Bakalářská práce se zabývá vyjadřováním lingvistické zdvořilosti v diskurzu a to v porovnání jejich použití mužů a žen. V teoretické části jsou objasněny pojmy gender a sex, genderová identita, role a stereotypy, souvislost mezi jazykem a genderem. Dále je představen jev zdvořilosti a tváře, následují významné zdvořilostní strategie. Posledním bodem teoretické části je pak studium vztahu mezi zdvořilostí a genderem. Náplní analytické části je korpusová analýza současného diskurzu vytvořeného z Amerických a Britských televizních talk show. Jsou porovnávány lingvistické prostředky vyjadřující zdvořilosti mužů a žen. Nakonec je uvedeno srovnání výsledků mezi Američany a Brity jednotlivých genderů.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with expressing linguistic politeness in discourse comparing males? and females? usage. The theoretical part describes gender and sex, gender identity, role and stereotypes, relation between language and gender. Moreover, terms such as politeness phenomenon and face are clarified, as well as significant politeness strategies. The last point of theory is politeness linked with gender based on the studied literature. The analytical part consists of current discourse corpus-based analysis of American and British television talk shows. It provides the reader with a comparison of linguistic means expressing politeness used by males and females. Finally, a comparison of results between American and the British speakers of each gender is made.
Keywords
gender, zdvořilost, diskurz, analýza diskurzu, tvář, jednání ohrožující tvář, zdvořilostní strategie, genderové stereotypy, gender v jazyce
Keywords in English
gender, politeness, discourse, discourse analysis, face, face threatening act, politeness strategies, gender stereotypes, gendered language
Length of the covering note
56 s.
Language
AN
Annotation
Bakalářská práce se zabývá vyjadřováním lingvistické zdvořilosti v diskurzu a to v porovnání jejich použití mužů a žen. V teoretické části jsou objasněny pojmy gender a sex, genderová identita, role a stereotypy, souvislost mezi jazykem a genderem. Dále je představen jev zdvořilosti a tváře, následují významné zdvořilostní strategie. Posledním bodem teoretické části je pak studium vztahu mezi zdvořilostí a genderem. Náplní analytické části je korpusová analýza současného diskurzu vytvořeného z Amerických a Britských televizních talk show. Jsou porovnávány lingvistické prostředky vyjadřující zdvořilosti mužů a žen. Nakonec je uvedeno srovnání výsledků mezi Američany a Brity jednotlivých genderů.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with expressing linguistic politeness in discourse comparing males? and females? usage. The theoretical part describes gender and sex, gender identity, role and stereotypes, relation between language and gender. Moreover, terms such as politeness phenomenon and face are clarified, as well as significant politeness strategies. The last point of theory is politeness linked with gender based on the studied literature. The analytical part consists of current discourse corpus-based analysis of American and British television talk shows. It provides the reader with a comparison of linguistic means expressing politeness used by males and females. Finally, a comparison of results between American and the British speakers of each gender is made.
Keywords
gender, zdvořilost, diskurz, analýza diskurzu, tvář, jednání ohrožující tvář, zdvořilostní strategie, genderové stereotypy, gender v jazyce
Keywords in English
gender, politeness, discourse, discourse analysis, face, face threatening act, politeness strategies, gender stereotypes, gendered language
Research Plan
Studium odborné literatury
Charakteristika zdvořilostních prvků
Stanovení hypotézy
Vytvoření korpusového materiálu
Analýza korpusového materiálu
Potvrzení či vyvrácení hypotézy
Research Plan
Studium odborné literatury
Charakteristika zdvořilostních prvků
Stanovení hypotézy
Vytvoření korpusového materiálu
Analýza korpusového materiálu
Potvrzení či vyvrácení hypotézy
Recommended resources
Brown, Penelope, and Stephen C Levinson. 2004. Politeness: Some universals in language usage. 14th ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Goody, Esther N. 1978. Questions and politeness: Strategies in social interaction. Cambridge: Cambridge University Press.
Holmes, Janet, and Miriam Meyerhoff. 2005. The handbook of language and gender. Malden, Mass.: Blackwell Publishing.
Mills, Sara. 2003. Gender and politeness. Cambridge: Cambridge University Press.
Watts, Richard J. 2003. Politeness. Cambridge: Cambridge University Press.
Recommended resources
Brown, Penelope, and Stephen C Levinson. 2004. Politeness: Some universals in language usage. 14th ed. Cambridge: Cambridge University Press.
Goody, Esther N. 1978. Questions and politeness: Strategies in social interaction. Cambridge: Cambridge University Press.
Holmes, Janet, and Miriam Meyerhoff. 2005. The handbook of language and gender. Malden, Mass.: Blackwell Publishing.
Mills, Sara. 2003. Gender and politeness. Cambridge: Cambridge University Press.
Watts, Richard J. 2003. Politeness. Cambridge: Cambridge University Press.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
The student presented her bachelor thesis.
Q, Čechová: How do your findings and the social stereotypes of male and female roles coincide? A: [Answered during the presentation.]
Q, Čechová: What are the biological and social factors influencing our choice of linguistic means regarding politeness? Do you think it is possible to generalise? How could your research be improved by taking these factors into account? A: Age, religion, social class, education, etc.
Q, Machová: What might be the social reason for women using more polite devices in discourse than men? A: Not only inner feeling of women, but also the social role and importance of women. Their social role is to birth children, take care of them. No one is expected to behave impolitely around children.