Diplomová práce Environmentální výchova u žáků na 1. stupni základních škol se zaměřuje na zjištění environmentálních postojů a znalostí žáků třetích a čtvrtých tříd základních škol v mikroregionu Litovelsko. Práce je členěna do pěti kapitol. První čtyři kapitoly se zabývají teoretickým vymezením environmentální problematiky. Popisujeme historické pojetí ekologické a environmentální výchovy a vzdělávání, její legislativní zakotvení a environmentální výchovu z pohledu rámcového vzdělávacího programu. V závěru teoretické části se zabýváme tříděním odpadů a odpadovým hospodářstvím s jeho aktuálními problémy. Pátá kapitola prezentuje výzkumné šetření v oblasti ochrany přírody a v oblasti třídění a hospodaření s odpady. Pomocí metody kvantitativního šetření jsme zjišťovali, zda existují statisticky významné rozdíly mezi postoji v oblasti ochrany přírody a znalostmi v oblasti třídění a hospodaření s odpady. V závěru práce jsme shrnuli výsledky výzkumu a uvedli možnosti využití výsledků výzkumu v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis called Environmental education of pupils in primary schools is focused on finding environmental attitudes and knowledge of pupils in primary schools in the region Litovelsko. The work is divided into five chapters. The first four chapters deal with the theoretical definition of environmental issues. We describe the historical concept of ecological and environmental educacion, legislative basis and environmental education from the perspective of the general educational program. Finaly in the theoretical part we deal with waste sorting and waste management with actual problems. The fifth chapter presents the research work in the field of nature conservation and waste sorting and waste management. Using the method of quantitative research we found the statistically significant differences between attitudes of nature conservation and knowledge of waste sorting and waste management. In the end of the thesis we summarized the results of research and we presented the posibilities of using the results in practice.
Klíčová slova
environmentální výchova, ekologická výchova, ochrana přírody, životní prostředí, odpady, třídění odpadů, odpadové hospodářství, dotazníkové šetření.
Diplomová práce Environmentální výchova u žáků na 1. stupni základních škol se zaměřuje na zjištění environmentálních postojů a znalostí žáků třetích a čtvrtých tříd základních škol v mikroregionu Litovelsko. Práce je členěna do pěti kapitol. První čtyři kapitoly se zabývají teoretickým vymezením environmentální problematiky. Popisujeme historické pojetí ekologické a environmentální výchovy a vzdělávání, její legislativní zakotvení a environmentální výchovu z pohledu rámcového vzdělávacího programu. V závěru teoretické části se zabýváme tříděním odpadů a odpadovým hospodářstvím s jeho aktuálními problémy. Pátá kapitola prezentuje výzkumné šetření v oblasti ochrany přírody a v oblasti třídění a hospodaření s odpady. Pomocí metody kvantitativního šetření jsme zjišťovali, zda existují statisticky významné rozdíly mezi postoji v oblasti ochrany přírody a znalostmi v oblasti třídění a hospodaření s odpady. V závěru práce jsme shrnuli výsledky výzkumu a uvedli možnosti využití výsledků výzkumu v praxi.
Anotace v angličtině
The thesis called Environmental education of pupils in primary schools is focused on finding environmental attitudes and knowledge of pupils in primary schools in the region Litovelsko. The work is divided into five chapters. The first four chapters deal with the theoretical definition of environmental issues. We describe the historical concept of ecological and environmental educacion, legislative basis and environmental education from the perspective of the general educational program. Finaly in the theoretical part we deal with waste sorting and waste management with actual problems. The fifth chapter presents the research work in the field of nature conservation and waste sorting and waste management. Using the method of quantitative research we found the statistically significant differences between attitudes of nature conservation and knowledge of waste sorting and waste management. In the end of the thesis we summarized the results of research and we presented the posibilities of using the results in practice.
Klíčová slova
environmentální výchova, ekologická výchova, ochrana přírody, životní prostředí, odpady, třídění odpadů, odpadové hospodářství, dotazníkové šetření.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti environmentální výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti environmentální výchovy.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HALE, Monica. Ecology in Education. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. ISBN 0-521-43346-0.
HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-33-8.
ŠIMIK, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
Vedeme děti ke třídění odpadů: manuál pro pedagogické pracovníky základních škol - I. stupeň. Brno: Odbor životního prostřední Magistrátu města Brna, 2010. ISBN 978-80-254-9699-2.
Seznam doporučené literatury
HALE, Monica. Ecology in Education. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. ISBN 0-521-43346-0.
HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-33-8.
ŠIMIK, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
Vedeme děti ke třídění odpadů: manuál pro pedagogické pracovníky základních škol - I. stupeň. Brno: Odbor životního prostřední Magistrátu města Brna, 2010. ISBN 978-80-254-9699-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce. Prezentovala hlavní cíle, výzkumnou metodologii a nejdůležitější výsledky výzkumného šetření.
Studentka odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta diplomové práce.
Proběhla diskuse.