Práce se zabývá důležitým mezníkem úspěšné socializace ? čtením, mapuje metody nácviku čtení a přináší stručný historický vývoj slabikářů v českém prostředí. Podrobně zkoumá pedagogickou činnost Josefa Kožíška, autora významných a průlomových čítanek Poupata a Studánka a tvůrce genetické metody.
Anotace v angličtině
This work deals with an important milestone in the successful socialization - reading, it maps the methods of reading skills and presents a brief historical development of primers in the Czech environment. It explores in detail the educational activities of Josef Kožíšek, author of important and groundbreaking readers Poupata and Studánka and creator genetic methods.
Klíčová slova
Slabikáře, čtení, metody nácviku čtení, Josef Kožíšek, poezie pro děti, genetická metoda, nápovědná slova, Poupata, Studánka.
Klíčová slova v angličtině
Primers, reading, methods of reading skills, Josef Kožíšek, poetry for children, genetic method, prompter words, Poupata, Studánka.
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá důležitým mezníkem úspěšné socializace ? čtením, mapuje metody nácviku čtení a přináší stručný historický vývoj slabikářů v českém prostředí. Podrobně zkoumá pedagogickou činnost Josefa Kožíška, autora významných a průlomových čítanek Poupata a Studánka a tvůrce genetické metody.
Anotace v angličtině
This work deals with an important milestone in the successful socialization - reading, it maps the methods of reading skills and presents a brief historical development of primers in the Czech environment. It explores in detail the educational activities of Josef Kožíšek, author of important and groundbreaking readers Poupata and Studánka and creator genetic methods.
Klíčová slova
Slabikáře, čtení, metody nácviku čtení, Josef Kožíšek, poezie pro děti, genetická metoda, nápovědná slova, Poupata, Studánka.
Klíčová slova v angličtině
Primers, reading, methods of reading skills, Josef Kožíšek, poetry for children, genetic method, prompter words, Poupata, Studánka.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Popřípadě podle dalších materiálů, z nichž některé jsou zahrnuty v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce pojednávat o:
- životě Josefa Kožíška, době, ve které tvořil a o jeho současnících;
- obecné charakteristice učebnic elementárního čtení, Kožíškových knih Poupata a Studánka a o jejich přínosu pro pedagogiku;
- autorově poezii pro děti, jejích hlavních tématech a specifických rysech, které jí zajišťují stálou přízeň recipientů mladšího školního věku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Popřípadě podle dalších materiálů, z nichž některé jsou zahrnuty v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce pojednávat o:
- životě Josefa Kožíška, době, ve které tvořil a o jeho současnících;
- obecné charakteristice učebnic elementárního čtení, Kožíškových knih Poupata a Studánka a o jejich přínosu pro pedagogiku;
- autorově poezii pro děti, jejích hlavních tématech a specifických rysech, které jí zajišťují stálou přízeň recipientů mladšího školního věku.
Seznam doporučené literatury
Blatný, L. Prvopočáteční čtení a psaní. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1981.
Doležalová, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, 2001.
Chaloupka, O. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1985.
Josef Kožíšek : 6.7. 1861-6.7. 1933 : personální bibliografie.Otrokovice: Knihovna JKP ROH, 1983.
Jungbauer, F. Josef Kožíšek, básník - učitel. Praha: Státní nakladatelství, 1938.
Kožíšek, J. Poupata : čítanka malých. Praha: Státní nakladatelství, 1948.
Kožíšek, J. Studánka : čítanka malých. Praha: Státní nakladatelství, 1927.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Blatný, L. Prvopočáteční čtení a psaní. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1981.
Doležalová, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta, 2001.
Chaloupka, O. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1985.
Josef Kožíšek : 6.7. 1861-6.7. 1933 : personální bibliografie.Otrokovice: Knihovna JKP ROH, 1983.
Jungbauer, F. Josef Kožíšek, básník - učitel. Praha: Státní nakladatelství, 1938.
Kožíšek, J. Poupata : čítanka malých. Praha: Státní nakladatelství, 1948.
Kožíšek, J. Studánka : čítanka malých. Praha: Státní nakladatelství, 1927.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.
3. Dr. Vaňková:
Znalost čtení u dětí, které nastupují do 1. třídy
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem.