Práce Multikulturní společnost jako výzva pro sociální pedagogiku se věnuje migraci Ukrajinců do České republiky a jejich používání transnacionálních sítí.
V teoretické části jsou popisovány a vysvětleny následující pojmy: transnacionalismus, transnacionální migrace, transnacionální sociální pole, transnacionální sociální sítě, transnacionální rodina, sociální kapitál, migrační politika České republiky, situace Ukrajinců v České republice v historickém přehledu i v současném kontextu.
Praktická část je zaměřena na rozhovory s ukrajinskými rodinami, které žijí s dětmi v České republice, a na zjištění, zda si v rámci svých sociálních prostorů vytvářejí sociální pole a sítě. Cílem práce je zjistit, co jim pomáhá při vytváření transnacionálních sítí. Nalezení odpovědi na tuto otázku by mohlo být přínosem pro sociální pedagogiku.
Anotace v angličtině
The thesis Multicultural society as a challenge for social pedagogy deals with the migration of Ukrainians in the Czech Republic and their use of transnational social networks. In the theoretical part are described and explained the following concepts: transnationalism, transnational migration, transnational social fields, transnational social networks, transnational family, social capital, migration policy of the Czech Republic, the situation of Ukrainians in the historical survey and in the current context. The practical part is focused on interviews with Ukrainian families, which live with their children in the Czech Republic and to determine whether in the context with social spaces create social fields and networks. The aim of the thesis is to find out what helps them in creating of transnational social networks. Finding the answer on this question could be contribution for social pedagogy.
Klíčová slova
Transnacionalismus, transnacionální migrace, sociální kapitál, migrační politika České republiky, Ukrajinci v České republice.
Klíčová slova v angličtině
Transnationalism, transnational migration, social capital, migration policy of the Czech Republic, Ukrainians in the Czech Republic.
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
Práce Multikulturní společnost jako výzva pro sociální pedagogiku se věnuje migraci Ukrajinců do České republiky a jejich používání transnacionálních sítí.
V teoretické části jsou popisovány a vysvětleny následující pojmy: transnacionalismus, transnacionální migrace, transnacionální sociální pole, transnacionální sociální sítě, transnacionální rodina, sociální kapitál, migrační politika České republiky, situace Ukrajinců v České republice v historickém přehledu i v současném kontextu.
Praktická část je zaměřena na rozhovory s ukrajinskými rodinami, které žijí s dětmi v České republice, a na zjištění, zda si v rámci svých sociálních prostorů vytvářejí sociální pole a sítě. Cílem práce je zjistit, co jim pomáhá při vytváření transnacionálních sítí. Nalezení odpovědi na tuto otázku by mohlo být přínosem pro sociální pedagogiku.
Anotace v angličtině
The thesis Multicultural society as a challenge for social pedagogy deals with the migration of Ukrainians in the Czech Republic and their use of transnational social networks. In the theoretical part are described and explained the following concepts: transnationalism, transnational migration, transnational social fields, transnational social networks, transnational family, social capital, migration policy of the Czech Republic, the situation of Ukrainians in the historical survey and in the current context. The practical part is focused on interviews with Ukrainian families, which live with their children in the Czech Republic and to determine whether in the context with social spaces create social fields and networks. The aim of the thesis is to find out what helps them in creating of transnational social networks. Finding the answer on this question could be contribution for social pedagogy.
Klíčová slova
Transnacionalismus, transnacionální migrace, sociální kapitál, migrační politika České republiky, Ukrajinci v České republice.
Klíčová slova v angličtině
Transnationalism, transnational migration, social capital, migration policy of the Czech Republic, Ukrainians in the Czech Republic.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude zaměřena:
- na integraci ukrajinských migrantů,
- na stav integrace ukrajinských migrantů a problémy jejich integrace,
- na možnosti sociální pedagogiky při integraci.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na rodiny Ukrajinců, které v ČR vychovávají děti.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude zaměřena:
- na integraci ukrajinských migrantů,
- na stav integrace ukrajinských migrantů a problémy jejich integrace,
- na možnosti sociální pedagogiky při integraci.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na rodiny Ukrajinců, které v ČR vychovávají děti.
Seznam doporučené literatury
Alan, J. Společnost, vzdělávání, jedinec: kapitoly ze sociologie vzdělání. Praha: Svoboda, 1974.
Bakošová, Z. Socialna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2011.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2000.
Havlík, R. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2011.
Kraus, B., Poláčková, V. et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001.
Krejčí, J. Kontrastní hodnoty a multikulturní společnost: sborník z mezinárodní konference 19. až 22.září 2001 v Praze. Praha: Filosofia, 2002.
Marada, R. Etnická různorodost a občanská jednota. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006.
Rabušicová, L. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991.
Seznam doporučené literatury
Alan, J. Společnost, vzdělávání, jedinec: kapitoly ze sociologie vzdělání. Praha: Svoboda, 1974.
Bakošová, Z. Socialna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2011.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2000.
Havlík, R. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2011.
Kraus, B., Poláčková, V. et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001.
Krejčí, J. Kontrastní hodnoty a multikulturní společnost: sborník z mezinárodní konference 19. až 22.září 2001 v Praze. Praha: Filosofia, 2002.
Marada, R. Etnická různorodost a občanská jednota. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006.
Rabušicová, L. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta
Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - analýza rozhovorů - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - praktická část práce -odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Vaňková - výsledek praktické části práce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem