Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice inkluze, konkrétně je zaměřena na inkluzi osob (dětí) s tělesným postižením na invalidním vozíku do běžných základních škol v České republice. V teoretické části je přiblížen samotný pojem inkluze a inkluzivní vzdělávání, včetně historie inkluze v České republice a ve vybraných zemích celého světa. Dále teoretická část pojednává o vztahu sociální pedagogiky k inkluzi dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku do běžných základních škol a o typech poruch hybnosti a kompenzačních pomůckách pro osoby s tělesným postižením. Tyto poznatky jsou doplněny o vlastní kvalitativní výzkum realizovaný formou rozhovorů s rodiči dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku navštěvujících běžnou základní školu, s rodiči ?zdravých? spolužáků těchto dětí a s jejich třídními učiteli. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak jsou všichni tito účastníci s probíhající inkluzí spokojeni. Největší spokojenost byla shledána u rodičů ?zdravých? spolužáků, což může být vysvětleno jejich nejnižší účastí v procesu inkluze. Naproti tomu rodiče dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku a třídní učitelé těchto dětí dokáží popsat nedostatky, které brání kvalitnějšímu rozvoji procesu inkluze.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of inclusion, specifically focuses on the inclusion of people (children) with disabilities in a wheelchair in mainstream primary schools in the Czech Republic. The theoretical part is approached very concept of inclusion and inclusive education, including history of inclusion in the Czech Republic and in selected countries around the world. Further theoretical part discusses the relationship between social pedagogy and inclusion of children with disabilities in a wheelchair in mainstream primary schools and the types of movement disorders and mobility aids for persons with disabilities. These findings are complemented by qualitative research realized in the form of interviews with parents of children with disabilities in a wheelchair attending ordinary schools, with parents ?healthy? classmates of these children and their class teachers. The aim of the research was to determine how all these participants with ongoing inclusions are satisfied. The greatest satisfaction was found in the parents of ?healthy? classmates, which may be explained by their lowest participation in the process of inclusion. In contrast, parents of children with disabilities in wheelchairs and class teachers of these children are able to describe the shortcomings that hinder the development process, better quality inclusions.
Klíčová slova
inkluze, integrace, inkluzivní vzdělávání, tělesné postižení, invalidní vozík, třetí sektor, podpora státu
Klíčová slova v angličtině
inclusion, integration, inclusive education, disability, wheelchair, third sector, state support
Rozsah průvodní práce
96 s., 16 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice inkluze, konkrétně je zaměřena na inkluzi osob (dětí) s tělesným postižením na invalidním vozíku do běžných základních škol v České republice. V teoretické části je přiblížen samotný pojem inkluze a inkluzivní vzdělávání, včetně historie inkluze v České republice a ve vybraných zemích celého světa. Dále teoretická část pojednává o vztahu sociální pedagogiky k inkluzi dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku do běžných základních škol a o typech poruch hybnosti a kompenzačních pomůckách pro osoby s tělesným postižením. Tyto poznatky jsou doplněny o vlastní kvalitativní výzkum realizovaný formou rozhovorů s rodiči dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku navštěvujících běžnou základní školu, s rodiči ?zdravých? spolužáků těchto dětí a s jejich třídními učiteli. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak jsou všichni tito účastníci s probíhající inkluzí spokojeni. Největší spokojenost byla shledána u rodičů ?zdravých? spolužáků, což může být vysvětleno jejich nejnižší účastí v procesu inkluze. Naproti tomu rodiče dětí s tělesným postižením na invalidním vozíku a třídní učitelé těchto dětí dokáží popsat nedostatky, které brání kvalitnějšímu rozvoji procesu inkluze.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of inclusion, specifically focuses on the inclusion of people (children) with disabilities in a wheelchair in mainstream primary schools in the Czech Republic. The theoretical part is approached very concept of inclusion and inclusive education, including history of inclusion in the Czech Republic and in selected countries around the world. Further theoretical part discusses the relationship between social pedagogy and inclusion of children with disabilities in a wheelchair in mainstream primary schools and the types of movement disorders and mobility aids for persons with disabilities. These findings are complemented by qualitative research realized in the form of interviews with parents of children with disabilities in a wheelchair attending ordinary schools, with parents ?healthy? classmates of these children and their class teachers. The aim of the research was to determine how all these participants with ongoing inclusions are satisfied. The greatest satisfaction was found in the parents of ?healthy? classmates, which may be explained by their lowest participation in the process of inclusion. In contrast, parents of children with disabilities in wheelchairs and class teachers of these children are able to describe the shortcomings that hinder the development process, better quality inclusions.
Klíčová slova
inkluze, integrace, inkluzivní vzdělávání, tělesné postižení, invalidní vozík, třetí sektor, podpora státu
Klíčová slova v angličtině
inclusion, integration, inclusive education, disability, wheelchair, third sector, state support
Zásady pro vypracování
Shromažďování a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti inkluzivní pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Shromažďování a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti inkluzivní pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
LECHTA, Viktor. Východiská a perspektívy inkluzívnej pedagogiky: Ausgangspunkte und Perspektiven der inklusiven Pädagogik. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-303-5.
MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0231-9.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
LECHTA, Viktor. Východiská a perspektívy inkluzívnej pedagogiky: Ausgangspunkte und Perspektiven der inklusiven Pädagogik. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-303-5.
MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0231-9.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila zkušební komisi se základním terminologickým zakotvením diplomové práce a následně prezentovala design výzkumu. Studentka v rámci obhajoby zdůvodnila výběr kvalitativního pojetí výzkumného šetření. Poté prezentovala konkrétní výstupy praktické části. V závěru uvedla doporučení pro praktické využití. Byly přečteny posudky vedoucího i oponenta diplomové práce. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího a oponenta.
Diskuze:
Výsledky výzkumu nejdou do hloubky tak, jak by mohly jít. V závěru nepoužíváte indukci.
Výzkumné otázky inklinují ke kvantitativnímu pojetí výzkumu.
V práci chybí vlastní popis, propojení, komentáře. Práce v některých oblastech postrádá výpovědní hodnotu.