Tato diplomová práce se zabývá výchovou v trampingu ? respektive průřezem historických a současných možností tohoto hnutí k výchově mladé generace.
Je rozdělena na dvě hlavní části. První část je věnována historickým podmínkám vzniku tohoto hnutí. Následují zdroje, cíle a ideologické základy trampingu v literatuře. Dále jsou popsány sociální aspekty výchovy, trampské reálie, rozdíl mezi proklamovanými ideály, romantickými představami a skutečností v trampské komunitě. Konec teoretické části di-plomové práce je věnován případové studii Rover Clubu a souhrnu pozitiv, které může tramping mladému člověku přinést.
Část druhá obsahuje praktický výzkum provedený mezi trampy. Jeho cílem bylo získat reálné poznatky o výchově v trampingu.
Anotace v angličtině
This Master thesis deals with education in the tramping movement. It briefly outlines its historical as well as contemporary possibilities applicable to education of a young genera-tion.
It consists of two main parts. The first part deals with a historical background that led to the formation of this movement. There follow sources, aims and ideological basis of the tramping movement in literature. Furthermore, it describes social aspects of education, cultural background of tramping activities, the differences between declared ideals, roman-tic ideas and reality in actual tramping communities. The theoretical part of the thesis concludes with the case study of Rower Club and summarizes positive aspects that tram-ping activity may offer to the youth.
The second part deals with practical research carried out amongst tramps. It was aimed to gain factual knowledge about education in the tramping movement.
Tato diplomová práce se zabývá výchovou v trampingu ? respektive průřezem historických a současných možností tohoto hnutí k výchově mladé generace.
Je rozdělena na dvě hlavní části. První část je věnována historickým podmínkám vzniku tohoto hnutí. Následují zdroje, cíle a ideologické základy trampingu v literatuře. Dále jsou popsány sociální aspekty výchovy, trampské reálie, rozdíl mezi proklamovanými ideály, romantickými představami a skutečností v trampské komunitě. Konec teoretické části di-plomové práce je věnován případové studii Rover Clubu a souhrnu pozitiv, které může tramping mladému člověku přinést.
Část druhá obsahuje praktický výzkum provedený mezi trampy. Jeho cílem bylo získat reálné poznatky o výchově v trampingu.
Anotace v angličtině
This Master thesis deals with education in the tramping movement. It briefly outlines its historical as well as contemporary possibilities applicable to education of a young genera-tion.
It consists of two main parts. The first part deals with a historical background that led to the formation of this movement. There follow sources, aims and ideological basis of the tramping movement in literature. Furthermore, it describes social aspects of education, cultural background of tramping activities, the differences between declared ideals, roman-tic ideas and reality in actual tramping communities. The theoretical part of the thesis concludes with the case study of Rower Club and summarizes positive aspects that tram-ping activity may offer to the youth.
The second part deals with practical research carried out amongst tramps. It was aimed to gain factual knowledge about education in the tramping movement.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na možnosti pedagogického působení na mládež v souvislosti s životem v přírodě;
- na hledání odpovědi na otázku, proč v moderní době utíkají lidé do lesů;
- na porovnání historických a současných podmínek výchovného efektu trampingu.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na formy pedagogických metod užívaných v trampingu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na možnosti pedagogického působení na mládež v souvislosti s životem v přírodě;
- na hledání odpovědi na otázku, proč v moderní době utíkají lidé do lesů;
- na porovnání historických a současných podmínek výchovného efektu trampingu.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na formy pedagogických metod užívaných v trampingu.
Seznam doporučené literatury
Dočkal, Z., Údolia nestíchli. Bratislava: Tramp club, 1991.
Foglar, J., Chata v jezerní kotlině.Praha:Olympia, 1990
Hurikán, B., Dějiny trampingu. Zlín: Novinář, 1990.
London, J., Martin Eden. Praha: Odeon, 2001
Makásek, I., Poselství Svatojánských proudů. Praha: Ostrov, 2001
Paulík, J., Arizona. Praha: Československý spisovatel, 1968
Ryvola, M., Listí aneb co zbejvá. Praha: Avalon, 2004
Seton, E., Dva divoši. Praha: Nakladatelství dětské knihy, 1980
Vinklát, P. Kronika trampingu v Jizerských horách 1934 - 2004. Liberec: Knihy 555, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Dočkal, Z., Údolia nestíchli. Bratislava: Tramp club, 1991.
Foglar, J., Chata v jezerní kotlině.Praha:Olympia, 1990
Hurikán, B., Dějiny trampingu. Zlín: Novinář, 1990.
London, J., Martin Eden. Praha: Odeon, 2001
Makásek, I., Poselství Svatojánských proudů. Praha: Ostrov, 2001
Paulík, J., Arizona. Praha: Československý spisovatel, 1968
Ryvola, M., Listí aneb co zbejvá. Praha: Avalon, 2004
Seton, E., Dva divoši. Praha: Nakladatelství dětské knihy, 1980
Vinklát, P. Kronika trampingu v Jizerských horách 1934 - 2004. Liberec: Knihy 555, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Laca: Motivace k výzkumu a důvody.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
- dr. Dolák: Vztah trampských hodnot k výchově dětí.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem