Tato diplomová práce se zabývá činností sociálního pedagoga v prostředí základních a středních škol a jeho kompetencemi potřebnými pro adekvátní vykonávání této práce. Informace podané v teoretické části představují východisko pro část praktickou. V rámci praktické části byla zjišťována míra využití různých kompetenčních oblastí sociálního pedagoga na základních a středních školách a také ve školách městských a venkovských. Pro realizaci výzkumu byl vytvořen vlastní dotazník, který byl rozeslán ředitelům škol.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the activities of the social pedagogue in elementary and secondary schools and competences required for adequate performance of the work. Information given in the theoretical part givesnecessary informatio for the practical part. In the practical part utilization of different competence areas of social pedagogue in primary and secondary schools as well as schools in urban and rural areas was measured. For the realization of the research was developed its own questionnaire , which was sent to school principals.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální pedagog, kompetence, znalosti, dovednosti, schopnosti, osobní vlastnosti, škola
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social pedagogue, competence, knowledges, skills, capacities, personal characteristics, school
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá činností sociálního pedagoga v prostředí základních a středních škol a jeho kompetencemi potřebnými pro adekvátní vykonávání této práce. Informace podané v teoretické části představují východisko pro část praktickou. V rámci praktické části byla zjišťována míra využití různých kompetenčních oblastí sociálního pedagoga na základních a středních školách a také ve školách městských a venkovských. Pro realizaci výzkumu byl vytvořen vlastní dotazník, který byl rozeslán ředitelům škol.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the activities of the social pedagogue in elementary and secondary schools and competences required for adequate performance of the work. Information given in the theoretical part givesnecessary informatio for the practical part. In the practical part utilization of different competence areas of social pedagogue in primary and secondary schools as well as schools in urban and rural areas was measured. For the realization of the research was developed its own questionnaire , which was sent to school principals.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální pedagog, kompetence, znalosti, dovednosti, schopnosti, osobní vlastnosti, škola
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social pedagogue, competence, knowledges, skills, capacities, personal characteristics, school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kompetencím sociálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se ke kompetencím sociálního pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-274-3470-5.
PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998. ISBN 80-7041-897-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-274-3470-5.
PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998. ISBN 80-7041-897-0.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka při obhajobě závěrečné práce prezentovala teoretická východiska, a následně se zaměřila na design výzkumného šetření. V závěru obhajoby komisi seznámila s výstupy výzkumného šetření. Studentka prezentovala navržený profesiogram, při jehož sestavování vycházela z Bakošové. Celkově hovořila srozumitelně a s přiměřenou odborností.
Zodpověděla otázky jak vedoucího, tak oponenta diplomové práce.
Diskuze:
Z jakého důvodu jste použila T-test? Byla ověřena normalita dat a na základě toho jsem zvolila T-test.
Stanovujete oblasti kompetencí. Je uvedeno, které konkrétní dovednosti spadají pod danou oblast? Ano, je to v profesiogramu, a ten je v příloze diplomové práce.
Uvažovala jste o použití jiných metod statistické analýzy? Nevím, teď vám to neumím zodpovědět.