Diplomová práce se zabývá problematikou poruch příjmu potravy v období adolescence. Obsahuje základní charakteristiku adolescence, biologické, psychologické a sociální změny, které s tímto obdobím souvisejí. Popisuje historii poruch příjmu potravy a nejčastější typy onemocnění jako je mentální anorexie, mentální bulimie a záchvatovité přejídání. Vymezuje také méně známé typy poruch příjmu potravy. Zaměřuje se na možné příčiny vzniku poruch příjmu potravy a na všestrannou léčbu těchto duševních onemocnění. Seznamuje čtenáře s možnostmi prevence poruch příjmu potravy a zmiňuje souvislost dané problematiky se studijním oborem sociální pedagogika. Dále obsahuje výzkum, jehož cílem je zjistit, jaká je informovanost studentů brněnských středních škol v oblasti poruch příjmu potravy a zda existují případné rozdíly v této informovanosti, které jsou dány odlišným pohlavím, věkem, bydlištěm nebo typem střední školy.
Annotation in English
The diploma thesis deals with eating disorders in the period of adolescence. It contains basic characteristics of adolescence, biological, psychological and social changes which are connected with this period. It describes the history of eating disorders and the most common types of the diseases, such as anorexia nervosa, bulimia nervosa and binge eating disorder. It includes less known types of eating disorders, too. It focuses on possible causes of eating disorders and on the comprehensive treatment of these mental diseases. It acquaints the reader with the possibilities of prevention of eating disorders and mentions the link between this topic and a degree course in social pedagogy. It also includes the research which goal is to find out about the awareness of students of secondary schools in Brno concerning eating disorders and whether there are any differences in this awareness according to different gender, age, residence or the type of secondary school.
Keywords
Adolescence, mladí lidé, poruchy příjmu potravy, mentální anorexie, mentální bulimie, záchvatovité přejídání, jídlo, příčiny, léčba, prevence, sociální pedagogika.
Keywords in English
Adolescence, young people, eating disorders, anorexia nervosa, bulimia nervosa, binge eating disorder, food, causes, treatment, prevention, social pedagogy.
Length of the covering note
101 s., 8 s. příloh
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá problematikou poruch příjmu potravy v období adolescence. Obsahuje základní charakteristiku adolescence, biologické, psychologické a sociální změny, které s tímto obdobím souvisejí. Popisuje historii poruch příjmu potravy a nejčastější typy onemocnění jako je mentální anorexie, mentální bulimie a záchvatovité přejídání. Vymezuje také méně známé typy poruch příjmu potravy. Zaměřuje se na možné příčiny vzniku poruch příjmu potravy a na všestrannou léčbu těchto duševních onemocnění. Seznamuje čtenáře s možnostmi prevence poruch příjmu potravy a zmiňuje souvislost dané problematiky se studijním oborem sociální pedagogika. Dále obsahuje výzkum, jehož cílem je zjistit, jaká je informovanost studentů brněnských středních škol v oblasti poruch příjmu potravy a zda existují případné rozdíly v této informovanosti, které jsou dány odlišným pohlavím, věkem, bydlištěm nebo typem střední školy.
Annotation in English
The diploma thesis deals with eating disorders in the period of adolescence. It contains basic characteristics of adolescence, biological, psychological and social changes which are connected with this period. It describes the history of eating disorders and the most common types of the diseases, such as anorexia nervosa, bulimia nervosa and binge eating disorder. It includes less known types of eating disorders, too. It focuses on possible causes of eating disorders and on the comprehensive treatment of these mental diseases. It acquaints the reader with the possibilities of prevention of eating disorders and mentions the link between this topic and a degree course in social pedagogy. It also includes the research which goal is to find out about the awareness of students of secondary schools in Brno concerning eating disorders and whether there are any differences in this awareness according to different gender, age, residence or the type of secondary school.
Keywords
Adolescence, mladí lidé, poruchy příjmu potravy, mentální anorexie, mentální bulimie, záchvatovité přejídání, jídlo, příčiny, léčba, prevence, sociální pedagogika.
Keywords in English
Adolescence, young people, eating disorders, anorexia nervosa, bulimia nervosa, binge eating disorder, food, causes, treatment, prevention, social pedagogy.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- biologické, psychologické a sociální změny v období adolescence,
- problematiku poruch příjmu potravy, zejména na mentální anorexii a mentální bulimii,
- příčiny vzniku poruch příjmu potravy,
- poslání a činnost O. s. Anabell.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum realizovaný metodou dotazníku, jehož cílem bude zjistit, jaká je celková informovanost studentů středních škol v oblasti poruch příjmu potravy.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- biologické, psychologické a sociální změny v období adolescence,
- problematiku poruch příjmu potravy, zejména na mentální anorexii a mentální bulimii,
- příčiny vzniku poruch příjmu potravy,
- poslání a činnost O. s. Anabell.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum realizovaný metodou dotazníku, jehož cílem bude zjistit, jaká je celková informovanost studentů středních škol v oblasti poruch příjmu potravy.
Recommended resources
KOCOURKOVÁ, J. a kol. Mentální anorexie a mentální bulimie v dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Galén, 1997. 156 s. ISBN 80-85824-51-5.
KRCH, F. D. Bulimie: jak bojovat s přejídáním. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2003. 170 s. ISBN 80-247-0527-3.
KRCH, F. D. Mentální anorexie. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 259 s. ISBN 978-80-7367-807-4.
LADISHOVÁ, L. C. Strach z jídla. 1. vyd. Ružomberok: EPOS, 2006. 159 s. ISBN 80-89191-53-3.
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 207 s. ISBN 80-7178-348-X.
MALONEY, M., KRANZOVÁ, R. O poruchách příjmu potravy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997. 153 s. ISBN 80-7106-248-0.
NAVRÁTILOVÁ, M., ČEŠKOVÁ, E., SOBOTKA, L. Klinická výživa v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2000. 270 s. ISBN 80-85912-33-3.
NOVÁK, M. Společnost, kultura a poruchy příjmu potravy. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2010. 105 s. ISBN 978-80-7204-657-7.
PAPEŽOVÁ, H. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 424 s. ISBN 978-80-247-2425-6.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
KOCOURKOVÁ, J. a kol. Mentální anorexie a mentální bulimie v dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Galén, 1997. 156 s. ISBN 80-85824-51-5.
KRCH, F. D. Bulimie: jak bojovat s přejídáním. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2003. 170 s. ISBN 80-247-0527-3.
KRCH, F. D. Mentální anorexie. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. 259 s. ISBN 978-80-7367-807-4.
LADISHOVÁ, L. C. Strach z jídla. 1. vyd. Ružomberok: EPOS, 2006. 159 s. ISBN 80-89191-53-3.
MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 207 s. ISBN 80-7178-348-X.
MALONEY, M., KRANZOVÁ, R. O poruchách příjmu potravy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997. 153 s. ISBN 80-7106-248-0.
NAVRÁTILOVÁ, M., ČEŠKOVÁ, E., SOBOTKA, L. Klinická výživa v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2000. 270 s. ISBN 80-85912-33-3.
NOVÁK, M. Společnost, kultura a poruchy příjmu potravy. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2010. 105 s. ISBN 978-80-7204-657-7.
PAPEŽOVÁ, H. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 424 s. ISBN 978-80-247-2425-6.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Hungr: Jaká je riziková skupina?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Hungr: Co je horší pro společnost - porucha příjmu potravin nebo obezita?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem