Diplomová práce se zaměřuje na pedagogiku východního myšlení s cílem předat tyto hodnoty a principy člověku žijícímu v současné západní společnosti. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První část se zabývá hlavními směry východního myšlení, jako jsou buddhismus, zen-buddhismus a taoismus. Popisuje šíření těchto směrů do Evropy a jejich vývoj v České republice. Poslední kapitola se zaměřuje na rekonstrukci pedagogického systému východního myšlení a jeho srovnání s pedagogikou sociální.
Druhá část diplomové práce obsahuje kvalitativní výzkum zaměřený na české vyznavače východního myšlení. Seznamuji se s východní pedagogikou a názory na aplikaci jejich výchovných metod do naší společnosti. Závěrečná část obsahuje podrobnou analýzu těchto neformálních rozhovorů
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the pedagogy of eastern thinking. The aim is present these values and principles of human live in contemporary society. This thesis devides into two parts, theoretical and practical. The first part deals with the main directions of eastern thinking such are buddhism, zen.buddhism and taoism. I describe spread these derections to Europe and thein developement in the Czech republic. The last part focused on the reconstruction of education system of eastern thinking and his compared with social pedagogy.
The second part explains qualitative research oriented to czech confessors of eastern thinking. I learn about eastern pedagogy and opinion on application educational methods to our company. The finally part contains detailed analysis these informal interview.
Klíčová slova
východní myšlení, pedagogika, náboženství, filosofie, životní styl, buddhismus, taoismus, hodnoty a principy
Diplomová práce se zaměřuje na pedagogiku východního myšlení s cílem předat tyto hodnoty a principy člověku žijícímu v současné západní společnosti. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První část se zabývá hlavními směry východního myšlení, jako jsou buddhismus, zen-buddhismus a taoismus. Popisuje šíření těchto směrů do Evropy a jejich vývoj v České republice. Poslední kapitola se zaměřuje na rekonstrukci pedagogického systému východního myšlení a jeho srovnání s pedagogikou sociální.
Druhá část diplomové práce obsahuje kvalitativní výzkum zaměřený na české vyznavače východního myšlení. Seznamuji se s východní pedagogikou a názory na aplikaci jejich výchovných metod do naší společnosti. Závěrečná část obsahuje podrobnou analýzu těchto neformálních rozhovorů
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the pedagogy of eastern thinking. The aim is present these values and principles of human live in contemporary society. This thesis devides into two parts, theoretical and practical. The first part deals with the main directions of eastern thinking such are buddhism, zen.buddhism and taoism. I describe spread these derections to Europe and thein developement in the Czech republic. The last part focused on the reconstruction of education system of eastern thinking and his compared with social pedagogy.
The second part explains qualitative research oriented to czech confessors of eastern thinking. I learn about eastern pedagogy and opinion on application educational methods to our company. The finally part contains detailed analysis these informal interview.
Klíčová slova
východní myšlení, pedagogika, náboženství, filosofie, životní styl, buddhismus, taoismus, hodnoty a principy
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na rekonstrukci pedagogického systému v zen-buddhismu a taoismu. Dále na to, jak taoismus a zen pojímají výchovu a v neposlední řadě, jak tyto směry slučují výchovu se vzděláním, bdělostí a kultivací ducha i těla.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na české vyznavače zenu nebo taoismu, seznámení se s jejich pedagogikou a analýza neformálních rozhovorů s nimi.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na rekonstrukci pedagogického systému v zen-buddhismu a taoismu. Dále na to, jak taoismus a zen pojímají výchovu a v neposlední řadě, jak tyto směry slučují výchovu se vzděláním, bdělostí a kultivací ducha i těla.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na české vyznavače zenu nebo taoismu, seznámení se s jejich pedagogikou a analýza neformálních rozhovorů s nimi.
Seznam doporučené literatury
Kapleau, P. Tři pojetí o zen-buddhismu. Bratislava: Cad press, 1992.
Littleton, C. Moudrost východu. Praha: Knižní klub, 1998.
Palmer, M. Taoismus. Praha: Ikar, 2002.
Scott, D. Zen. Praha: Ikar, 2002.
Watts, A. Cesta zenu. Olomouc: Votobia, 1995.
Wong, E. Taoismus. Praha: Pragma, 1997.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Kapleau, P. Tři pojetí o zen-buddhismu. Bratislava: Cad press, 1992.
Littleton, C. Moudrost východu. Praha: Knižní klub, 1998.
Palmer, M. Taoismus. Praha: Ikar, 2002.
Scott, D. Zen. Praha: Ikar, 2002.
Watts, A. Cesta zenu. Olomouc: Votobia, 1995.
Wong, E. Taoismus. Praha: Pragma, 1997.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vystoupení studenta
Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Dolák - srovnání východního a našeho myšlení - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Vavřík - východní myšlení - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Vavřík - otázka prevence sociálně pedagogických jevů - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - závěry praktické části práce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem