Tato bakalářská práce se zabývá návrhem Modelu stravování pro mateřské školy podporující zdraví. První část práce je zaměřena na alternativní školství, na vymezení pojmů školy podporující zdraví a na problematiku stravování dětí v předškolním období. V druhé části práce se zrealizoval kvalitativní výzkum pomocí výzkumné metody obsahové analýzy kurikulárních dokumentů a byl vytvořen Model stravování Pětilístek. Zhodnocení Modelu stravování Pětilístek bylo provedeno pedagogy mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with suggestion of Eating model for nursery schools supporting health. First part of this bachelor thesis is focused on alternative schools, on definition of schools supporting health and on issue of children?s eating in preschool age. In second part qualitative research was realised with the help of research method content analysis of curriculum documents and Eating model Pětilístek was created. The evaluation of Eating model Pětilístek was done by nursery schools pedagogues.
Klíčová slova
škola podporující zdraví, model stravování, zdravá strava, stravování
Klíčová slova v angličtině
school suport health, model for eating, health food, eating
Rozsah průvodní práce
78 s. (89 597 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem Modelu stravování pro mateřské školy podporující zdraví. První část práce je zaměřena na alternativní školství, na vymezení pojmů školy podporující zdraví a na problematiku stravování dětí v předškolním období. V druhé části práce se zrealizoval kvalitativní výzkum pomocí výzkumné metody obsahové analýzy kurikulárních dokumentů a byl vytvořen Model stravování Pětilístek. Zhodnocení Modelu stravování Pětilístek bylo provedeno pedagogy mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with suggestion of Eating model for nursery schools supporting health. First part of this bachelor thesis is focused on alternative schools, on definition of schools supporting health and on issue of children?s eating in preschool age. In second part qualitative research was realised with the help of research method content analysis of curriculum documents and Eating model Pětilístek was created. The evaluation of Eating model Pětilístek was done by nursery schools pedagogues.
Klíčová slova
škola podporující zdraví, model stravování, zdravá strava, stravování
Klíčová slova v angličtině
school suport health, model for eating, health food, eating
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti zdravého životního stylu a zdravého stravování u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti zdravého životního stylu a zdravého stravování u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M., E. VENCÁLKOVÁ a J. HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 987-80-7367-487-8.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola: Výchova dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-048-0.
ILLKOVÁ, Olga a Zdeňka VAŠÍČKOVÁ. Zdravá výživa v mateřské škole. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-890-2.
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3433-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
HAVLÍNOVÁ, M., E. VENCÁLKOVÁ a J. HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 987-80-7367-487-8.
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola: Výchova dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-048-0.
ILLKOVÁ, Olga a Zdeňka VAŠÍČKOVÁ. Zdravá výživa v mateřské škole. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-890-2.
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3433-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci jasně a srozumitelně. Prvotně seznámila komisi s důvodem volby tématu a poté se zaměřila na design výzkumu. Při prezentaci výstupů poukázala na způsob analýzy a konkrétní výsledky výzkumného šetření. Na závěr zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce.
Diskuze: