old age, ageing, lifelong education.
Rozsah průvodní práce
68 s. , přílohy 12 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná bakalářská práce se zabývá vzděláváním seniorů jako o andragogickém tématu a skládá se ze čtyř kapitol. První tři kapitoly jsou teoretické a zabývají se základními teoretickými pojmy andragogiky, gerontagogiky a jejich důležitosti v teorii i praxi. Dále se zaměřuje na seniory jako jednu ze skupin edukace, kde vymezuje pojmy stáří, stárnutí, změny ve stáří, metody a zásady správné komunikace se seniory, a také institucemi zaměřené na edukaci seniorů. Praktickou část tvoří analýza dotazníkového šetření. Dotazování byli senioři žijící v různých zařízeních, která se vzděláváním a péči o seniory zabývají, a také senioři žijící doma. Cílem práce je zjistit, jak na své vzdělávání pohlíží sami senioři a jaké možnosti dalšího vzdělávání mají. Zjištěné výsledky jsou zpracovány do tabulek, graficky znázorněny v grafech a následně vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis focuses on seniors and talks about andragogical theme. It consists of four chapters. The first free chapters deal with basic theoretical andragogical and gerontogogical concepts and their importance in theory and practice. The thesis focuses on seniors as one group of education. The thesis explains concepts of old age, ageing, changes in old age, communication methods and institutions, which are connected with education. The practical part consists of an analysis of questionnaire. Interviewed were seniors living in different institutions, which are concerned with senior education. The aim of this thesis is to find out how seniors look on education themselves and haw many possibilities of education they have. The results are processed into tables, graphically depicted in the charts and subsequently evaluated.
Eldest, education, old age, ageing, lifelong education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti andragogiky a geragogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti andragogiky a geragogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008 ISBN 978-80-247-2580-2.
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov : vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 2. dopl. vyd ., 156 s,2007. ISBN 978-80-223-2287-4.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd.2. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19.9.
SHERRON, Ronald H., ed. a LUMSDEN, D. Barry, ed. Introduction to educational gerontology. 3rd ed. New York: Hemisphere Publishing Corporation, c1990. xiii, 362 s. Series in death education, aging, and health care, ISSN 0275-3510. ISBN 1-56032-039-7.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008 ISBN 978-80-247-2580-2.
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov : vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Univerzita Komenského, 2. dopl. vyd ., 156 s,2007. ISBN 978-80-223-2287-4.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd.2. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19.9.
SHERRON, Ronald H., ed. a LUMSDEN, D. Barry, ed. Introduction to educational gerontology. 3rd ed. New York: Hemisphere Publishing Corporation, c1990. xiii, 362 s. Series in death education, aging, and health care, ISSN 0275-3510. ISBN 1-56032-039-7.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářsk práce, její hlavní cíle a metodologii výzkumného šetření. Následně uvedla nejdůležitější výsledky výzkumu.
Odpověděla na dotazy uvedené v posudcích bakalářské práce.
Proběhla diskuse.
Mgr. Kalenda upozornil na nedostatky v teoretické části práce, na redundantnost některých pasáží teorie. V empirické části práce nalézá nedostatky při tvorbě hypotéz, jejich analýzu.
doc. Balvím upozorňuje na gramatické chyby v práci.