Tato bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku. V teoretické části si nejdříve vymezíme definici stáří a jeho rozdělení na tři základní po-hledy ? biologické stáří, sociální stáří a kalendářní (chronologické) stáří. Dále se věnujeme důvodům a významu vzdělávání seniorů. Závěr teoretické části patří vzdělávacím možnos-tem pro seniory a z nich především univerzitám třetího věku.
V praktické části jsme prováděli výzkum na Univerzitě třetího věku na UP Olomouc. Cí-lem výzkumu je zjistit, co motivuje seniory ke studiu na univerzitách třetího věku. Prová-děli jsme kvantitativní výzkum metodou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis is concerned with the education of seniors at the universities of the third age. The theoretical part gives a definition of old age and its classification on bio-logical old age, old age social and chronological old age. Then we go in the sense of rea-sons and the education of seniors. The end of the theoretical part belongs to educational possibilities for seniors and from them in. the first place to the universities of the third age.
In the practical part we executed the research at the University of the Third Age on Palacký University Olomouc. The research is focused on the motivation of students to study on the universities of the third age.
Klíčová slova
Vzdělávání seniorů, univerzita třetího věku, stáří, význam vzdělávání ve stáří, motivace.
Klíčová slova v angličtině
Education of seniors, university of the third age, old age, sense of education in the old age, motivation.
Rozsah průvodní práce
61 s. + 17 s. přílohy
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku. V teoretické části si nejdříve vymezíme definici stáří a jeho rozdělení na tři základní po-hledy ? biologické stáří, sociální stáří a kalendářní (chronologické) stáří. Dále se věnujeme důvodům a významu vzdělávání seniorů. Závěr teoretické části patří vzdělávacím možnos-tem pro seniory a z nich především univerzitám třetího věku.
V praktické části jsme prováděli výzkum na Univerzitě třetího věku na UP Olomouc. Cí-lem výzkumu je zjistit, co motivuje seniory ke studiu na univerzitách třetího věku. Prová-děli jsme kvantitativní výzkum metodou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis is concerned with the education of seniors at the universities of the third age. The theoretical part gives a definition of old age and its classification on bio-logical old age, old age social and chronological old age. Then we go in the sense of rea-sons and the education of seniors. The end of the theoretical part belongs to educational possibilities for seniors and from them in. the first place to the universities of the third age.
In the practical part we executed the research at the University of the Third Age on Palacký University Olomouc. The research is focused on the motivation of students to study on the universities of the third age.
Klíčová slova
Vzdělávání seniorů, univerzita třetího věku, stáří, význam vzdělávání ve stáří, motivace.
Klíčová slova v angličtině
Education of seniors, university of the third age, old age, sense of education in the old age, motivation.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů, motivace, univerzity třetího věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, vč. jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů, motivace, univerzity třetího věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, vč. jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika. UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
BOČKOVÁ, Věra. Vzdělávání - průvodní jev života. UP Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0441-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a David KRYŠTOF. Univerzita třetího věku při Univerzitě Palackého v Olomouci. UP Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2568-9.
Univerzita třetího věku. Sborník příspěvků. Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5158-4.
MUHLPACHER, Pavel. Gerontopedagogika. Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
HATÁR, Ctibor. Seniori v systéme rezidenciálnej sociálno-edukačnej starostlivosti. Rozlet, 2011. ISBN 978-80-904824-1-8.
KLEVETOVÁ, Dana a Irena DLABALOVÁ. Motivační prvky při práci se seniory. Grada,2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří. SLON, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
Seznam doporučené literatury
PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika. UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
BOČKOVÁ, Věra. Vzdělávání - průvodní jev života. UP Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0441-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a David KRYŠTOF. Univerzita třetího věku při Univerzitě Palackého v Olomouci. UP Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2568-9.
Univerzita třetího věku. Sborník příspěvků. Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5158-4.
MUHLPACHER, Pavel. Gerontopedagogika. Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7.
HATÁR, Ctibor. Seniori v systéme rezidenciálnej sociálno-edukačnej starostlivosti. Rozlet, 2011. ISBN 978-80-904824-1-8.
KLEVETOVÁ, Dana a Irena DLABALOVÁ. Motivační prvky při práci se seniory. Grada,2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří. SLON, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a metodologii výzkumného šetření. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu.
Odpověděla na výtky uvedené v posudcích práce.
Proběhla diskuse.
Mgr. Kalenda upozornil na nedostatky práce a možnosti jejího zkvalitnění.