Bakalářská práce se zabývá významem rodiny v kresbě dítěte předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dítěte předškolního věku, kresbu dítěte, rodinu a rodinné vztahy. Popisuje screeningový dotazník pro kinetickou kresbu rodiny, který je po-užit k realizaci výzkumu. Cílem praktické části je rozbor dětských kreseb a hodnocení kreseb podle screeningového dotazníku pro kinetickou kresbu rodiny.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the meaning of family in the drawing of preschool children. Theoretical part is focused on the characteristic of preschool children, child´s drawing, the family and family relationships. It describes a screening questionnaire for kinetic family drawing which is used for realization of research. The aim of practical part is analysis of children´s drawings and evaluation of drawings according to screening questionnaire for the kinetic family drawing.
Klíčová slova
Dětská kresba, kresba rodiny, screeningový dotazník pro kinetickou kresbu rodiny
Klíčová slova v angličtině
Child´s drawing, drawing of family, screening questionnaire for kinetic family drawing
Rozsah průvodní práce
59 s. (67 902 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá významem rodiny v kresbě dítěte předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dítěte předškolního věku, kresbu dítěte, rodinu a rodinné vztahy. Popisuje screeningový dotazník pro kinetickou kresbu rodiny, který je po-užit k realizaci výzkumu. Cílem praktické části je rozbor dětských kreseb a hodnocení kreseb podle screeningového dotazníku pro kinetickou kresbu rodiny.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the meaning of family in the drawing of preschool children. Theoretical part is focused on the characteristic of preschool children, child´s drawing, the family and family relationships. It describes a screening questionnaire for kinetic family drawing which is used for realization of research. The aim of practical part is analysis of children´s drawings and evaluation of drawings according to screening questionnaire for the kinetic family drawing.
Klíčová slova
Dětská kresba, kresba rodiny, screeningový dotazník pro kinetickou kresbu rodiny
Klíčová slova v angličtině
Child´s drawing, drawing of family, screening questionnaire for kinetic family drawing
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolní pedagogiky, psychologie dítěte předškolního věku a výtvarné výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou výzkumného nástroje screeningového dotazníku pro kinetickou kresbu rodiny podle Petersona/Hardina 1995.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolní pedagogiky, psychologie dítěte předškolního věku a výtvarné výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou výzkumného nástroje screeningového dotazníku pro kinetickou kresbu rodiny podle Petersona/Hardina 1995.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
KUCHARSKÁ, Anna a Ludmila MÁJOVÁ. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-217-2.
NOVÁK, Tomáš. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc: Rubico, 2004. ISBN 80-7346-037-8.
PIAGET, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
WHITNEY-PETERSON, Linda a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni. Příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7524-237-0.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
KUCHARSKÁ, Anna a Ludmila MÁJOVÁ. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-217-2.
NOVÁK, Tomáš. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc: Rubico, 2004. ISBN 80-7346-037-8.
PIAGET, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8.
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
WHITNEY-PETERSON, Linda a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni. Příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7524-237-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci jasně a srozumitelně. Vymezila design výzkumného šetření a výstupy praktické části bakalářské práce.
Studentka prezentovala nejčastěji se vyskytující indikátory. Dr. Majerčíková: Co jsou to indikátory? Nedokázala odpovědět.
Dr. Szimethová: jaké testy kresby znáte? Studentka uvedla. Zkušební komise poukázala na to, že studenta nemá psychologické vzdělání proto, aby mohla dělat takové téma.