Cílem této práce je zjistit úroveň psychické a sociální zralosti dětí předškolního věku. V teoretické části se zabývám celkovým vývojem dítěte a vnějšími i vnitřními faktory, které jeho vývoj a zralost ovlivňují. Dále se zabývám osobností dítěte, jak se utváří, formuje, determinuje a z jaké části se podílí na psychické a sociální zralosti.
V závěru teoretické části shrnuji pedagogikco-psychologické metody, které napomáhají diagnostikovat úroveň zralosti či nezralosti dítěte.
Praktická část je tvořena kvantitativním výzkumem, jehož hlavním cílem je zjistit a ná-sledně popsat zastoupení dětí psychicky a sociálně zralých i nezralých v rodinném prostředí na Uherskohradišťsku a to ve městech Uherské Hradiště, Staré Město, Babice, Traplice, Jalubí a Mařatice.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to determine the level of psychical and social maturity of preschool children. The theoretical part describes the general development of a child, the internal and external factors influencing its development and maturity. It also focuses on the personality of a child, how it is shaped, formed, determined and how big its role in psychical and social maturity is. In the conclusion of the theoretical part, I sum up the pedagogical-psychological methods which help to diagnose the level of maturity or immaturity of a child.
The practical part consists of a quantitative research whose main aim is to determine and subsequently describe the amount of psychically and socially mature and immature chil-dren in the family environment in the region of Uherské Hradiště, in the cities of Uherské Hradiště, Staré Město, Babice, Traplice, Jalubí and Mařatice.
Klíčová slova
psychická a sociální zralost, děti, vývojová psychologie, výchova
Klíčová slova v angličtině
psychical and social maturity, children, developmental psychology, education
Rozsah průvodní práce
104 s. (102 003 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je zjistit úroveň psychické a sociální zralosti dětí předškolního věku. V teoretické části se zabývám celkovým vývojem dítěte a vnějšími i vnitřními faktory, které jeho vývoj a zralost ovlivňují. Dále se zabývám osobností dítěte, jak se utváří, formuje, determinuje a z jaké části se podílí na psychické a sociální zralosti.
V závěru teoretické části shrnuji pedagogikco-psychologické metody, které napomáhají diagnostikovat úroveň zralosti či nezralosti dítěte.
Praktická část je tvořena kvantitativním výzkumem, jehož hlavním cílem je zjistit a ná-sledně popsat zastoupení dětí psychicky a sociálně zralých i nezralých v rodinném prostředí na Uherskohradišťsku a to ve městech Uherské Hradiště, Staré Město, Babice, Traplice, Jalubí a Mařatice.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to determine the level of psychical and social maturity of preschool children. The theoretical part describes the general development of a child, the internal and external factors influencing its development and maturity. It also focuses on the personality of a child, how it is shaped, formed, determined and how big its role in psychical and social maturity is. In the conclusion of the theoretical part, I sum up the pedagogical-psychological methods which help to diagnose the level of maturity or immaturity of a child.
The practical part consists of a quantitative research whose main aim is to determine and subsequently describe the amount of psychically and socially mature and immature chil-dren in the family environment in the region of Uherské Hradiště, in the cities of Uherské Hradiště, Staré Město, Babice, Traplice, Jalubí and Mařatice.
Klíčová slova
psychická a sociální zralost, děti, vývojová psychologie, výchova
Klíčová slova v angličtině
psychical and social maturity, children, developmental psychology, education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolní výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolní výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ.Diagnostika dítěte předškolního věku.Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let.Vyd.1.Brno:Computer Press,a.s.,2007.ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: Co by mělo dítě umět před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BENÍŠKOVÁ, Tereza. První třídou bez pláče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1906-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1.třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
WOOLFSON, Richard. Bystré dítě.Předškolák.Podporujte všestranný rozvoj svého dítěte.Vyd.1. Praha:Ottovo nakladatelství s.r.o.,2004. ISBN 80-7360-002-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ.Diagnostika dítěte předškolního věku.Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let.Vyd.1.Brno:Computer Press,a.s.,2007.ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: Co by mělo dítě umět před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BENÍŠKOVÁ, Tereza. První třídou bez pláče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1906-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1.třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
WOOLFSON, Richard. Bystré dítě.Předškolák.Podporujte všestranný rozvoj svého dítěte.Vyd.1. Praha:Ottovo nakladatelství s.r.o.,2004. ISBN 80-7360-002-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala strukturu teoretické části a poté se zaměřila na část praktickou. Zkušební komisi obeznámila s designem výzkumu a s konkrétními výstupy výzkumu. V rámci obhajoby byly zodpovězeny otázky od vedoucího i oponenta.