Tato práce si klade za cíl poukázat na specifika waldorfské školní družiny. Hlavním obsahem jsou praktické zkušenosti s aktivitami rozvíjejícími všestrannou osobnost dětí a jejich klíčových kompetencí v mladším školním věku. Zaměřila jsem se na prostředí waldorfské družiny a její propojení s aktivitami zájmového vzdělávání. Ve svém kvalitativním výzkumu jsem zjišťovala, zda je řešení výchovných problémů v družině v souladu s principy waldorfské pedagogiky.
Anotace v angličtině
This work aims to point out the specifics of the Waldorf school clubs. The main content is practical experience of activities that develops all-round personality of children and their core competencies at a young school age. I've focused on the environment of the Waldorf's club and its connection with the activities of leisure education. In my qualitative research I tried to discover whether the solution of educational problems in the club is consistent with the priciples of Waldorf education.
Tato práce si klade za cíl poukázat na specifika waldorfské školní družiny. Hlavním obsahem jsou praktické zkušenosti s aktivitami rozvíjejícími všestrannou osobnost dětí a jejich klíčových kompetencí v mladším školním věku. Zaměřila jsem se na prostředí waldorfské družiny a její propojení s aktivitami zájmového vzdělávání. Ve svém kvalitativním výzkumu jsem zjišťovala, zda je řešení výchovných problémů v družině v souladu s principy waldorfské pedagogiky.
Anotace v angličtině
This work aims to point out the specifics of the Waldorf school clubs. The main content is practical experience of activities that develops all-round personality of children and their core competencies at a young school age. I've focused on the environment of the Waldorf's club and its connection with the activities of leisure education. In my qualitative research I tried to discover whether the solution of educational problems in the club is consistent with the priciples of Waldorf education.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na: Školní družinu ve waldorfské škole jako navazující činnost dle zásad waldorfské pedagogiky. Hlavním obsahem budou konkrétní zkušenosti s aktivitami rozvíjejícími všestrannou osobnost dětí a jejich klíčových kompetencí v mladším školním věku. Zaměřím se na specifický přístup a řešení výchovných problémů v konfrontaci s různými typy přístupů rodičů, způsobů výchovy a rodinného prostředí. Popíši, jak se řeší konfliktní situace ve waldorfské družině, jak je dítě motivováno k nápravě a čím se snaží vychovatel těmto situacím předcházet. Že je, mnohdy družina chápána jako místo, kde se děti odkládají, aby přečkaly čas do odchodu domů, do kroužků apod. Součástí práce bude výzkum zaměřený na problematiku edukačních specifik ve waldorfské školní družině a na prevenci a řešení výchovných problémů v tomto prostředí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na: Školní družinu ve waldorfské škole jako navazující činnost dle zásad waldorfské pedagogiky. Hlavním obsahem budou konkrétní zkušenosti s aktivitami rozvíjejícími všestrannou osobnost dětí a jejich klíčových kompetencí v mladším školním věku. Zaměřím se na specifický přístup a řešení výchovných problémů v konfrontaci s různými typy přístupů rodičů, způsobů výchovy a rodinného prostředí. Popíši, jak se řeší konfliktní situace ve waldorfské družině, jak je dítě motivováno k nápravě a čím se snaží vychovatel těmto situacím předcházet. Že je, mnohdy družina chápána jako místo, kde se děti odkládají, aby přečkaly čas do odchodu domů, do kroužků apod. Součástí práce bude výzkum zaměřený na problematiku edukačních specifik ve waldorfské školní družině a na prevenci a řešení výchovných problémů v tomto prostředí.
Seznam doporučené literatury
GARLGERN,F: Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1. vydání 1991
GRECMANOVÁ, H. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996
HÁJEK, BEDŘICH, PÁVKOVÁ J., Školní družina. Portál 2011
HOLEYOŠOVSKÁ A., Zájmová činnost ve školní družině. Portál 2009
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007
REUYSOVÁ E.,VIEHOFFOVÁ H. Jak s dětmi trávit volný čas. Portál, 1996
STEINER, R. Waldorfská pedagogika Metodika a didaktika. Semily: Opherus, 2003
Seznam doporučené literatury
GARLGERN,F: Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1. vydání 1991
GRECMANOVÁ, H. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996
HÁJEK, BEDŘICH, PÁVKOVÁ J., Školní družina. Portál 2011
HOLEYOŠOVSKÁ A., Zájmová činnost ve školní družině. Portál 2009
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007
REUYSOVÁ E.,VIEHOFFOVÁ H. Jak s dětmi trávit volný čas. Portál, 1996
STEINER, R. Waldorfská pedagogika Metodika a didaktika. Semily: Opherus, 2003
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové (bakalářské) práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. doc. Laca - Jaký je rozdíl mezi alternativní a Waldorfskou školou? - odpověděla dobře
Jakým způsobem hodnotíte výkony dětí na rozdíl od alternativního školství? - odpověděla dobře
Mgr. Dalajka - Ve výzkumné části hovoříte o dotazníkovém šetření a uvádíte zde vyhodnocení rozhovorů. Jakou metodu jste použila? - odpověděla částečně
Mgr. Dalajka - V práci popisujete metodu obsahové analýzy. Jak jste ji prováděla? - odpověděla částečně