Diplomová práce, Postoj veřejnosti k lidem s mentální retardací, se
v teoretické části zaměřuje na člověka s mentálním postižením ve společenském
kontextu. Dále se teoretická část zabývá sociálním systémem v azylových zařízeních
pro lidi s mentálním postižením.
Empirická část pojednává o výzkumu v oblasti postojů laické veřejnosti
k lidem s mentálním postižením v azylových zařízeních pro tyto osoby a postojů
zaměstnanců těchto institucí. Práce se zaměřuje na postoje veřejnosti k jednotlivým
mýtům o lidech s mentálním postižením, azylových zařízeních a pracovnících těchto
zařízení. V neposlední řadě se práce zaměřuje také na obecnou přijatelnost mentálně
postižených osob laickou veřejností a jejich sociální status.
Anotace v angličtině
Thesis, public attitudes towards people with mental retardation in the
theoretical part focuses on people with mental disabilities in a social context.
Furthermore, the theoretical part deals with the social system in asylum facilities for
people with intellectual disabilities.
Then the practical part of this work concern research in area of nonprofessional
public attitudes towards inmates with mental retardation, asylum center for
this people and also towards employees. All is focused on attitudes of the public
towards myths about mental retarded people, asylum centers and workers of these
centers. And last but not least this diploma thesis discusses general plausibility of
people with mental retardation among ordinary population and social status of these
fellow citizens as well.
Klíčová slova
Mentální retardace, mentálně postižení, sociální služby, azylové zařízení, ústavy
sociální péče pro mentálně postižené
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, mentally handicapped, social services, asylum facilities, institutions
for the disabled
Rozsah průvodní práce
85s. (106 616 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce, Postoj veřejnosti k lidem s mentální retardací, se
v teoretické části zaměřuje na člověka s mentálním postižením ve společenském
kontextu. Dále se teoretická část zabývá sociálním systémem v azylových zařízeních
pro lidi s mentálním postižením.
Empirická část pojednává o výzkumu v oblasti postojů laické veřejnosti
k lidem s mentálním postižením v azylových zařízeních pro tyto osoby a postojů
zaměstnanců těchto institucí. Práce se zaměřuje na postoje veřejnosti k jednotlivým
mýtům o lidech s mentálním postižením, azylových zařízeních a pracovnících těchto
zařízení. V neposlední řadě se práce zaměřuje také na obecnou přijatelnost mentálně
postižených osob laickou veřejností a jejich sociální status.
Anotace v angličtině
Thesis, public attitudes towards people with mental retardation in the
theoretical part focuses on people with mental disabilities in a social context.
Furthermore, the theoretical part deals with the social system in asylum facilities for
people with intellectual disabilities.
Then the practical part of this work concern research in area of nonprofessional
public attitudes towards inmates with mental retardation, asylum center for
this people and also towards employees. All is focused on attitudes of the public
towards myths about mental retarded people, asylum centers and workers of these
centers. And last but not least this diploma thesis discusses general plausibility of
people with mental retardation among ordinary population and social status of these
fellow citizens as well.
Klíčová slova
Mentální retardace, mentálně postižení, sociální služby, azylové zařízení, ústavy
sociální péče pro mentálně postižené
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, mentally handicapped, social services, asylum facilities, institutions
for the disabled
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Na charakteristiku lidí s mentálním postižením,
- na vztah majoritní společnosti k mentálně postiženým v současnosti i historii
- na pomáhající a odlehčující služby pro mentálně postižené a systém sociálního zabezpečení
- Součástí práce bude kvantitativní výzkum: zjistit formou dotazníkového šetření a následně komparovat postoje pracovníků v přímé péči a laické veřejnosti na azylová zařízení.
- dále vliv tématu na sociální pedagogiku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Na charakteristiku lidí s mentálním postižením,
- na vztah majoritní společnosti k mentálně postiženým v současnosti i historii
- na pomáhající a odlehčující služby pro mentálně postižené a systém sociálního zabezpečení
- Součástí práce bude kvantitativní výzkum: zjistit formou dotazníkového šetření a následně komparovat postoje pracovníků v přímé péči a laické veřejnosti na azylová zařízení.
- dále vliv tématu na sociální pedagogiku.
Seznam doporučené literatury
ČAP,J.,MAREŠ,J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál,s.r.o., 2001. ISBN 80-7178-463-X
DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-141-2
JOHNOVÁ,M.,ČERMÁKOVÁ,K. Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe ? průvodce poskytovatele. Praha: MPSV, 2003. ISBN 80-86552-66-7
MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1009-6
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1994. ISBN 80-85931-20-6
MULLER,O.,VALENTA,O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2
VÍTKOVÁ,M. A KOL. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno: MSD,spol.s.r.o.,2003. ISBN 80-86633-08-X
VÍTKOVÁ,M. Integrativní školní (speciální)pedagogika. Brno: MSD,spol.s.r.o., 2003. ISBN 80-214-2359-5
Komunitní plán sociálních služeb města Brna pro období 2010 -2013. Magistrát města Brna, 2009
Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, ÚZ č. 645
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ÚZ č. 645
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČAP,J.,MAREŠ,J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál,s.r.o., 2001. ISBN 80-7178-463-X
DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-141-2
JOHNOVÁ,M.,ČERMÁKOVÁ,K. Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe ? průvodce poskytovatele. Praha: MPSV, 2003. ISBN 80-86552-66-7
MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1009-6
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1994. ISBN 80-85931-20-6
MULLER,O.,VALENTA,O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2
VÍTKOVÁ,M. A KOL. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno: MSD,spol.s.r.o.,2003. ISBN 80-86633-08-X
VÍTKOVÁ,M. Integrativní školní (speciální)pedagogika. Brno: MSD,spol.s.r.o., 2003. ISBN 80-214-2359-5
Komunitní plán sociálních služeb města Brna pro období 2010 -2013. Magistrát města Brna, 2009
Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, ÚZ č. 645
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ÚZ č. 645
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
na připomínky odpověděl částečně
3. Dr. Sýkora - formulace hypotéz - odpověděl částečně
doc. Hungr - připomínka k odkazům na literaturu a k citacím - na otázku neodpověděl