Tato bakalářská práce se zabývá problematikou Fair trade. Cílem práce je zjistit, jaká je situace ohledně Fair trade ve Zlínském kraji a zda je tato stejná jako v celé České republice či ve světě. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje definici pojmu Fair trade, rozebírá historii tohoto hnutí, jeho principy a nabízí porovnání s volným obchodem. Praktická část je věnována organizacím obchodujícím s Fairtrade výrobky v České republice, dále pak Fairtradovým městům a dalším prodejním místům těchto výrobků ve Zlínském kraji. Výzkum je prováděn formou mnohonásobné případové studie, jež zahrnuje rozhovory s jednotlivými subjekty působícími ve Zlínském kraji. Výsledky šetření jsou porovnány s teoretickými poznatky, čímž umožňují lépe porozumět této problematice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of Fair trade. The aim of this work is to discover what the situation regarding Fair trade in the Zlin Region is and whether it is equal to the situation in the Czech Republic and in the world. The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part explains the definition of the term Fair trade. Moreover, it describes the history of this movement and its principles and it also compares Fair trade to free trade. The practical part is dedicated to organizations dealing with Fairtrade products in the Czech Republic. Furthermore, it pays attention to Fairtrade towns and other places offering Fairtrade products in the Zlin Region. The research is conducted through a multiple case study which includes interviews with individual entities in the Zlin Region. Subsequently, the results are compared with the theoretical knowledge enabling a better understanding of this issue.
Klíčová slova
obchod, volný obchod, principy, certifikace, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Fair trade, free trade, principles, certification, case study
Rozsah průvodní práce
64 s. (98 893 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou Fair trade. Cílem práce je zjistit, jaká je situace ohledně Fair trade ve Zlínském kraji a zda je tato stejná jako v celé České republice či ve světě. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje definici pojmu Fair trade, rozebírá historii tohoto hnutí, jeho principy a nabízí porovnání s volným obchodem. Praktická část je věnována organizacím obchodujícím s Fairtrade výrobky v České republice, dále pak Fairtradovým městům a dalším prodejním místům těchto výrobků ve Zlínském kraji. Výzkum je prováděn formou mnohonásobné případové studie, jež zahrnuje rozhovory s jednotlivými subjekty působícími ve Zlínském kraji. Výsledky šetření jsou porovnány s teoretickými poznatky, čímž umožňují lépe porozumět této problematice.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of Fair trade. The aim of this work is to discover what the situation regarding Fair trade in the Zlin Region is and whether it is equal to the situation in the Czech Republic and in the world. The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part explains the definition of the term Fair trade. Moreover, it describes the history of this movement and its principles and it also compares Fair trade to free trade. The practical part is dedicated to organizations dealing with Fairtrade products in the Czech Republic. Furthermore, it pays attention to Fairtrade towns and other places offering Fairtrade products in the Zlin Region. The research is conducted through a multiple case study which includes interviews with individual entities in the Zlin Region. Subsequently, the results are compared with the theoretical knowledge enabling a better understanding of this issue.
Klíčová slova
obchod, volný obchod, principy, certifikace, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Fair trade, free trade, principles, certification, case study
Zásady pro vypracování
Prostudujte odbornou literaturu.
Vyberte metodu výzkumu.
Sesbírejte materiál pro výzkum.
Analyzujte shromážděný materiál.
Zhodnoťte výsledky a vyvoďte závěr.
Zásady pro vypracování
Prostudujte odbornou literaturu.
Vyberte metodu výzkumu.
Sesbírejte materiál pro výzkum.
Analyzujte shromážděný materiál.
Zhodnoťte výsledky a vyvoďte závěr.
Seznam doporučené literatury
Bowes, John, ed. The Fair Trade Revolution. London: Pluto Press, 2011.
Hunt, Jilly. Fair Trade: Hot Topics. Chicago: Heinemann Library, 2012.
Litvinoff, Miles, and John Madeley. 50 Reasons to Buy Fair Trade. London: Pluto Press, 2007.
Stiglitz, Josepf E., and Andrew Charlton. Fair Trade for All: How Trade Can Promote Development. New York: Oxford University Press, 2005.
Yin, Robert K. Case Study Research: Design and Methods. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage, 2003.
Seznam doporučené literatury
Bowes, John, ed. The Fair Trade Revolution. London: Pluto Press, 2011.
Hunt, Jilly. Fair Trade: Hot Topics. Chicago: Heinemann Library, 2012.
Litvinoff, Miles, and John Madeley. 50 Reasons to Buy Fair Trade. London: Pluto Press, 2007.
Stiglitz, Josepf E., and Andrew Charlton. Fair Trade for All: How Trade Can Promote Development. New York: Oxford University Press, 2005.
Yin, Robert K. Case Study Research: Design and Methods. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage, 2003.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky vedoucího práce:
You conducted interviews with local entrepreneurs who sell Fairtrade products. Could you comment on what made the introduction of these products difficult for them at the beginning? What advantages does selling of these products give them now? How could your findings be beneficial for other entrepreneurs in running their businesses?
Could you point out a few linguistic issues you had to face when dealing with Fairtrade terminology? Do writers use the terminology consistently in both English and Czech?
Otázky oponenta:
Why haven´t you chosen this developing trend in comparison with other postcommunist states?
Do you think, that this trend can have negative impact on the equilibrium of the international business?
Studentka uspokojivě odpověděla na všechny otázky. Práce byla obhájena.