Diplomová práce se zabývá profesí pedagoga nadaných žáků a problematikou nadaných žáků. Jedná se o diskutovaná a aktuální témata v této oblasti. V teoretické části práce jsou vymezeny a charakterizovány profesní a osobnostní charakteristiky pedagoga nadaných, představy o ideálním pedagogovi, charakteristiky nadaných dětí a vzdělávání intelektově nadaných žáků. Praktická část práce zahrnuje kvalitativní výzkum, jehož cílem je zjistit, jak si sami nadaní žáci představují ideálního pedagoga.
Anotace v angličtině
The thesis deals with currently discussed topics in the field of education: the profession of a teacher working with gifted learners and the issues related to gifted learners. The theoretical part of the thesis defines and characterizes the professional and personal characteristics of the teacher. It presents the conception of an ideal educator, the characteristics of gifted children and the education of intellectually gifted students. The practical part includes a qualitative research aiming to find out how the gifted children themselves imagine an ideal educator.
teacher of gifted students, education of gifted students, talent, gifted child, gifted student
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá profesí pedagoga nadaných žáků a problematikou nadaných žáků. Jedná se o diskutovaná a aktuální témata v této oblasti. V teoretické části práce jsou vymezeny a charakterizovány profesní a osobnostní charakteristiky pedagoga nadaných, představy o ideálním pedagogovi, charakteristiky nadaných dětí a vzdělávání intelektově nadaných žáků. Praktická část práce zahrnuje kvalitativní výzkum, jehož cílem je zjistit, jak si sami nadaní žáci představují ideálního pedagoga.
Anotace v angličtině
The thesis deals with currently discussed topics in the field of education: the profession of a teacher working with gifted learners and the issues related to gifted learners. The theoretical part of the thesis defines and characterizes the professional and personal characteristics of the teacher. It presents the conception of an ideal educator, the characteristics of gifted children and the education of intellectually gifted students. The practical part includes a qualitative research aiming to find out how the gifted children themselves imagine an ideal educator.
teacher of gifted students, education of gifted students, talent, gifted child, gifted student
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v rámci problematiky nadaných žáků a učitele nadaných žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou ohniskových skupin s nadanými žáky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v rámci problematiky nadaných žáků a učitele nadaných žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou ohniskových skupin s nadanými žáky.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. 1. vyd. Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-89005-11-X.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdělávanie a podporovanie. 1. vyd. Bratislava: Iris, 2001. ISBN 80-89018-53-X.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071786217.
Seznam doporučené literatury
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. 1. vyd. Praha: IPPP, 2006. ISBN 80-89005-11-X.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdělávanie a podporovanie. 1. vyd. Bratislava: Iris, 2001. ISBN 80-89018-53-X.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071786217.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obeznámila komisi s výzkumným designem, konkrétně s výzkumným problémem, výzkumnými otázkami a cíli výzkumu. Následně vymezila výzkumný soubor a způsob zpracování dat. Poté prezentovala kategorie a podkategorie kvalitativního výzkumu, které doplňovala vlastním komentářem. Studentka zodpověděla otázky jak od vedoucího, tak od oponenta diplomové práce.
Diskuze:
Studentka dospěla k obecně známým závěrům. Výzkumné otázky byly stanoveny spíše do kvalitativního pojetí výzkumu. Jaký je rozdíl mezi otevřeným kódováním a vytvářením trsů? Dle zhodnocení zkušební komise studentka neprovedla otevřené kódování, provedla pouze jednoduchou syntézu odpovědí respondentů. V diplomové práci nedošlo k hloubkovému zpracování dat. Zkušební komise hlasovala o závěrečném hodnocení diplomové práce 4:1 (E:F).