Diplomová práce Sociální aspekty edukace žáků s autismem se věnuje otázkám vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část vyjmenovává příčiny vzniku, definuje hlavní příznaky a řeší problematiku diagnostiky. Přináší přehled možností výchovy a vzdělávání dětí a žáků s PAS, výhody i nevýhody skupinové a individuální integrace a zásady tvorby Individuálně vzdělávacího plánu. V diplomové práci je shrnuta legislativa týkající se funkce asistenta pedagoga. Praktická část je zaměřena na práci asistenta pedagoga u žáků s PAS, na spolupráci asistenta pedagoga a ostatních pedagogů, ale i nabídkou sociálních služeb pro rodiny s dítětem trpícím PAS.
Anotace v angličtině
The thesis Social aspects of education for children with autism deals with issues of education for pupils with autistic spectrum disorder. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical section lists causes, defines the main symptoms and addresses the issue of diagnosis. It provides overview of the education of children and pupils with autism, the advantages and disadvantages of group and individual integration and principles of Individual Educational Plan. In this thesis summarizes the legislation concerning the position of assistant teacher. Practical part focuses on the work of an as-sistant teacher for pupils with autism, the cooperation of assistant teacher and other tea-chers, as well as offering social services for families with a child suffering from PAS.
Klíčová slova
autismus, edukace, socializace, sociální aspekty, pervazivní vývojová porucha, diagnostika, triáda, postižení, TEACCH program, sociální služby, individuální vzdělávací plán.
Klíčová slova v angličtině
autismus, education, socialization, social aspects, pervasive developmental disorder, diagnostics, triad involvement , TEACCH program, social services, individual education plan.
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Sociální aspekty edukace žáků s autismem se věnuje otázkám vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část vyjmenovává příčiny vzniku, definuje hlavní příznaky a řeší problematiku diagnostiky. Přináší přehled možností výchovy a vzdělávání dětí a žáků s PAS, výhody i nevýhody skupinové a individuální integrace a zásady tvorby Individuálně vzdělávacího plánu. V diplomové práci je shrnuta legislativa týkající se funkce asistenta pedagoga. Praktická část je zaměřena na práci asistenta pedagoga u žáků s PAS, na spolupráci asistenta pedagoga a ostatních pedagogů, ale i nabídkou sociálních služeb pro rodiny s dítětem trpícím PAS.
Anotace v angličtině
The thesis Social aspects of education for children with autism deals with issues of education for pupils with autistic spectrum disorder. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical section lists causes, defines the main symptoms and addresses the issue of diagnosis. It provides overview of the education of children and pupils with autism, the advantages and disadvantages of group and individual integration and principles of Individual Educational Plan. In this thesis summarizes the legislation concerning the position of assistant teacher. Practical part focuses on the work of an as-sistant teacher for pupils with autism, the cooperation of assistant teacher and other tea-chers, as well as offering social services for families with a child suffering from PAS.
Klíčová slova
autismus, edukace, socializace, sociální aspekty, pervazivní vývojová porucha, diagnostika, triáda, postižení, TEACCH program, sociální služby, individuální vzdělávací plán.
Klíčová slova v angličtině
autismus, education, socialization, social aspects, pervasive developmental disorder, diagnostics, triad involvement , TEACCH program, social services, individual education plan.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na edukaci žáků s autismem na základní škole;
- na specifikaci práce osobního asistenta pro efektivní rozvoj dítěte s atypickým autismem;
- na analýzu dítěte (dětí) s autismem.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum - kauzuistika konkrétního jedince (jedinců) s PAS.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na edukaci žáků s autismem na základní škole;
- na specifikaci práce osobního asistenta pro efektivní rozvoj dítěte s atypickým autismem;
- na analýzu dítěte (dětí) s autismem.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum - kauzuistika konkrétního jedince (jedinců) s PAS.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004.
JELÍNKOVÁ , M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: UK v Praze, 2001.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál, 2006.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha : Portál, 2006.
VOCILKA, M. Výchova a vzdělávání autistických dětí.Praha: Septima, 1994.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004.
JELÍNKOVÁ , M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: UK v Praze, 2001.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál, 2006.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha : Portál, 2006.
VOCILKA, M. Výchova a vzdělávání autistických dětí.Praha: Septima, 1994.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, plány
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. Mgr. Dalajka - V práci uvádíte, že jste analyzovala dokumenty a prováděla pozorování -postupovala jste u těchto metod podle nějakého schematu? - odpověděla částečně
doc. Laca - Jakou formou by jste propojila sociální pedagogiku a výuku autistů? - odpověděla částečně