Závěrečná práce je tematicky zaměřena na oblast problematiky sociální komunikace s klienty sociálního zařízení. Teoretická část zahrnuje odborné informace z oblastí sociální práce, sociální komunikace, augmentativní a alternativní komunikace. Vychází ze vztahu a role pracovníka a klienta, řeší jejich etická dilemata, způsoby a překážky ve vzájemné ko-munikaci. Zároveň nastiňuje možnosti využití různých komunikačních systémů při poruše komunikačního procesu u jedince. Praktická část vychází z popisu a realizace kvalitativního výzkumu s cílem zmapovat způsoby, prvky a metody sociální komunikace, které pracovníci využívají pro řešení a předcházení problémů u klienta, s možností objevení specifik a nových prostředků v této komunikaci.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the area of social communication with social institution clients. The theoretical part presents specific information from the area of social work, social commu-nication, augmentative and alternative communication. It covers the relationship and roles of social workers and their clients, deals with their ethical dilemmas, means and obstacles of their mutual communication. The thesis also outlines the possibilities of utilizing various communication systems in case of communication process breakups. The practical part proceeds from the description and realization of a qualitative research which aims at map-ping the ways, constituents, and methods of social communication which are utilized by the social workers while solving and preventing clients? problems, with the possibility of discovering new and particular strategies in such communication.
Klíčová slova
sociální komunikace, augmentativní a alternativní komunikace, sociální služby, sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
social communication, augmentative and alternative communication, social services, social worker
Rozsah průvodní práce
85 s. (130 206), přílohy 29 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce je tematicky zaměřena na oblast problematiky sociální komunikace s klienty sociálního zařízení. Teoretická část zahrnuje odborné informace z oblastí sociální práce, sociální komunikace, augmentativní a alternativní komunikace. Vychází ze vztahu a role pracovníka a klienta, řeší jejich etická dilemata, způsoby a překážky ve vzájemné ko-munikaci. Zároveň nastiňuje možnosti využití různých komunikačních systémů při poruše komunikačního procesu u jedince. Praktická část vychází z popisu a realizace kvalitativního výzkumu s cílem zmapovat způsoby, prvky a metody sociální komunikace, které pracovníci využívají pro řešení a předcházení problémů u klienta, s možností objevení specifik a nových prostředků v této komunikaci.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the area of social communication with social institution clients. The theoretical part presents specific information from the area of social work, social commu-nication, augmentative and alternative communication. It covers the relationship and roles of social workers and their clients, deals with their ethical dilemmas, means and obstacles of their mutual communication. The thesis also outlines the possibilities of utilizing various communication systems in case of communication process breakups. The practical part proceeds from the description and realization of a qualitative research which aims at map-ping the ways, constituents, and methods of social communication which are utilized by the social workers while solving and preventing clients? problems, with the possibility of discovering new and particular strategies in such communication.
Klíčová slova
sociální komunikace, augmentativní a alternativní komunikace, sociální služby, sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
social communication, augmentative and alternative communication, social services, social worker
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální komunikace a sociální práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální komunikace a sociální práce.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
JANOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Grada: Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
JANOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. Grada: Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přesně vymezila design výzkumného šetření a seznámila komisi s výsledky praktické části. Svou diplomovou práci prezentovala jasně a srozumitelně. Po ukončení prezentace byly předčteny posudky diplomové práce a následně studentka zodpověděla otázky k obhajobě.
Studentka byla na obhajobu diplomové práce velmi dobře připravena.
Diskuze:
Která legislativní právní norma upravuje supervizi v organizacích? Je to součástí zákona o sociálních službách.
V čem je podstata supervize? V řešení problémů? Rozšiřovat dovednosti a schopnosti pracovníků.