Práce předkládá informace týkající se inkluze ve vzdělávání a informace o možnostech či omezeních inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se zvláštní orientací na žáky s mentálním postižením. Teoretická část se věnuje základním pojmům, vzdělávání v České republice, vývoji inkluzivních myšlenek a vzdělávání žáků s mentálním postižením. Praktická část se věnuje šetření provedenému na konkrétní základní škole a orientovanému na názory a postoje pedagogů k inkluzivnímu vzdělávání a úrovni jejich připravenosti takové vzdělávání realizovat. Je zde popsán cíl šetření, metoda sběru dat a charakterizováno výzkumné prostředí a výzkumný vzorek. Práce je zakončena analýzou získaných dat a interpretací výsledků šetření.
Anotace v angličtině
The dissertation contains information of inclusion in education and information about possibilities or limitations of inclusive education for pupils with special educational needs, with particular focus on students with mental disabilities. The theoretical part devotes the basic concepts, education in the Czech Republic, deal with the development inclusive ideas and education of students with mental disabilities. The practical part devotes to the investigation carried out on a particular elementary school and oriented on views and attitudes of teachers towards on inclusive education and their level of readiness on this education. The thesis describes ultimate goal survey, the method of data collection, research environment and research sample. The end of dissertation is formed by analysis data and interpretation of survey results.
Klíčová slova
integrace, inkluze, exkluze, inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, exclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, pupils with mental disabilities
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce předkládá informace týkající se inkluze ve vzdělávání a informace o možnostech či omezeních inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, se zvláštní orientací na žáky s mentálním postižením. Teoretická část se věnuje základním pojmům, vzdělávání v České republice, vývoji inkluzivních myšlenek a vzdělávání žáků s mentálním postižením. Praktická část se věnuje šetření provedenému na konkrétní základní škole a orientovanému na názory a postoje pedagogů k inkluzivnímu vzdělávání a úrovni jejich připravenosti takové vzdělávání realizovat. Je zde popsán cíl šetření, metoda sběru dat a charakterizováno výzkumné prostředí a výzkumný vzorek. Práce je zakončena analýzou získaných dat a interpretací výsledků šetření.
Anotace v angličtině
The dissertation contains information of inclusion in education and information about possibilities or limitations of inclusive education for pupils with special educational needs, with particular focus on students with mental disabilities. The theoretical part devotes the basic concepts, education in the Czech Republic, deal with the development inclusive ideas and education of students with mental disabilities. The practical part devotes to the investigation carried out on a particular elementary school and oriented on views and attitudes of teachers towards on inclusive education and their level of readiness on this education. The thesis describes ultimate goal survey, the method of data collection, research environment and research sample. The end of dissertation is formed by analysis data and interpretation of survey results.
Klíčová slova
integrace, inkluze, exkluze, inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, žák s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, exclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, pupils with mental disabilities
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etikety a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na srovnání integrace a inkluze ve vzdělávání,
- na inkluzi dětí s lehkou mentální retardací v základní škole,
- na přístup učitele základní školy k inkluzi,
- na zodpovězení otázky, jak ovlivňuje přítomnost žáka s lehkou mentální retardací chod vyučování.
Součástí práce bude výzkumné šetření zaměřené na přístup učitele k žákovi s lehkou mentální retardací v bežné třídě základní školy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etikety a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na srovnání integrace a inkluze ve vzdělávání,
- na inkluzi dětí s lehkou mentální retardací v základní škole,
- na přístup učitele základní školy k inkluzi,
- na zodpovězení otázky, jak ovlivňuje přítomnost žáka s lehkou mentální retardací chod vyučování.
Součástí práce bude výzkumné šetření zaměřené na přístup učitele k žákovi s lehkou mentální retardací v bežné třídě základní školy.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu : Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. a kol. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. 1. vyd. Brno : MU, 2011. ISBN 978-80-210-5731-9.
LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize : Duševní poruchy a poruchy chování. 3. vyd. Praha : Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-11-5.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc : UP, 2004. ISBN 80-244-0231-9.
Národní akční plán inkluzivního vzdělávání. Praha : MŠMT, 2010.
Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010 - 2014. Praha : Vládní výbor pro zdravotně postižené občany, 2010.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. 2. vyd. Praha : Parta, 2004. ISBN 80-7320-063-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována běhěm práce na textu bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu : Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. a kol. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. 1. vyd. Brno : MU, 2011. ISBN 978-80-210-5731-9.
LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize : Duševní poruchy a poruchy chování. 3. vyd. Praha : Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-11-5.
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc : UP, 2004. ISBN 80-244-0231-9.
Národní akční plán inkluzivního vzdělávání. Praha : MŠMT, 2010.
Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010 - 2014. Praha : Vládní výbor pro zdravotně postižené občany, 2010.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. 2. vyd. Praha : Parta, 2004. ISBN 80-7320-063-5.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována běhěm práce na textu bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek: Práce s literaturou.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Tannenbergerová: Hlavní problémy a možnost jejich řešení.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem