První část diplomové práce se věnuje historii tapet od poloviny 19. století do současnosti. Zaměřuje se na vývoj v Evropě, zejména Británii a v USA. Popisuje důležité vývojové mezníky (rehabilitace designu v Anglii) a technologické postupy, které ovlivnily tapetový průmysl. Další tematický okruh je věnován optickým iluzím a stručně charakterizuje historický vývoj iluzivního zobrazování v umění a perspektivy. Součástí práce je kapitola, která se věnuje teorii vidění, percepční teorii a rozděluje optické iluze. Poslední část diplomové práce se zabývá optickými iluzemi v interiéru a prezentuje vybrané osobnosti a jejich tvorbu.
Anotace v angličtině
The first part of this Diploma Thesis describes the history of wallpaper from the mid-19th century to today. It focuses on its evolution in Europe, especially in the UK, and in the USA. This work describes important evolution milestones (design rehabilitation in UK) and technological processes which affected the wallpaper industry. The following part is dedicated to optical illusions and briefly describes the historical development of illusion making in art and perspective. The integral parts of this thesis are the theory of visual sense, the perceptional theory and descriptions of optical illusions. The final part of this Diploma Thesis is dedicated to optical illusions in interiors and it presents chosen designers and their works.
Klíčová slova
tapeta, vinylová tapeta, Arts and Crafts, William Morris, Paul Balin, trompe-l'oeil, iluzivní zobrazování, optické iluze, fyzikální iluze, fyziologické iluze, geometrické iluze, psychologické iluze, neskutečné předměty, Gestaltistické principy, perspektiva, oko, světlo, barva, iluze v interiéru
Klíčová slova v angličtině
wallpaper, vinyl wallpaper, Arts and Crafts, William Morris, Paul Balin, trompe-l'oeil, illusory imaging, optical illusion, physical illusion, physiological illusion, geometric illusion, psychological illusion, unrealistic articles, Gestaltistic principles, perspective, eye, light, colour, illusion in interior
Rozsah průvodní práce
121 s.
Jazyk
CZ
Anotace
První část diplomové práce se věnuje historii tapet od poloviny 19. století do současnosti. Zaměřuje se na vývoj v Evropě, zejména Británii a v USA. Popisuje důležité vývojové mezníky (rehabilitace designu v Anglii) a technologické postupy, které ovlivnily tapetový průmysl. Další tematický okruh je věnován optickým iluzím a stručně charakterizuje historický vývoj iluzivního zobrazování v umění a perspektivy. Součástí práce je kapitola, která se věnuje teorii vidění, percepční teorii a rozděluje optické iluze. Poslední část diplomové práce se zabývá optickými iluzemi v interiéru a prezentuje vybrané osobnosti a jejich tvorbu.
Anotace v angličtině
The first part of this Diploma Thesis describes the history of wallpaper from the mid-19th century to today. It focuses on its evolution in Europe, especially in the UK, and in the USA. This work describes important evolution milestones (design rehabilitation in UK) and technological processes which affected the wallpaper industry. The following part is dedicated to optical illusions and briefly describes the historical development of illusion making in art and perspective. The integral parts of this thesis are the theory of visual sense, the perceptional theory and descriptions of optical illusions. The final part of this Diploma Thesis is dedicated to optical illusions in interiors and it presents chosen designers and their works.
Klíčová slova
tapeta, vinylová tapeta, Arts and Crafts, William Morris, Paul Balin, trompe-l'oeil, iluzivní zobrazování, optické iluze, fyzikální iluze, fyziologické iluze, geometrické iluze, psychologické iluze, neskutečné předměty, Gestaltistické principy, perspektiva, oko, světlo, barva, iluze v interiéru
Klíčová slova v angličtině
wallpaper, vinyl wallpaper, Arts and Crafts, William Morris, Paul Balin, trompe-l'oeil, illusory imaging, optical illusion, physical illusion, physiological illusion, geometric illusion, psychological illusion, unrealistic articles, Gestaltistic principles, perspective, eye, light, colour, illusion in interior
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce minimálně 45 stran + přílohy, odevzdat v elektronické podobě
dle předepsané šablony.rtf) ve formátu pdf na 1 ks CD nosiči. Dále odevzdat
2 vytištěné výtisky elektronické podoby, 1 výtisk graficky zpracované diplomové
práce, která může mít volnou grafickou podobu.
Pokyny pro vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály
vztahující se k tématu a formulujte své závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část:
Vytvořit sérii nástěnných tapet se zakomponovanými prvky optické iluze.
Demonstrovat využití optických klamů v současném interiérovém designu.
Vytvořte soubor autorských realizací na zvolené téma v maximálně možném rozsahu.
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 ks obrazovou
dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití
v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB,
rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF.
Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení,
login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině
i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon.
Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce minimálně 45 stran + přílohy, odevzdat v elektronické podobě
dle předepsané šablony.rtf) ve formátu pdf na 1 ks CD nosiči. Dále odevzdat
2 vytištěné výtisky elektronické podoby, 1 výtisk graficky zpracované diplomové
práce, která může mít volnou grafickou podobu.
Pokyny pro vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály
vztahující se k tématu a formulujte své závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část:
Vytvořit sérii nástěnných tapet se zakomponovanými prvky optické iluze.
Demonstrovat využití optických klamů v současném interiérovém designu.
Vytvořte soubor autorských realizací na zvolené téma v maximálně možném rozsahu.
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 ks obrazovou
dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití
v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB,
rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF.
Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení,
login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině
i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon.
Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982.
PIJOAN, José. Dějiny umění sv. 2. Praha: Balios, 2000. ISBN 80-7176-839-1.
HOSKINS, Lesley. The Papered Wall. The History: Patterns and Techniques
of Wallpaper. London: Thames & Hudson, 2005.
AL SECKEL. Masters of Deception: Escher, Dali & the Artists
of Optical Illusion. Sterling Publishing, 2007.
KOSTKA, Z. a F. CRHÁK. Výtvarná geometrie. Prostor a perspektiva.
Praha: Státní ped. nakladatelství, 1967.
Seznam doporučené literatury
PTÁČKOVÁ, Věra. Česká scénografie XX. století. Praha: Odeon, 1982.
PIJOAN, José. Dějiny umění sv. 2. Praha: Balios, 2000. ISBN 80-7176-839-1.
HOSKINS, Lesley. The Papered Wall. The History: Patterns and Techniques
of Wallpaper. London: Thames & Hudson, 2005.
AL SECKEL. Masters of Deception: Escher, Dali & the Artists
of Optical Illusion. Sterling Publishing, 2007.
KOSTKA, Z. a F. CRHÁK. Výtvarná geometrie. Prostor a perspektiva.
Praha: Státní ped. nakladatelství, 1967.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svůj projekt profesionálně dobře, téma zpracovala kvalitně.