Tato práce se zabývá nerovnostmi ve vzdělávání, jejich vznikem a reprodukcí. Teoretická část je stručnou úvahou pojetí konceptů ovlivňujících vzdělávání. Jsou představeny teorie Pierra Bourdieu a Jamese Colemana. Praktická část je zaměřena na analýzu obou zmíněných teorií. Na výzkumném vzorku jsou testovány reprodukční strategie a sociální kapitál.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with inequalities in an education, their formation and reproduction. The theoretical part is a brief reflection of concepts, which influence an education. The thesis includes the theories of Pierre Bourdieu and James Coleman. The practical part is focused on the analysis of the both theories. The reproductive strategies and social capital are tested on the research sample.
Klíčová slova
sociální reprodukce, vzdělanostní nerovnosti, reprodukční strategie, rozhovor
Klíčová slova v angličtině
social reproduction, educational inequalities, reproductive strategies, interview
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá nerovnostmi ve vzdělávání, jejich vznikem a reprodukcí. Teoretická část je stručnou úvahou pojetí konceptů ovlivňujících vzdělávání. Jsou představeny teorie Pierra Bourdieu a Jamese Colemana. Praktická část je zaměřena na analýzu obou zmíněných teorií. Na výzkumném vzorku jsou testovány reprodukční strategie a sociální kapitál.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with inequalities in an education, their formation and reproduction. The theoretical part is a brief reflection of concepts, which influence an education. The thesis includes the theories of Pierre Bourdieu and James Coleman. The practical part is focused on the analysis of the both theories. The reproductive strategies and social capital are tested on the research sample.
Klíčová slova
sociální reprodukce, vzdělanostní nerovnosti, reprodukční strategie, rozhovor
Klíčová slova v angličtině
social reproduction, educational inequalities, reproductive strategies, interview
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu a vzájemné souvislosti pojmů týkající se reprodukce sociálních nerovností v procesu vzdělávání podle Pierra Bourdieua;
- na porovnání koncepce nerovností ve vzdělávání Pierra Bourdieua s teorií nerovností Jamese S. Colemana a s pojetím sociálního kapitálu Roberta Putnama;
- na pozorování sociálních nerovností v procesu vzdělávání v českých podmínkách.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu a vzájemné souvislosti pojmů týkající se reprodukce sociálních nerovností v procesu vzdělávání podle Pierra Bourdieua;
- na porovnání koncepce nerovností ve vzdělávání Pierra Bourdieua s teorií nerovností Jamese S. Colemana a s pojetím sociálního kapitálu Roberta Putnama;
- na pozorování sociálních nerovností v procesu vzdělávání v českých podmínkách.
Seznam doporučené literatury
Bourdieu, J. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
Keller, J. Nejistota a důvěra aneb K čemu je modernitě dobrá tradice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009.
Keller, J., Tvrdý, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.
Matějů, P., Straková, J. a kol. Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.
Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999.
Šanderová, J., Šmídová, O. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bourdieu, J. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.
Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004.
Keller, J. Nejistota a důvěra aneb K čemu je modernitě dobrá tradice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009.
Keller, J., Tvrdý, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.
Matějů, P., Straková, J. a kol. Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.
Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999.
Šanderová, J., Šmídová, O. Sociální konstrukce nerovností pod kvalitativní lupou. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Mgr. Vavřík: Vliv specifičnosti zvoleného souboru na výsledky šetření.
- odpověděla dobře