Diplomová práce se zabývá vymezením a principy Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia a charakteristikou Školních vzdělávacích plánů jednotlivých škol. Soustředí se na osobnost pedagoga a jeho klíčové kompetence. Uvádí formy vzdělávání v oblasti předmětu práva v rámci Základů společenských věd. Zabývá se otázkou, jak se na školách daří plnit očekávané výstupy a cíle a jak vzdělávání v této oblasti vede k naplnění všech klíčových kompetencí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the definition and principles of General educational programs for high schools and the characteristics of School educational plan of the individual schools. It focuses on the personality of the teacher and its core competencies. Thesis specifies the form of education in the subjekt of law of the social sciences. It deals with the question of how the schools manage to meet expected outcomes and goals and how education in this area leads to the fulfillment of all key competencies
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací plán, student, žák, pedagog, klíčové kompetence, Základy společenských věd, předmět právo, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
General educational program, School educational plan, student, pupil, teacher,
key competencies, social science, the subject of law, education.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vymezením a principy Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia a charakteristikou Školních vzdělávacích plánů jednotlivých škol. Soustředí se na osobnost pedagoga a jeho klíčové kompetence. Uvádí formy vzdělávání v oblasti předmětu práva v rámci Základů společenských věd. Zabývá se otázkou, jak se na školách daří plnit očekávané výstupy a cíle a jak vzdělávání v této oblasti vede k naplnění všech klíčových kompetencí.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the definition and principles of General educational programs for high schools and the characteristics of School educational plan of the individual schools. It focuses on the personality of the teacher and its core competencies. Thesis specifies the form of education in the subjekt of law of the social sciences. It deals with the question of how the schools manage to meet expected outcomes and goals and how education in this area leads to the fulfillment of all key competencies
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací plán, student, žák, pedagog, klíčové kompetence, Základy společenských věd, předmět právo, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
General educational program, School educational plan, student, pupil, teacher,
key competencies, social science, the subject of law, education.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidělně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
-Vymezení a principy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Dále na pojetí, charakteristiku, organizaci a úroveň Školního vzdělávacího plánu, zaměření na metody, obsah a formy vzdělávání práva v rámci předmětu Základy společenských věd.
-Otázku, zda se v konkrétní škole daří plnit očekávané výstupy, výchovně vzdělávací cíle a zda vzdělávání v této oblasti vede k utváření a rozvíjení všech klíčových kompetencí vymezených ve Školním vzdělávacím plánu. Součástí práce bude standardizovaný dotazník, interview s vybranými pedagogy a studenty (nebo drobný pedagogický výzkum), zaměřený na zjíštění dosažených cílů stanovených v rámci Školního vzdělávacího plánu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidělně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
-Vymezení a principy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Dále na pojetí, charakteristiku, organizaci a úroveň Školního vzdělávacího plánu, zaměření na metody, obsah a formy vzdělávání práva v rámci předmětu Základy společenských věd.
-Otázku, zda se v konkrétní škole daří plnit očekávané výstupy, výchovně vzdělávací cíle a zda vzdělávání v této oblasti vede k utváření a rozvíjení všech klíčových kompetencí vymezených ve Školním vzdělávacím plánu. Součástí práce bude standardizovaný dotazník, interview s vybranými pedagogy a studenty (nebo drobný pedagogický výzkum), zaměřený na zjíštění dosažených cílů stanovených v rámci Školního vzdělávacího plánu.
Seznam doporučené literatury
DRÁBOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ. Z. Společenské vědy v kostce pro stření školy, Fragment 2007.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004.
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy společenských věd pro střední školy, Praha: Fortuna, 2007.
SKUTIL, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál 2011.
SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983.
VAŇKOVÁ, Z. Rámcový vzdělávací program a středoškolské vzdělávání. Doplňující pedagogické studium. Brno: Institut mezioborových studií, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DRÁBOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ. Z. Společenské vědy v kostce pro stření školy, Fragment 2007.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004.
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha: Triton, 2006.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.
RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy společenských věd pro střední školy, Praha: Fortuna, 2007.
SKUTIL, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál 2011.
SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN, 1983.
VAŇKOVÁ, Z. Rámcový vzdělávací program a středoškolské vzdělávání. Doplňující pedagogické studium. Brno: Institut mezioborových studií, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - rámcově vzdělávací program - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - zkušeností z prováděných hospitací, používané metody v předmětu Základů společenských věd - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - rozdíl mezi vzděláváním a vzděláním - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - právní vzdělávání - odpověděla částečně
prof. Jílek - účel práva - neodpověděla