Práce vymezuje sociální participaci jako koncept současný sociálních věd. Zaměřuje se na sociální participaci osob s postižením, analyzuje bariéry sociální participace a vybrané determinanty inkluze. Dále se věnuje vymezení speciální pedagogiky jako sociální vědy a zaměřuje se na její interdisciplinárnost a metodologickou a prakticistní rovinu. Dále jsou v práci prezentovány determinanty sociální inkluze v širších sociálních souvislostech. Sociální participace má i svoji metodologickou dimenzi. Realizovaný kvalitativní výzkum prezentuje záměrný výběr pěti kazuistik, ve kterých jsou analyzovány determinanty sociální inkluze.
Anotace v angličtině
Thesis defines concept of social participation as a contemporary social sciences. It focuses on the social participation of persons with disabilities, analyzes the barriers to social parti-cipation and inclusion of selected determinants. It also discusses the definition of special education as a social science and focuses on its interdisciplinarity and methodological and practicle level. The thesis also presented determinants of social inclusion in a broader social context. Social participation also has its methodological dimension. Conducted qualitative research presents a deliberate choice of five case studies in which they are analyzed the determinants of social inclusion.
Klíčová slova
Sociální participace, inkluze, integrace, speciální pedagogika, handicap.
Klíčová slova v angličtině
Social participation, inclusion, integration, special pedagogy, handicap.
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce vymezuje sociální participaci jako koncept současný sociálních věd. Zaměřuje se na sociální participaci osob s postižením, analyzuje bariéry sociální participace a vybrané determinanty inkluze. Dále se věnuje vymezení speciální pedagogiky jako sociální vědy a zaměřuje se na její interdisciplinárnost a metodologickou a prakticistní rovinu. Dále jsou v práci prezentovány determinanty sociální inkluze v širších sociálních souvislostech. Sociální participace má i svoji metodologickou dimenzi. Realizovaný kvalitativní výzkum prezentuje záměrný výběr pěti kazuistik, ve kterých jsou analyzovány determinanty sociální inkluze.
Anotace v angličtině
Thesis defines concept of social participation as a contemporary social sciences. It focuses on the social participation of persons with disabilities, analyzes the barriers to social parti-cipation and inclusion of selected determinants. It also discusses the definition of special education as a social science and focuses on its interdisciplinarity and methodological and practicle level. The thesis also presented determinants of social inclusion in a broader social context. Social participation also has its methodological dimension. Conducted qualitative research presents a deliberate choice of five case studies in which they are analyzed the determinants of social inclusion.
Klíčová slova
Sociální participace, inkluze, integrace, speciální pedagogika, handicap.
Klíčová slova v angličtině
Social participation, inclusion, integration, special pedagogy, handicap.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu vybraných determinantů sociální inkluze
- na problematiku osob s postižením
- na problematiku inkluze osob s postižením v rovinně makro, mezo, mikro sociální
- na návrhy a opatření
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu vybraných determinantů sociální inkluze
- na problematiku osob s postižením
- na problematiku inkluze osob s postižením v rovinně makro, mezo, mikro sociální
- na návrhy a opatření
Seznam doporučené literatury
Buřvalová, D., Reitmayerová. E. Tělesně postižený. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007.¨
Hájková, V., Strnadová, I., Inkluzivní vzdělání. Praha: Grada, 2010.
Matoušek, O. a kol., Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
Mühlpachr, P., Vývoj ústavní péče. Filozoficko-historický pohled. Brno: PdF MU, 2001.
Vítková, M. Specifika realizace inkluzivní edukace v České republice. In Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. 1. Vyd. Praha: Portál, s. r. o. 2010.
Seznam doporučené literatury
Buřvalová, D., Reitmayerová. E. Tělesně postižený. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007.¨
Hájková, V., Strnadová, I., Inkluzivní vzdělání. Praha: Grada, 2010.
Matoušek, O. a kol., Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
Mühlpachr, P., Vývoj ústavní péče. Filozoficko-historický pohled. Brno: PdF MU, 2001.
Vítková, M. Specifika realizace inkluzivní edukace v České republice. In Lechta, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. 1. Vyd. Praha: Portál, s. r. o. 2010.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta
Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - odborná literatura v práci - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - doporučení pro praxi - odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Vaňková - šetření v praxi - odpověděl vyčerpávajícím způsobem