Předkládaná práce se zabývá charakteristikou a obsahem finanční gramotnosti a finančního vzdělávání. Vysvětluje možnosti a postupy zavádění finančního vzdělávání do výuky na základních školách. Změna společenského zřízení, rozmach tržní ekonomiky, konzumní způsob života, reklama, módní trendy, lehká dostupnost půjček, neosobní zacházení s penězi a neúměrné zadlužování vyvolalo oprávněnou potřebu finančního vzdělávání. Absence základů finanční gramotnosti způsobuje, že lidé nemají elementární znalosti a dovednosti v hospodaření se svými penězi, které by je účinně ochránily před útoky nevýhodných půjček. Proces předlužení vede často k exekucím, osobním bankrotům, sociálnímu vyloučení a následnému uvíznutí v sociální síti. Cílem finančního vzdělávání je to, aby byl žák vybaven takovými vědomostmi a dovednostmi, které mu budou nápomocny při bezpečném finančním rozhodování v dospělosti.
Anotace v angličtině
This translated work deals with the characteristics and content of financial literacy and financial education. It explains the options and procedures for implementing financial education into the curriculum of primary schools. The change in social structure, expansion of the market economy, consumerism, advertising, fashion trends, ease of access to loans, impersonal handling of money, and disproportionate debt have prompted the need for financial education. The absence of financial literacy means that people lack the basic knowledge and skills for managing their own money that would effectively protect them from the onslaught of unsuitable loans. Excessive debt often leads to seizure of property, personal bankruptcy, social exile, and which can lead to getting caught in the social services network. The aim of financial education is to provide students with the knowledge and skills that will help them make sound financial decisions in adulthood. Of course, financial education is not a panacea; family upbringing also plays an indispensable role in the formation of values.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, numerická gramotnost, standardy finančního vzdělávání, rodina, výchova, konzum, reklama, imaginární peníze, kapesné, nezaměstnanost, předlužení, dluhová past, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, numeracy, standards of financial education, family upbringing, commercialism, advertising, imaginary money, pocket money, unemployment, excessive debt, debt trap, social exile, financial advisory centre.
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná práce se zabývá charakteristikou a obsahem finanční gramotnosti a finančního vzdělávání. Vysvětluje možnosti a postupy zavádění finančního vzdělávání do výuky na základních školách. Změna společenského zřízení, rozmach tržní ekonomiky, konzumní způsob života, reklama, módní trendy, lehká dostupnost půjček, neosobní zacházení s penězi a neúměrné zadlužování vyvolalo oprávněnou potřebu finančního vzdělávání. Absence základů finanční gramotnosti způsobuje, že lidé nemají elementární znalosti a dovednosti v hospodaření se svými penězi, které by je účinně ochránily před útoky nevýhodných půjček. Proces předlužení vede často k exekucím, osobním bankrotům, sociálnímu vyloučení a následnému uvíznutí v sociální síti. Cílem finančního vzdělávání je to, aby byl žák vybaven takovými vědomostmi a dovednostmi, které mu budou nápomocny při bezpečném finančním rozhodování v dospělosti.
Anotace v angličtině
This translated work deals with the characteristics and content of financial literacy and financial education. It explains the options and procedures for implementing financial education into the curriculum of primary schools. The change in social structure, expansion of the market economy, consumerism, advertising, fashion trends, ease of access to loans, impersonal handling of money, and disproportionate debt have prompted the need for financial education. The absence of financial literacy means that people lack the basic knowledge and skills for managing their own money that would effectively protect them from the onslaught of unsuitable loans. Excessive debt often leads to seizure of property, personal bankruptcy, social exile, and which can lead to getting caught in the social services network. The aim of financial education is to provide students with the knowledge and skills that will help them make sound financial decisions in adulthood. Of course, financial education is not a panacea; family upbringing also plays an indispensable role in the formation of values.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, numerická gramotnost, standardy finančního vzdělávání, rodina, výchova, konzum, reklama, imaginární peníze, kapesné, nezaměstnanost, předlužení, dluhová past, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, numeracy, standards of financial education, family upbringing, commercialism, advertising, imaginary money, pocket money, unemployment, excessive debt, debt trap, social exile, financial advisory centre.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení základních pojmů řešené problematiky,
- na význam a strategii postupného zavádění výuky finanční gramotnosti do vzdělávacích programů základních škol,
- na možnosti sociální pedagogiky ve výchově k odpovědnému přístupu k životu (zejména v oblasti finančního hospodaření, rozhodování o finančních otázkách) sloužící jako prevence výskytu sociálně patologických jevů (zadlužování, sociální vyloučení apod.).
Práce bude obsahovat empirickou část spočívající ve vypracování a vyhodnocení dotazníku k danému tématu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení základních pojmů řešené problematiky,
- na význam a strategii postupného zavádění výuky finanční gramotnosti do vzdělávacích programů základních škol,
- na možnosti sociální pedagogiky ve výchově k odpovědnému přístupu k životu (zejména v oblasti finančního hospodaření, rozhodování o finančních otázkách) sloužící jako prevence výskytu sociálně patologických jevů (zadlužování, sociální vyloučení apod.).
Práce bude obsahovat empirickou část spočívající ve vypracování a vyhodnocení dotazníku k danému tématu.
Seznam doporučené literatury
Eyre, L., Eyre, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000.
Jakeš, P. a kol. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2011.
Klínský, P., Chromá, D. Finanční gramotnost: úlohy a metodika. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009.
Laniado, N. Děti a peníze. 1. vyd. Praha: Portál, 2002.
Nováková, V., Sobotka, V. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2. aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011.
Smrčka, L. Rodinné finance: ekonomická krize a krach optimismu. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2010.
Syrový, P., Novotný, M. Osobní a rodinné finance. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Eyre, L., Eyre, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000.
Jakeš, P. a kol. Finanční gramotnost pro druhý stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2011.
Klínský, P., Chromá, D. Finanční gramotnost: úlohy a metodika. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2009.
Laniado, N. Děti a peníze. 1. vyd. Praha: Portál, 2002.
Nováková, V., Sobotka, V. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2. aktualiz. vyd. Praha: COFET, 2011.
Smrčka, L. Rodinné finance: ekonomická krize a krach optimismu. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2010.
Syrový, P., Novotný, M. Osobní a rodinné finance. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studentky}
Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)}
- odpověděla dobře}
Prof. Jílek}
Co je to gramotnost - co zahrnuje z hlediska pedagogického?}
- odpověděla částečně}
dr. Sýkora}
Jak jste vytvářela otázky, které uvádíte v dotazníku?}