Tématem mé bakalářské práce je Společný evropský referenční rámec a jazykové testování. Teoretická část popisuje Společný evropský referenční rámec a Evropské jazykové portfolio, dále představuje mezinárodní certifikované zkoušky z anglického jazyka s ohledem na společné referenční úrovně rámce. Součástí praktické části je analýza současného stavu jazykové vybavenosti českých vysokoškolských studentů pomocí dotazníkového šetření, kde hlavním kritériem pro posouzení jazykové vybavenosti je mezinárodní certifikát z anglického nebo německého jazyka.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor?s thesis is Common European Framework of Reference and Language Testing. The theoretical section of the thesis describes the Common European Framework of Reference and the European Language Portfolio, as well as international English language examinations with respect to the common reference levels of the Framework. The practical section includes an analysis of the current state of language skills on the part of the Czech university students using a questionnaire-based survey. The criterion for assessing languages skills of the students is an international certificate of English or German language.
Klíčová slova
Společný evropský referenční rámec, SERR, společné referenční úrovně, Evropské jazykové portfolio, ELP, jazykové testování, mezinárodní certifikát z anglického jazyka, jazyková vybavenost
Klíčová slova v angličtině
Common European Framework of Reference, CEFR, common reference levels, European Language Portfolio, ELP, language testing, international English certificate, language proficiency
Rozsah průvodní práce
82 s. (97 633 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je Společný evropský referenční rámec a jazykové testování. Teoretická část popisuje Společný evropský referenční rámec a Evropské jazykové portfolio, dále představuje mezinárodní certifikované zkoušky z anglického jazyka s ohledem na společné referenční úrovně rámce. Součástí praktické části je analýza současného stavu jazykové vybavenosti českých vysokoškolských studentů pomocí dotazníkového šetření, kde hlavním kritériem pro posouzení jazykové vybavenosti je mezinárodní certifikát z anglického nebo německého jazyka.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor?s thesis is Common European Framework of Reference and Language Testing. The theoretical section of the thesis describes the Common European Framework of Reference and the European Language Portfolio, as well as international English language examinations with respect to the common reference levels of the Framework. The practical section includes an analysis of the current state of language skills on the part of the Czech university students using a questionnaire-based survey. The criterion for assessing languages skills of the students is an international certificate of English or German language.
Klíčová slova
Společný evropský referenční rámec, SERR, společné referenční úrovně, Evropské jazykové portfolio, ELP, jazykové testování, mezinárodní certifikát z anglického jazyka, jazyková vybavenost
Klíčová slova v angličtině
Common European Framework of Reference, CEFR, common reference levels, European Language Portfolio, ELP, language testing, international English certificate, language proficiency
Zásady pro vypracování
Popište příčiny vzniku, vznik a vývoj SERR.
Vysledujte dopad SERR na sjednocování jazykového testování.
Charakterizujte obsah, cíl, strukturu a kritéria SERR.
Sestavte přehled jednotlivých mezinárodních jazykových zkoušek z anglického jazyka podle SERR.
Proveďte dotazníkové šetření zaměřené na jazykovou vybavenost studentů českých vysokých škol.
Vypracujte shrnutí zjištěných informací.
Zásady pro vypracování
Popište příčiny vzniku, vznik a vývoj SERR.
Vysledujte dopad SERR na sjednocování jazykového testování.
Charakterizujte obsah, cíl, strukturu a kritéria SERR.
Sestavte přehled jednotlivých mezinárodních jazykových zkoušek z anglického jazyka podle SERR.
Proveďte dotazníkové šetření zaměřené na jazykovou vybavenost studentů českých vysokých škol.
Vypracujte shrnutí zjištěných informací.
Seznam doporučené literatury
Byram, Michael, and Lynne Parmenter. 2012. The Common European Framework of Reference: The Globalisation of Language Education Policy. Bristol: Multilingual Matters.
European Centre for Modern Languages. 2011. Relating Language Examinations to the Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR): Highlights from the Manual. Strasbourg: Council of Europe.
Martyniuk, Waldemar. 2010. Aligning Tests with the CEFR: Reflections on Using the Council of Europe's Draft Manual. Cambridge: Cambridge University Press.
Morrow, Keith. 2004. Insights from the Common European Framework. Oxford: Oxford University Press.
North, Brian, Ortega Angeles, and Susan Sheehan. 2010. A Core inventory for General English. London: British Council/EAQUALS.
Seznam doporučené literatury
Byram, Michael, and Lynne Parmenter. 2012. The Common European Framework of Reference: The Globalisation of Language Education Policy. Bristol: Multilingual Matters.
European Centre for Modern Languages. 2011. Relating Language Examinations to the Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR): Highlights from the Manual. Strasbourg: Council of Europe.
Martyniuk, Waldemar. 2010. Aligning Tests with the CEFR: Reflections on Using the Council of Europe's Draft Manual. Cambridge: Cambridge University Press.
Morrow, Keith. 2004. Insights from the Common European Framework. Oxford: Oxford University Press.
North, Brian, Ortega Angeles, and Susan Sheehan. 2010. A Core inventory for General English. London: British Council/EAQUALS.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Machová: Can you state which language skills and competences could be marked as crucial for assessing individual language levels? A: Speaking, writing, listening, reading. There are however differences testing individual skills etc.
Q, Machová: According to your opinion, what are the most important assets of the actual existence of Common European Framework of Reference for language teachers and students? A: The most useful assets is that it serves a template according to which we can describe the level of English on the international level.
Q, Blažková: Why have you decided not to include EFC (English for commerce) exam in your work? A: Only English exams for general purposes included because these are the most widespread.
Q, Machová: Are any of the exams time-limited? A: No, once you get your FCE, its forever.
Q, Trušník: The questionnaire? A: To find out the level of skills, if their English certificate change the level during their studies, if their planning to improve their level, in case they don't have any, if their plan to get their certificate.
Q, Trušník: A lot of respondents, have you tried to relate the results with the field of study of the students? A: Yes, most linguistic and humanities students have certificates.