Hodnotová orientace mládeže jako sociálně edukativní problém. Diplomová práce je zaměřena na problematiku současné mládeže a jejich hodnot. Cílem práce je vytvoření souhrnného popisu problematiky hodnotové orientace mládeže jako sociálně edukativního problému a následně provést výzkum na dané téma. V teoretické části práce je vymezena problematika hodnot, hodnotové orientace a mládeže. Je zde vysvětlen pojem hodnota, vývoj a funkce hodnot, faktory ovlivňující hodnotovou orientaci, sociálně edukativní proces a charakteristika současné mládeže. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum na téma mládež a hodnoty. Výzkum porovnává rozdíly mezi hodnotami studentů prvních a čtvrtých ročníků střední školy.
Anotace v angličtině
The Value orientation of youth as a social ? educative problem. The diploma thesis is focused on the issue of today´s youth and their values. The aim of my work was to create the comprehensive description of the issue value orientation of youth as a social-educative problem and then I also deal with research on this topic. The theoretical part defined the issue of values, value orientation and youth. There is explanation of the concept of value, development and function of values, factors influencing the value orientation, social-educative process and the characteristics of today´s youth. The practical part is focused on the quantitative research. The topic of this research is youth and values. The research compares differences between two groups of students, the first and the fourth grade of secondary school.
Values, value orientation, value orientation of youth, youth, characteristic of youth, social-educative problem, function of values.
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hodnotová orientace mládeže jako sociálně edukativní problém. Diplomová práce je zaměřena na problematiku současné mládeže a jejich hodnot. Cílem práce je vytvoření souhrnného popisu problematiky hodnotové orientace mládeže jako sociálně edukativního problému a následně provést výzkum na dané téma. V teoretické části práce je vymezena problematika hodnot, hodnotové orientace a mládeže. Je zde vysvětlen pojem hodnota, vývoj a funkce hodnot, faktory ovlivňující hodnotovou orientaci, sociálně edukativní proces a charakteristika současné mládeže. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum na téma mládež a hodnoty. Výzkum porovnává rozdíly mezi hodnotami studentů prvních a čtvrtých ročníků střední školy.
Anotace v angličtině
The Value orientation of youth as a social ? educative problem. The diploma thesis is focused on the issue of today´s youth and their values. The aim of my work was to create the comprehensive description of the issue value orientation of youth as a social-educative problem and then I also deal with research on this topic. The theoretical part defined the issue of values, value orientation and youth. There is explanation of the concept of value, development and function of values, factors influencing the value orientation, social-educative process and the characteristics of today´s youth. The practical part is focused on the quantitative research. The topic of this research is youth and values. The research compares differences between two groups of students, the first and the fourth grade of secondary school.
Values, value orientation, value orientation of youth, youth, characteristic of youth, social-educative problem, function of values.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena především na definici hodnot, systému hodnot a hodnoty ve společenském kontextu. Dále pak na vztah prostředí, hodnot, výchovného procesu, determinanty hodnotové orientace a vymezení pojmu mládež.
Součástí práce bude výzkum zaměřený na problematiku hodnotové orientace u mládeže.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena především na definici hodnot, systému hodnot a hodnoty ve společenském kontextu. Dále pak na vztah prostředí, hodnot, výchovného procesu, determinanty hodnotové orientace a vymezení pojmu mládež.
Součástí práce bude výzkum zaměřený na problematiku hodnotové orientace u mládeže.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009. 376 s. ISBN 978-80-244-2295-4.
GÖBELOVÁ, T. Axiologická dimenze ve výchově a vzdělávání. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. 75 s. ISBN 80-7368-240-0.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 776 s. ISBN 80-7178-303-X.
HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita, 1997. 81 s. ISBN 80-7083-257-6.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
RABUŠIC, L., HAMANOVÁ, J. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2009. 324 s. ISBN 978-80-210-4952-9.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009. 376 s. ISBN 978-80-244-2295-4.
GÖBELOVÁ, T. Axiologická dimenze ve výchově a vzdělávání. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. 75 s. ISBN 80-7368-240-0.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 776 s. ISBN 80-7178-303-X.
HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita, 1997. 81 s. ISBN 80-7083-257-6.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
RABUŠIC, L., HAMANOVÁ, J. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2009. 324 s. ISBN 978-80-210-4952-9.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta
Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - empirická část práce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - dílčí empirické otázky - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - verifikace hypotézy - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - výběr výzkumného vzorku - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Laca - kde se tvoří hodnotové orientace - odpověděla dobře