V této bakalářské práci se zabývám modalitou, modálními slovesy a slovesnými způsoby. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vysvětlené druhy modality, výskyt a význam modálních prostředků. V praktické části analyzuji modální prostředky v právnických textech. Výsledky analýzy poté porovnávám s poznatky teoretické části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with modality, modal verbs and mood. Thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part deals with types of modality, occurrence and meaning of modal means. Practical part is focused on analyzing modal means in legal documents. Results of analysis are compared with theoretical part.
V této bakalářské práci se zabývám modalitou, modálními slovesy a slovesnými způsoby. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vysvětlené druhy modality, výskyt a význam modálních prostředků. V praktické části analyzuji modální prostředky v právnických textech. Výsledky analýzy poté porovnávám s poznatky teoretické části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with modality, modal verbs and mood. Thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part deals with types of modality, occurrence and meaning of modal means. Practical part is focused on analyzing modal means in legal documents. Results of analysis are compared with theoretical part.
Teoretické prostudování tématu týkající se modality, modálních sloves a slovesného způsobu
Příprava korpusu (smlouvy, zákony...)
Analýza korpusu a porovnání s teorií
Stanovení závěrů
Zásady pro vypracování
Teoretické prostudování tématu týkající se modality, modálních sloves a slovesného způsobu
Příprava korpusu (smlouvy, zákony...)
Analýza korpusu a porovnání s teorií
Stanovení závěrů
Seznam doporučené literatury
QUIRK,R.A. Comprehensive Grammar of the English Language. Longman, 1989.
HUDDLESTON, R. AND PULLUM, G.K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
HUDDLESTON, R. AND PULLUM, G.K. A Students Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
DUŠKOVÁ, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 1990.
PALMER, F.R. Mood and Modality. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
Seznam doporučené literatury
QUIRK,R.A. Comprehensive Grammar of the English Language. Longman, 1989.
HUDDLESTON, R. AND PULLUM, G.K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
HUDDLESTON, R. AND PULLUM, G.K. A Students Introduction to English Grammar. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
DUŠKOVÁ, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 1990.
PALMER, F.R. Mood and Modality. Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented his bachelor thesis.
Q, Machová: How do you define "modal adverbs"? Why do you consider for example a member of that group? A: Modal adverbs change truth value of a sentence according to the attitude of the speaker.
Q, Machová: How does the use of modal verbs have to be reflected in a translation? A: Legal text ? have to be very careful.
Q, Drábková: In general, how do you view the relationship between specific register and language means used to express particular (technical) concepts and meanings? For instance, why do legal and (general) linguistic interpretations (often) differ? A: Formal and archaic expressions, many words from French and Latin. Very conservative, keeps emphasis on the traditional way of expressing. Direct opposite of everyday spoken language.