Bakalářská práce s názvem Analýza současných alternativních škol poskytuje přehled současných alternativních škol a alternativních programů na základních školách.
V teoretické části se zabývám tzv. Bílou knihou a Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní i pro základní vzdělávání. Vysvětluji co je alternativní škola, její vznik, historii, funkce a vlastnosti alternativních škol, rozdíly mezi alternativní a tradiční školou. Na závěr teoretické části se zaměřuji na jednotlivé typy současných alternativních škol a alternativních programů, jejich původ, podstatu a cíle.
Praktická část vychází z dotazníkového šetření, kde byly nejdříve stanoveny cíle výzkumu a formulace hypotéz. Cílem práce pak bylo především zjistit názory rodičů dětí v mateřských školách mezi alternativními typy a alternativními programy škol a standardní (běžnou) základní školou. Tyto cíle byly naplněny.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis entitled Analysis of Current Alternative Schools provides an overview of current alternative schools and alternative programmes in primary schools.
In the theoretical part I deal with the White Paper and the Framework Educational Programme for pre-school and primary education. I explain the idea of alternative school, its origin, history, functions and characteristics, the differences between alternative and traditional schools. The end of the theoretical part is focused on different types of current alternative schools and alternative programmes, their origin, nature and goals.
The practical part is based on a questionnaire survey and it begins with setting of the research objectives and hypotheses formulation. The main aim of the work was to ascertain the views of parents of children in nursery schools on alternative types of schools and their alternative programmes as well as on standard (common) primary schools. These objectives have been achieved.
Klíčová slova
Alternativní škola, tradiční základní škola, individuální přístup, spolupráce, svoboda, samostatnost, vzdělávací program.
Klíčová slova v angličtině
Alternative school, traditional primary school, individual approach, cooperation, freedom, self-reliance, educational programme.
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Analýza současných alternativních škol poskytuje přehled současných alternativních škol a alternativních programů na základních školách.
V teoretické části se zabývám tzv. Bílou knihou a Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní i pro základní vzdělávání. Vysvětluji co je alternativní škola, její vznik, historii, funkce a vlastnosti alternativních škol, rozdíly mezi alternativní a tradiční školou. Na závěr teoretické části se zaměřuji na jednotlivé typy současných alternativních škol a alternativních programů, jejich původ, podstatu a cíle.
Praktická část vychází z dotazníkového šetření, kde byly nejdříve stanoveny cíle výzkumu a formulace hypotéz. Cílem práce pak bylo především zjistit názory rodičů dětí v mateřských školách mezi alternativními typy a alternativními programy škol a standardní (běžnou) základní školou. Tyto cíle byly naplněny.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis entitled Analysis of Current Alternative Schools provides an overview of current alternative schools and alternative programmes in primary schools.
In the theoretical part I deal with the White Paper and the Framework Educational Programme for pre-school and primary education. I explain the idea of alternative school, its origin, history, functions and characteristics, the differences between alternative and traditional schools. The end of the theoretical part is focused on different types of current alternative schools and alternative programmes, their origin, nature and goals.
The practical part is based on a questionnaire survey and it begins with setting of the research objectives and hypotheses formulation. The main aim of the work was to ascertain the views of parents of children in nursery schools on alternative types of schools and their alternative programmes as well as on standard (common) primary schools. These objectives have been achieved.
Klíčová slova
Alternativní škola, tradiční základní škola, individuální přístup, spolupráce, svoboda, samostatnost, vzdělávací program.
Klíčová slova v angličtině
Alternative school, traditional primary school, individual approach, cooperation, freedom, self-reliance, educational programme.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historický pohled na vývoj alternativních škol;
- na představení a rozbor současných vybraných alternativních škol;
- na alternativní školy v souvislosti s RVP PV, RVP ZV;
- na hledání odpovědi na otázku, zda budou rodiče dětí v mateřských školkách preferovat alternativní typ škol - součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění této otázky.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historický pohled na vývoj alternativních škol;
- na představení a rozbor současných vybraných alternativních škol;
- na alternativní školy v souvislosti s RVP PV, RVP ZV;
- na hledání odpovědi na otázku, zda budou rodiče dětí v mateřských školkách preferovat alternativní typ škol - součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na zjištění této otázky.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná Mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2003.
PRŮCHA, J. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996.
RÖHNER R., WENK, H. Daltonské vyučování, stále živá inspirace. 1. vyd. Brno: Paido, 2003.
SMOLKOVÁ, T. Dítě v úctě přijmout. 1. vyd., Praha: Maitrea 2007.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná Mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2003.
PRŮCHA, J. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996.
RÖHNER R., WENK, H. Daltonské vyučování, stále živá inspirace. 1. vyd. Brno: Paido, 2003.
SMOLKOVÁ, T. Dítě v úctě přijmout. 1. vyd., Praha: Maitrea 2007.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek: Konceptuální aspekty problematiky.
- odpověděl dobře
Mgr. Tannenbergerová: Metodika praktické části práce.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem