Bakalářská práce se zabývá využitím keramiky jako volnočasové aktivity u dětí předškolního věku a jejím možným zahrnutím do předškolní výchovy. V teoretické části jsou zahrnuty základní pojmy týkající se vývojových specifik dítěte předškolního věku, nejvíce je tato část zaměřena na motorický vývoj, v návaznosti na úzkou souvislost při práci s keramikou. Přiblížen je také na celkově fyzický, ale také sociální rozvoj dítěte v předškolním věku. Další samostatná kapitola se zabývá volnočasovými aktivitami, hlavně volnočasovými aktivitami uskutečňovanými v předškolním vzdělávání a pedagogikou volného času. Poslední kapitola je spojena s praktickou částí, tedy s keramikou, zde jsou vysvětleny základní pojmy spojené s prací s keramickou hlínou, postupy práce, potřebné pomůcky a zvláštnosti práce s malými dětmi.
Praktická část je projekt keramického kroužku vhodného pro práci s dětmi předškolního věku. Projekt zahrnuje všechny potřebné informace pro práci s keramickou hlínou a přesné, podrobné informace k jednotlivým činnostem v projektu uvedených. K jednotlivým činnostem jsou přiloženy i fotografie pro lepší porozumění. Část projektu byla ověřena v mateřské škole a následně zhodnocena na konci praktické části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with use of ceramics as a leisure time activity for children of preschool age and the possibility of its incomporation into preschool education. In theore-tical part are included basic concepts related to specific of the children´s development. Most of all this part is focused on development of motor skills related to close connection during work with ceramics. Also is approched overall physical and social development of preschool age. Another separate chapter deals with leisure time activities mainly activities carried out while preschool education and pedagogy of leisure time. Last chapter is con-nected with practical part where are subscribed basic concepts related with ceramic clay, workflow, equipment and peculiarities of working with children. Practical part is project of ceramic lessons suitable for children of preschool age. Project includes all informations needed for work with ceramics and exact informations for every operation therein. Pictures attached for better understanding of each operation. Part of this project had been verified in kindergarten then assessed at the end of practical part of this desertation.
ceramics, ceramic clay, leisure time, leisure time activities, preschool age, child, education, kindergadren, hobby group
Rozsah průvodní práce
84 s. (84 381 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím keramiky jako volnočasové aktivity u dětí předškolního věku a jejím možným zahrnutím do předškolní výchovy. V teoretické části jsou zahrnuty základní pojmy týkající se vývojových specifik dítěte předškolního věku, nejvíce je tato část zaměřena na motorický vývoj, v návaznosti na úzkou souvislost při práci s keramikou. Přiblížen je také na celkově fyzický, ale také sociální rozvoj dítěte v předškolním věku. Další samostatná kapitola se zabývá volnočasovými aktivitami, hlavně volnočasovými aktivitami uskutečňovanými v předškolním vzdělávání a pedagogikou volného času. Poslední kapitola je spojena s praktickou částí, tedy s keramikou, zde jsou vysvětleny základní pojmy spojené s prací s keramickou hlínou, postupy práce, potřebné pomůcky a zvláštnosti práce s malými dětmi.
Praktická část je projekt keramického kroužku vhodného pro práci s dětmi předškolního věku. Projekt zahrnuje všechny potřebné informace pro práci s keramickou hlínou a přesné, podrobné informace k jednotlivým činnostem v projektu uvedených. K jednotlivým činnostem jsou přiloženy i fotografie pro lepší porozumění. Část projektu byla ověřena v mateřské škole a následně zhodnocena na konci praktické části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with use of ceramics as a leisure time activity for children of preschool age and the possibility of its incomporation into preschool education. In theore-tical part are included basic concepts related to specific of the children´s development. Most of all this part is focused on development of motor skills related to close connection during work with ceramics. Also is approched overall physical and social development of preschool age. Another separate chapter deals with leisure time activities mainly activities carried out while preschool education and pedagogy of leisure time. Last chapter is con-nected with practical part where are subscribed basic concepts related with ceramic clay, workflow, equipment and peculiarities of working with children. Practical part is project of ceramic lessons suitable for children of preschool age. Project includes all informations needed for work with ceramics and exact informations for every operation therein. Pictures attached for better understanding of each operation. Part of this project had been verified in kindergarten then assessed at the end of practical part of this desertation.
ceramics, ceramic clay, leisure time, leisure time activities, preschool age, child, education, kindergadren, hobby group
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte v předškolním věku a volnočasových aktivit se zaměřením na keramiku.
Příprava metodiky aplikační části.
Realizace projektu keramického kroužku ve vybrané mateřské škole.
Zpracování a zhodnocení projektu.
Prezentace výsledků projektu, zpětná evaluace a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vývoje dítěte v předškolním věku a volnočasových aktivit se zaměřením na keramiku.
Příprava metodiky aplikační části.
Realizace projektu keramického kroužku ve vybrané mateřské škole.
Zpracování a zhodnocení projektu.
Prezentace výsledků projektu, zpětná evaluace a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
HÁJEK, Bedřich. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
ALLEN, Eileen a Lyn MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-055-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
KÝROVÁ, Alena. Keramika pro malé i větší umělce. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-374-9.
SCOTTOVÁ, Marylin. Keramika. Praha: Slovart, 2009. ISBN 978-80-7391-179-9.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
HÁJEK, Bedřich. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
ALLEN, Eileen a Lyn MAROTZ. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-055-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
KÝROVÁ, Alena. Keramika pro malé i větší umělce. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-374-9.
SCOTTOVÁ, Marylin. Keramika. Praha: Slovart, 2009. ISBN 978-80-7391-179-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala projekt, který realizovala v aplikační části bakalářské práce. Poté představila reflexi projektu, a to vlastní i od učitelky v mateřské školy. Doc. Wiegerová zhodnotila vzájemnou spolupráci a položila otázku k obhajobě: Co říkali rodiče na aplikovaný program? Studentka odpověděla. Dr. Szimethová poukázala na nedostatky práce a požádala studentku o zodpovězení otázek oponenta.
V bakalářské práci máte konkrétní objekty, které z keramiky děti vytvářely. Proč si děti nemohly vytvořit to, co chtěly? Studentka zodpověděla.