Tato bakalářská práce se zaměřuje na charitativní organizace v Anglii a v České republice. Zabývá se způsoby jejich financování a vztahy s veřejností, která má na jejich financování velký podíl. Cílem této práce je seznámit čtenáře s metodami získávání finančních prostředků, pro které se používá termín fundraising, a způsobů, kterými se charitativní organizace dostávají do povědomí.
Praktická část je založena na dotazníku a analyzuje, jak úspěšné tyto organizace jsou z pohledu veřejnosti. Pro tuto analýzu jsou vybráni respondenti z obou zemí a výsledky výzkumu jsou srovnány. Vyjadřují úspěšnost charitativních organizací při využívání poznatků z teoretické části v praxi. Strategie, které tyto organizace volí pro získávání podpory z řad veřejnosti, jsou zde zhodnoceny právě od obyvatel jednotlivých zemí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on charity organizations in England and the Czech Republic. It deals with all kinds of funding and with public relations because the public is the important part of their financing. The aim of this thesis is to make readers familiar with ways of securing money, which is called fundraising, and with methods which helps charity organizations to be more visible.
The practical part is based on a questionnaire and analyzes success of these organizations from the perspective of the public. For this analysis the respondents are chosen from both countries and the results of this research are compared. They express success of charity organizations in usage of theoretical knowledge in practice. Strategies which these organizations choose for getting the support of members of the public are evaluated directly by inhabitants of each country.
Klíčová slova
Charita, charitativní organizace, fundraising, získávání financí, public relations, Česká republika, Anglie
Klíčová slova v angličtině
Charity, charity organization, fundraising, securing money, public relations, Czech Republic, England
Rozsah průvodní práce
63 s. (66 216 znaků).
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na charitativní organizace v Anglii a v České republice. Zabývá se způsoby jejich financování a vztahy s veřejností, která má na jejich financování velký podíl. Cílem této práce je seznámit čtenáře s metodami získávání finančních prostředků, pro které se používá termín fundraising, a způsobů, kterými se charitativní organizace dostávají do povědomí.
Praktická část je založena na dotazníku a analyzuje, jak úspěšné tyto organizace jsou z pohledu veřejnosti. Pro tuto analýzu jsou vybráni respondenti z obou zemí a výsledky výzkumu jsou srovnány. Vyjadřují úspěšnost charitativních organizací při využívání poznatků z teoretické části v praxi. Strategie, které tyto organizace volí pro získávání podpory z řad veřejnosti, jsou zde zhodnoceny právě od obyvatel jednotlivých zemí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on charity organizations in England and the Czech Republic. It deals with all kinds of funding and with public relations because the public is the important part of their financing. The aim of this thesis is to make readers familiar with ways of securing money, which is called fundraising, and with methods which helps charity organizations to be more visible.
The practical part is based on a questionnaire and analyzes success of these organizations from the perspective of the public. For this analysis the respondents are chosen from both countries and the results of this research are compared. They express success of charity organizations in usage of theoretical knowledge in practice. Strategies which these organizations choose for getting the support of members of the public are evaluated directly by inhabitants of each country.
Klíčová slova
Charita, charitativní organizace, fundraising, získávání financí, public relations, Česká republika, Anglie
Klíčová slova v angličtině
Charity, charity organization, fundraising, securing money, public relations, Czech Republic, England
Zásady pro vypracování
Prostudujte odbornou literaturu.
Definujte pojem charita.
Shromážděte výzkumné materiály.
Analyzujte pozici charity v anglické a české společnosti.
Vyvoďte závěr.
Zásady pro vypracování
Prostudujte odbornou literaturu.
Definujte pojem charita.
Shromážděte výzkumné materiály.
Analyzujte pozici charity v anglické a české společnosti.
Vyvoďte závěr.
Seznam doporučené literatury
Andreasen, Alan R., and Philip Kotler. Strategic Marketing for Nonprofit Organizations. 7th ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2008.
Chadima, Martin. Charitativní Péče - Dějiny a současnost. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
Novotný, Jiří, Martin Lukeš, Tomáš Novák, Tomáš Petrůj, Veronika Faiglová, Hana Vávrová, Petr Boukal, Mirka Wildmannová, Simona Škarabelová, and Marie Dohnalová. Faktory úspěchu nestátních neziskových organizací. Praha: Oeconomica, 2008.
Seaman, Bruce A., Dennis R. Young, eds. Handbook of Research on Nonprofit Economics and Management. Cheltenham: Edward Elgar, 2010.
Bačuvčík, Radim. Marketing neziskových organizací. Zlín: VeRBuM, 2011.
Seznam doporučené literatury
Andreasen, Alan R., and Philip Kotler. Strategic Marketing for Nonprofit Organizations. 7th ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2008.
Chadima, Martin. Charitativní Péče - Dějiny a současnost. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
Novotný, Jiří, Martin Lukeš, Tomáš Novák, Tomáš Petrůj, Veronika Faiglová, Hana Vávrová, Petr Boukal, Mirka Wildmannová, Simona Škarabelová, and Marie Dohnalová. Faktory úspěchu nestátních neziskových organizací. Praha: Oeconomica, 2008.
Seaman, Bruce A., Dennis R. Young, eds. Handbook of Research on Nonprofit Economics and Management. Cheltenham: Edward Elgar, 2010.
Bačuvčík, Radim. Marketing neziskových organizací. Zlín: VeRBuM, 2011.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Čechová: One of your key findings was the large gap in the promotion of already existing charity shops in the Czech Republic. Only 10% of English respondents said that they did not know about the existence of charity shops in their country while in the Czech Republic it was 80% of respondents. Could you comment on some major similarities and differences in the way charity shops are run in the Czech Republic and in England? Can you support your arguments with some specific examples? A: The student was not in any charity shop in CZE, saw one in Brno. Does not know how they work there. CZE - Small number, few of charity shops visible. England - The shops everywhere, well visible. ... People can donate anything then people come, buy it and the money goes to the charity.
Q, Trušník: How would you persuade people to contribute to or support a charity organization? A: It is difficult to persuade people to donate, but trust of (possible) donators is the most important. Charity help should be visible, public.
Q, Trušník: Can you explain the differences between the two countries? A: Social background, economic situation of people, charities in the UK much more visible, not so in CZE.
Q, Drábková: Only a limited group of people, would the results change with a larger group? A: It would, possibly a different attitut of older people.
Q, Drábková: Are you interested in working for a charity? A: Has a friend who does that. She was supporting a charity, participated in a charity event.
Q, Trušník: How about tradition? A: England more conservative, easier to set up a charity, in CZE it is complicated, only two options how to do that.
Q, Machová: A relatioship between religion and charities? A: Maybe, its individual.