Hlavním cílem této diplomové práce je posouzení stávajícího systému finančního řízení města Prostějov a na základě zjištěných skutečností navržení úprav, které povedou ke zlepšení finančního řízení města Prostějov. Teoretická část obsahuje obecnou charakteristiku obcí, je vysvětlena problematika finančního systému obcí a nakonec jsou vymezeny nástroje finančního řízení. Praktická část je založena na porovnání rozpočtových výhledů a rozpočtů města Prostějov za období 2009-2011 a dále na podrobnější analýze příjmů a výdajů rozpočtu města Prostějov pro toto období. Na závěr je sestaven rozpočtový výhled na období 2013-2014.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is the assessment of present financial management of the town Prostějov and on the basis of found facts the proposition for adjustment which will lead to the financial management improvement. The theoretical part includes general characteristic of municipalities, problems of municipal financial systems is explained and finally the financial management tools are defined. The practical part is based on the comparison between budget expectations and budgets of the town Prostějov in 2009-2011 and further on the in-depth analysis of receipts and expenditures in the budget of the town Prostějov in those years. In conclusion the budget expectation for 2013-2014 is set.
Klíčová slova
příjmy, výdaje, rozpočtový výhled, nástroje finančního řízení, rozpočet města, finanční analýza
Hlavním cílem této diplomové práce je posouzení stávajícího systému finančního řízení města Prostějov a na základě zjištěných skutečností navržení úprav, které povedou ke zlepšení finančního řízení města Prostějov. Teoretická část obsahuje obecnou charakteristiku obcí, je vysvětlena problematika finančního systému obcí a nakonec jsou vymezeny nástroje finančního řízení. Praktická část je založena na porovnání rozpočtových výhledů a rozpočtů města Prostějov za období 2009-2011 a dále na podrobnější analýze příjmů a výdajů rozpočtu města Prostějov pro toto období. Na závěr je sestaven rozpočtový výhled na období 2013-2014.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is the assessment of present financial management of the town Prostějov and on the basis of found facts the proposition for adjustment which will lead to the financial management improvement. The theoretical part includes general characteristic of municipalities, problems of municipal financial systems is explained and finally the financial management tools are defined. The practical part is based on the comparison between budget expectations and budgets of the town Prostějov in 2009-2011 and further on the in-depth analysis of receipts and expenditures in the budget of the town Prostějov in those years. In conclusion the budget expectation for 2013-2014 is set.
Klíčová slova
příjmy, výdaje, rozpočtový výhled, nástroje finančního řízení, rozpočet města, finanční analýza
Na základě průzkumu literárních pramenů vymezte nástroje finančního řízení územních samosprávných celků.
II. Praktická část
Analyzujte systém finančního řízení města Prostějov společně s vývojem hospodaření v období 2009-2011.
Navrhněte zlepšení ve využívání nástrojů finančního řízení města Prostějov.
Na základě analýzy vývoje hospodaření města Prostějov zpracujte návrh rozpočtového výhledu města na další plánovací období s využitím navrhovaných nástrojů finančního řízení a následně proveďte jeho zhodnocení.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
I. Teoretická část
Na základě průzkumu literárních pramenů vymezte nástroje finančního řízení územních samosprávných celků.
II. Praktická část
Analyzujte systém finančního řízení města Prostějov společně s vývojem hospodaření v období 2009-2011.
Navrhněte zlepšení ve využívání nástrojů finančního řízení města Prostějov.
Na základě analýzy vývoje hospodaření města Prostějov zpracujte návrh rozpočtového výhledu města na další plánovací období s využitím navrhovaných nástrojů finančního řízení a následně proveďte jeho zhodnocení.
Závěr
Seznam doporučené literatury
HRABALOVÁ, Simona. Teorie a praxe rozvoje měst a obcí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 93 s. ISBN 8021033568.
MARKOVÁ, Hana. Finance obcí, měst a krajů. 1. vyd. Praha: Orac, 2000. 190 s. ISBN 8086199231.
OCHRANA, František, PAVEL, Jan, Leoš, VÍTEK. Veřejný sektor a veřejné finance: financování nepodnikatelských a podnikatelských aktivit. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 261 s. ISBN 978-80-247-3228-2.
PEKOVÁ, Jitka. Veřejné finance: teorie a praxe v ČR. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. 642 s. ISBN 978-80-7357-698-1.
PROVAZNÍKOVÁ, Romana. Financování měst, obcí a regionů: teorie a praxe. 2. aktual. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2009. 304 s. ISBN 978-80-247-2789-9.
Seznam doporučené literatury
HRABALOVÁ, Simona. Teorie a praxe rozvoje měst a obcí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 93 s. ISBN 8021033568.
MARKOVÁ, Hana. Finance obcí, měst a krajů. 1. vyd. Praha: Orac, 2000. 190 s. ISBN 8086199231.
OCHRANA, František, PAVEL, Jan, Leoš, VÍTEK. Veřejný sektor a veřejné finance: financování nepodnikatelských a podnikatelských aktivit. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 261 s. ISBN 978-80-247-3228-2.
PEKOVÁ, Jitka. Veřejné finance: teorie a praxe v ČR. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. 642 s. ISBN 978-80-7357-698-1.
PROVAZNÍKOVÁ, Romana. Financování měst, obcí a regionů: teorie a praxe. 2. aktual. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2009. 304 s. ISBN 978-80-247-2789-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí DP: dr. Pastuszková
Počet bodů: 29
Otázky:
Vysvětlete prosím, proč jste pracovala pouze s návrhem rozpočtu na rok 2012, a upřesněte, proč doporučujete sestavovat rozpočtový výhled jako dvouletý finanční plan oproti předchozímu tříletému plánování. Odpověděla: zcela
Oponent DP: dr. Otrusinová
Počet bodů: 26
Otázky:
Již v úvodu práce konstatujete, že největší omezení rozpočtu plyne z jeho krátkodobosti. Proč jste tedy v kap. 6 zpracovala pouze jednoduchý rozpočtový výhled na 2013 a 2014? Srovnejte s kap. 3.1.. Odpověděla: zcela
Jaký je rozdíl mezi cash bází a akruálním principem ve vztahu k finančnímu řízení obcí? Odpověděla: zcela
V teoretické části je zmíněna likvidita (čerpáno ze zdroje z roku 2004), od roku 2008 se používá SIMU. Bylo by vhodné u obhajoby tento kompletní systém ukazatelů ve vztahu k analyzované obci doplnit. Odpověděla: částečně
Jak je aktuálně legislativně vymezeno cash flow pro obce? Odpověděla: částečně
Prof. Freiberg: Jak se vypočítá ukazatel dluhové služby? Odpověděla: částečně
Doc. Kráľ: Je financování obce zajišťováno i bankovním úvěrem? Odpověděla: částečně
Položky rozpočtu obce jsou pevně dané. Proč jste neanalizovala jednotlivé položky z hlediska jejich obsahu a nenavrhla opatření, které by směřovala ke snížení výdajů? Odpověděla: částečně
Doc. Kocmanová: Jednotlivé finanční částky z Vašeho navrhovaného rozpočtového výhledu jste převzala nebo jste je počítala? Která položka mezi výdaji převládala? Vhodnou variantou by bylo zanalyzovat alespoň nejvýznamnější položky příjmů a výdajů. Odpověděla: částečně