Problémové chování je v dnešní době čím dál více diskutovanějším tématem. Prevence sociálně nežádoucích jevů se stává i nedílnou součástí výchovně vzdělávacího působení na všech typech škol. Její zařazení do výuky a do dalších činností, které souvisejí s výchovou, jsou opodstatněné. Právě děti jsou nejvíce ohroženy nežádoucími vlivy, které na ně negativně působí. Moc dobře si uvědomujeme, že tyto vlivy nelze vymýtit, ale můžeme na ně děti připravit. Jak je to ale s dětmi, které mají těžší nebo kombinované postižení, popřípadě přidruženou další vadu ? smyslovou či tělesnou? Tyto děti jsou ve svých potřebách více odkázány na péči jiných osob ať už rodičů, učitelů, vychovatelů, asistentů. Pravděpodobnost podlehnutí sociálně nežádoucím jevům vzhledem k intaktní populaci je daleko menší, ale i přesto tady existují rizika.
Diplomová práce se zabývá využitím preventivního programu v ZŠ speciální v Uherském Hradišti pro žáky s kombinovaným postižením. Vzdělávání těchto žáků a stejně tak i preventivní strategie mají svá specifika. Práce nastiňuje možnosti prevence sociálně nežádoucích jevů u žáků s kombinovaným postižením.
Anotace v angličtině
The problem behaviour has become a more and more discussed theme. The prevention of socially undesirable effects is integral to the educational effect at all types of schools. Its inclusion into classes and to other activities that are related to education is legitimate. Children are those ones who are the most endangered by undesirable influences. They have bad effects on them. We realize that we can´t avoid these effects, however, we can set the children up for them. How is it with the children who suffer from a serious or combined disability or other affiliated mental and physical handicaps? These children have to rely on other people´s care (parents, teachers, educators or assistants). The probability to succumb to socially undesirable effects in relation to the intact population is much smaller, yet there is some risk.
The diploma thesis deals with the use of the preventive programme at the special basic school in Uherské Hradiště for pupils with combined disability. The education of these pupils as well as the preventive strategy has their specifics. The thesis outlines the possibilities of the prevention of socially undesirable effects in the process of education of pupils with combined disability.
problem behaviour, prevention, process of education, mental disability, combined disability, minimal preventive programme
Rozsah průvodní práce
82 s (91 233 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Problémové chování je v dnešní době čím dál více diskutovanějším tématem. Prevence sociálně nežádoucích jevů se stává i nedílnou součástí výchovně vzdělávacího působení na všech typech škol. Její zařazení do výuky a do dalších činností, které souvisejí s výchovou, jsou opodstatněné. Právě děti jsou nejvíce ohroženy nežádoucími vlivy, které na ně negativně působí. Moc dobře si uvědomujeme, že tyto vlivy nelze vymýtit, ale můžeme na ně děti připravit. Jak je to ale s dětmi, které mají těžší nebo kombinované postižení, popřípadě přidruženou další vadu ? smyslovou či tělesnou? Tyto děti jsou ve svých potřebách více odkázány na péči jiných osob ať už rodičů, učitelů, vychovatelů, asistentů. Pravděpodobnost podlehnutí sociálně nežádoucím jevům vzhledem k intaktní populaci je daleko menší, ale i přesto tady existují rizika.
Diplomová práce se zabývá využitím preventivního programu v ZŠ speciální v Uherském Hradišti pro žáky s kombinovaným postižením. Vzdělávání těchto žáků a stejně tak i preventivní strategie mají svá specifika. Práce nastiňuje možnosti prevence sociálně nežádoucích jevů u žáků s kombinovaným postižením.
Anotace v angličtině
The problem behaviour has become a more and more discussed theme. The prevention of socially undesirable effects is integral to the educational effect at all types of schools. Its inclusion into classes and to other activities that are related to education is legitimate. Children are those ones who are the most endangered by undesirable influences. They have bad effects on them. We realize that we can´t avoid these effects, however, we can set the children up for them. How is it with the children who suffer from a serious or combined disability or other affiliated mental and physical handicaps? These children have to rely on other people´s care (parents, teachers, educators or assistants). The probability to succumb to socially undesirable effects in relation to the intact population is much smaller, yet there is some risk.
The diploma thesis deals with the use of the preventive programme at the special basic school in Uherské Hradiště for pupils with combined disability. The education of these pupils as well as the preventive strategy has their specifics. The thesis outlines the possibilities of the prevention of socially undesirable effects in the process of education of pupils with combined disability.
problem behaviour, prevention, process of education, mental disability, combined disability, minimal preventive programme
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti speciální pedagogiky a sociální psychologie.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovým šetřením.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti speciální pedagogiky a sociální psychologie.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovým šetřením.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
PIPEKOVÁ, Jarmila, et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2.vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paida, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
PIPEKOVÁ, Jarmila, et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2.vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paida, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci včetně otázek uvedených v posudcích. Prof. Chráska upozornil na některé metodologické nepřesnosti, které autorka uznala.