Diplomová práce se v teoretické části zabývá pojmy dítě středního školního věku, volný čas, způsoby trávení volného času, faktory ovlivňující zájem žáků ZŠ o tradiční lidovou kulturu, tradiční lidová kultura, folklor a lidové tradice. Vycházíme z odborné literatury, díky níž je vymezena terminologie potřebná k výzkumu. Empirická část je zaměřena na zpracování dat z výzkumného šetření. Zvolen je kvantitativní výzkum s dotazníkovým šetřením orientovaným na zjištění orientace volnočasových aktivit žáků ŽS a faktorů ovlivňujících jejich zájem o tradiční lidovou kulturu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals in the theoretical part with terminology as are child in middle school age, leisure, leisure time, factors affecting school pupils' interest in the traditional folk culture, traditional folk culture, folklore and folk traditions. Based on the professional literature, through which was defined the terminology necessary for research. In the empirical part we are focusing on the processing of data that were gained through research. Selected is the quantitative research by questionnaire aimed to identify the types of leisure activities of primary school students and factors influencing their interest in the traditional folk culture.
Klíčová slova
tradiční lidová kultura, folklor, lidové tradice, žáci základní školy, střední školní věk, faktory ovlivňující zájem výběru volnočasových aktivit, volný čas, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
traditional folk culture, folklore, folk traditions, elementary school students, middle school age, factors affecting interest in targeting leisure activities, leisure, leisure activities
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se v teoretické části zabývá pojmy dítě středního školního věku, volný čas, způsoby trávení volného času, faktory ovlivňující zájem žáků ZŠ o tradiční lidovou kulturu, tradiční lidová kultura, folklor a lidové tradice. Vycházíme z odborné literatury, díky níž je vymezena terminologie potřebná k výzkumu. Empirická část je zaměřena na zpracování dat z výzkumného šetření. Zvolen je kvantitativní výzkum s dotazníkovým šetřením orientovaným na zjištění orientace volnočasových aktivit žáků ŽS a faktorů ovlivňujících jejich zájem o tradiční lidovou kulturu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals in the theoretical part with terminology as are child in middle school age, leisure, leisure time, factors affecting school pupils' interest in the traditional folk culture, traditional folk culture, folklore and folk traditions. Based on the professional literature, through which was defined the terminology necessary for research. In the empirical part we are focusing on the processing of data that were gained through research. Selected is the quantitative research by questionnaire aimed to identify the types of leisure activities of primary school students and factors influencing their interest in the traditional folk culture.
Klíčová slova
tradiční lidová kultura, folklor, lidové tradice, žáci základní školy, střední školní věk, faktory ovlivňující zájem výběru volnočasových aktivit, volný čas, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
traditional folk culture, folklore, folk traditions, elementary school students, middle school age, factors affecting interest in targeting leisure activities, leisure, leisure activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dítěte školního věku, tradiční lidové kultury, volného času a faktorů ovlivňujících zájem dětí o tradiční lidovou kulturu.
Příprava metodiky výzkumné části a předvýzkum.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dítěte školního věku, tradiční lidové kultury, volného času a faktorů ovlivňujících zájem dětí o tradiční lidovou kulturu.
Příprava metodiky výzkumné části a předvýzkum.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-7076-669-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PATOČKA, Jiří a Eva HEŘMANOVÁ. Lokální a regionální kultura v České republice. Kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví. Praha: Aspi, 2008. ISBN 978-80-7357-347-8.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-7076-669-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PATOČKA, Jiří a Eva HEŘMANOVÁ. Lokální a regionální kultura v České republice. Kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví. Praha: Aspi, 2008. ISBN 978-80-7357-347-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Proč jste nevyužila pro výzkum všech pět škol mikroregionu? (dr. Kitliňská). Studentka uvedla, že se snažila o náhodný výběr a počet respondentů považovala za dostatečný. Proč se domníváte, že vysokoškolské vzdělání rodičů ovlivní postoj k tradiční kultuře? (Mgr. Navrátilová) Studentka uvedla svůj názor. Dr. Kitliňská upozornila na nedostatečnou práci s podložením výsledků diskuzí s danými autory či výzkumy. Jak jste prezentovala pojem tradiční lidová kultura při distribuci dotazníku? (dr. Kitliňská) Studentka odpověděla. Jak definujete jednostranné a oboustranné testy? (prof. Chráska) Studentka neznala odpověď. Dále prof. Chráska upozornil na nepřehlednost textu v empirické části.