Tato bakalářská práce se zabývá projevy neverbální komunikace, konkrétně haptiky a zkoumáním vztahů mezi romskou a českou komunitou.V teoretické části je podrobněji rozepsána komunikace jako taková, dále pak verbální slož-ka komunikace spolu se související ontogenezí řeči, jazykovou rovinou, řečí, jazykem a mluvou. Dále zde podrobněji definuji úvod do neverbální komunikace a její podrobnější rozpracování z hlediska druhů. Jedna samostatná kapitola se věnuje haptice, doteku, také kulturním rozdílům a dotykové terapii.Praktická část bakalářské práce je zaměřena na výzkum rozdílů a odlišností mezi českou a romskou komunitou. Konkrétně u dětí předškolního a mladšího školního věku. Výsledky výzkumného šetření byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření a utvořených pozorovacích archů, které se skládají z pěti podskupin.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the symptoms of nonverbal communication, and specifically haptic exploration of relations between the Roma and Czech community.The theoretical part is further broken down communication as such, as well as verbal com-ponent of communication to and together with the associated ontogenesis of speech, langu-age, speech, language and literacy. Further detail here define an introduction to nonverbal communication and its elaboration in terms of species. A separate chapter is devoted to haptic, touch, also cultural differences and touch therapy.The practical part of the thesis is focused on the research gaps and differences between Czech and Roma community. Specifically, the preschool and early school age. The results of an exploratory survey were collected through a questionnaire survey and formed ob-servation sheets bags, which are made up of five sub-groups.
Klíčová slova
komunikace, neverbální komunikace, haptika, česká národnost, romská komunita
Klíčová slova v angličtině
communication, nonverbal communication, haptics, Czech nationality, Romany community
Rozsah průvodní práce
69 s. (66 703 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá projevy neverbální komunikace, konkrétně haptiky a zkoumáním vztahů mezi romskou a českou komunitou.V teoretické části je podrobněji rozepsána komunikace jako taková, dále pak verbální slož-ka komunikace spolu se související ontogenezí řeči, jazykovou rovinou, řečí, jazykem a mluvou. Dále zde podrobněji definuji úvod do neverbální komunikace a její podrobnější rozpracování z hlediska druhů. Jedna samostatná kapitola se věnuje haptice, doteku, také kulturním rozdílům a dotykové terapii.Praktická část bakalářské práce je zaměřena na výzkum rozdílů a odlišností mezi českou a romskou komunitou. Konkrétně u dětí předškolního a mladšího školního věku. Výsledky výzkumného šetření byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření a utvořených pozorovacích archů, které se skládají z pěti podskupin.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the symptoms of nonverbal communication, and specifically haptic exploration of relations between the Roma and Czech community.The theoretical part is further broken down communication as such, as well as verbal com-ponent of communication to and together with the associated ontogenesis of speech, langu-age, speech, language and literacy. Further detail here define an introduction to nonverbal communication and its elaboration in terms of species. A separate chapter is devoted to haptic, touch, also cultural differences and touch therapy.The practical part of the thesis is focused on the research gaps and differences between Czech and Roma community. Specifically, the preschool and early school age. The results of an exploratory survey were collected through a questionnaire survey and formed ob-servation sheets bags, which are made up of five sub-groups.
Klíčová slova
komunikace, neverbální komunikace, haptika, česká národnost, romská komunita
Klíčová slova v angličtině
communication, nonverbal communication, haptics, Czech nationality, Romany community
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti neverbální komunikace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na haptické projevy u dětí z romské komunity.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti neverbální komunikace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na haptické projevy u dětí z romské komunity.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Books print s.r.o., 2007. ISBN 878-80-210-4454-8.
SVATOŠ, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-176-7.
TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace: co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho využít. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-722-6429-X.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Books print s.r.o., 2007. ISBN 878-80-210-4454-8.
SVATOŠ, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-176-7.
TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace: co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho využít. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-722-6429-X.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
Přílohy volně vložené
DVD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obeznámila zkušební komisi se strukturou teoretické části, designem výzkumu a poté se zaměřila na výstupy výzkumného šetření. Studentce byly přečteny posudky jak vedoucího, tak oponenta bakalářské práce. Na závěr zodpověděla otázky k obhajobě.
Diskuze:
Inspirovala jste se nějakým jiným výzkumem? Ne. Jak byste využila výsledky v praxi? Studentka odpověděla.
Prof. Gavora: Proč si myslíte, že jiné etnikum má více kontaktu nežli jiné? Studentka nevěděla. Studentka nedokázala reagovat odborně na otázky, které jí byly pokládány. Kdo vymyslel téma? Já.
Kolik učitelek jste potkali, aby podávaly dětem ruky? Ve dvouch. Byly to školky mladší nebo starší? Starší.