Práce se zabývá klientem v domově pro seniory a jeho možnostmi vzdělávání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části je popsáno stárnutí a stáří jako součást života jedince. Popisuje legislativní rámec a také systém sociálních služeb. Dále se práce zabývá vzděláváním seniorů a možnostmi jejich vzdělávání. Praktická část je zaměřena na zjištění zájmu obyvatel domova pro seniory se vzdělávat.
Anotace v angličtině
The thesis deals with client of retirement home and his possibilities of education. The work is devided into theoretical and practical part.
The theoretical part deals with old age and aging like a part of human life. It describes legislative framework and concept of social services too. Further it deals with education of seniors and theirs possibilities of education. The practical part is concentrates on finding out interests of inhabitants of retirement home in education.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, senior, sociální služby, domov pro seniory, vzdělávání seniorů
Klíčová slova v angličtině
old age, aging, senior, education of seniors, social services, retirement home, education of seniors
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá klientem v domově pro seniory a jeho možnostmi vzdělávání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
V teoretické části je popsáno stárnutí a stáří jako součást života jedince. Popisuje legislativní rámec a také systém sociálních služeb. Dále se práce zabývá vzděláváním seniorů a možnostmi jejich vzdělávání. Praktická část je zaměřena na zjištění zájmu obyvatel domova pro seniory se vzdělávat.
Anotace v angličtině
The thesis deals with client of retirement home and his possibilities of education. The work is devided into theoretical and practical part.
The theoretical part deals with old age and aging like a part of human life. It describes legislative framework and concept of social services too. Further it deals with education of seniors and theirs possibilities of education. The practical part is concentrates on finding out interests of inhabitants of retirement home in education.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, senior, sociální služby, domov pro seniory, vzdělávání seniorů
Klíčová slova v angličtině
old age, aging, senior, education of seniors, social services, retirement home, education of seniors
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na možnosti vzdělávání seniorů (zájmové vzdělávání a vzdělávání v rámci gerontopedagogiky);
- na analýzu nabídky aktivit pro seniory v rámci vybraného zařízení (tj. domova pro seniory);
- na hledání odpovědi na otázku, do lidi v seniorském věku motivuje k dalšímu vzdělávání.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na možnosti vzdělávání, které mohou klienti domova pro seniory využít v rámci svého zařízení a bezprostřední blízkosti domova.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na možnosti vzdělávání seniorů (zájmové vzdělávání a vzdělávání v rámci gerontopedagogiky);
- na analýzu nabídky aktivit pro seniory v rámci vybraného zařízení (tj. domova pro seniory);
- na hledání odpovědi na otázku, do lidi v seniorském věku motivuje k dalšímu vzdělávání.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na možnosti vzdělávání, které mohou klienti domova pro seniory využít v rámci svého zařízení a bezprostřední blízkosti domova.
Seznam doporučené literatury
Beneš, M. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8.
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
Pacovský, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0076-8.
Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Beneš, M. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8.
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada publishing, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
Mühlpachr, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
Pacovský, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0076-8.
Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.
Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
86
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupen{í} studenta
2. Ot{á}zky vedouc{í}ho a oponenta diplomov{é} pr{á}ce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. Dr. Neslu{š}anov{á}: V čem vid{í}te preferenci v pasivn{í}m využ{í}v{á}n{í} voln{é}ho času u seniorů?