Tato diplomová práce je zaměřena zejména na problematiku právního institutu insolvence (konkrétněji oddlužení), přičemž podrobně se věnuji průběhu insolvenčního řízení a jeho příčinám. Dále je diplomová práce zaměřena na prevenci zadlužování českých domácností. Jejím cílem je jednak popsat a
objasnit problematiku ?insolvence? a to v rovině jak historické tak také
právní, tento institut přiblížit, dané téma začlenit do širokého kontextu
sociální pedagogiky a dále pak kvalitně a srozumitelně informovat širokou veřejnost o nástrahách zadlužování. Diplomová práce rovněž nabízí srovnání
s praxí v dalších evropských zemích. V diplomové práci se věnuji podrobně institutu insolvence, konkrétně především oddlužení a dále problematikou nezaměstnanosti a rozpadu rodiny. Na tato témata navazují následně sociální důsledky těchto jevů. V závěru práce nabízím několik možných řešení, jak
finančním problémům předcházet, a to formou všeobecné osvěty realizované
jednak v rámci výuky na školách, jednak formou různých besed, všeobecně vzdělávacích programů, jejichž smyslem by bylo posílení finanční gramotnosti jednotlivců. Dále hodnotím problematiku věřitelských insolvenčních návrhů, přičemž nutnost řešení spatřuji zejména v legislativní oblasti. Rovněž tak
z diplomové práce jasně plyne výrazná potřeba kvalitně informovat širokou veřejnost o nástrahách zadlužování a dále potřeba kvalitního, dostupného a rychlého poradenství pro jednotlivce již zadlužené. To vše musí být
podpořeno individuální (rodinnou) sociální prací, pro niž musí být její
nositelé kvalitně připraveni a vyškoleni.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the issue of the institution of insolvency)(particularly debt relief),the detail is devoted to the course of the
insolvency proceedings and their causes. Furthermore, the paper is
focused on the prevention of indebtedness of Czech households.
Its aim is both to describe and clarify the issue of "insolvency" an
that the plane both historical as well as legal, this institution
approach, to incorporate the theme into the broad context of social
pedagogy and then beautifully and clearly inform the general public
about the dangers of debt. The thesis also provides a comparison
with the practice in other European countries. The thesis is devoted
to detailing the institute insolvency, namely mostly debt relief and
the issue of unemployment and family breakdown. These issues then
follow the social consequences of these phenomena. In conclusion, i
offer some possible solutions to the financial problems prevent it
in the form of general education implemented both within the
re-teaching in schools, in the form of various discussions, general
education programs whose aim would be to strengthen the financial
literacy of individuals. Further problems are creditors insolvency
proposals, while i see the necessity of solving especially in the
legislative field. Similarly, from the thesis clearly show a
significant need for quality to inform the general public about the
dangers of debt and need a quality, affordable and quick advice for
individuals already in debt. All of this must be supported by i
must be supported by individua (family's) social work, for which a
carrier must be well prepared and trained.
Klíčová slova
insolvence, konkurs, věřitelé, dlužník, insolvenční správce, majetková
podstata, odměna insolvenčního správce, rodina, prostředí, finanční
gramotnost, rodina, děti, exekuce, úvěr, smlouva, kvalita života,
majetkové poměry, zahraniční věřitelé,insolvenční rejstřík, registr
dlužníků, zadlužování, finanční problémy.
Tato diplomová práce je zaměřena zejména na problematiku právního institutu insolvence (konkrétněji oddlužení), přičemž podrobně se věnuji průběhu insolvenčního řízení a jeho příčinám. Dále je diplomová práce zaměřena na prevenci zadlužování českých domácností. Jejím cílem je jednak popsat a
objasnit problematiku ?insolvence? a to v rovině jak historické tak také
právní, tento institut přiblížit, dané téma začlenit do širokého kontextu
sociální pedagogiky a dále pak kvalitně a srozumitelně informovat širokou veřejnost o nástrahách zadlužování. Diplomová práce rovněž nabízí srovnání
s praxí v dalších evropských zemích. V diplomové práci se věnuji podrobně institutu insolvence, konkrétně především oddlužení a dále problematikou nezaměstnanosti a rozpadu rodiny. Na tato témata navazují následně sociální důsledky těchto jevů. V závěru práce nabízím několik možných řešení, jak
finančním problémům předcházet, a to formou všeobecné osvěty realizované
jednak v rámci výuky na školách, jednak formou různých besed, všeobecně vzdělávacích programů, jejichž smyslem by bylo posílení finanční gramotnosti jednotlivců. Dále hodnotím problematiku věřitelských insolvenčních návrhů, přičemž nutnost řešení spatřuji zejména v legislativní oblasti. Rovněž tak
z diplomové práce jasně plyne výrazná potřeba kvalitně informovat širokou veřejnost o nástrahách zadlužování a dále potřeba kvalitního, dostupného a rychlého poradenství pro jednotlivce již zadlužené. To vše musí být
podpořeno individuální (rodinnou) sociální prací, pro niž musí být její
nositelé kvalitně připraveni a vyškoleni.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on the issue of the institution of insolvency)(particularly debt relief),the detail is devoted to the course of the
insolvency proceedings and their causes. Furthermore, the paper is
focused on the prevention of indebtedness of Czech households.
Its aim is both to describe and clarify the issue of "insolvency" an
that the plane both historical as well as legal, this institution
approach, to incorporate the theme into the broad context of social
pedagogy and then beautifully and clearly inform the general public
about the dangers of debt. The thesis also provides a comparison
with the practice in other European countries. The thesis is devoted
to detailing the institute insolvency, namely mostly debt relief and
the issue of unemployment and family breakdown. These issues then
follow the social consequences of these phenomena. In conclusion, i
offer some possible solutions to the financial problems prevent it
in the form of general education implemented both within the
re-teaching in schools, in the form of various discussions, general
education programs whose aim would be to strengthen the financial
literacy of individuals. Further problems are creditors insolvency
proposals, while i see the necessity of solving especially in the
legislative field. Similarly, from the thesis clearly show a
significant need for quality to inform the general public about the
dangers of debt and need a quality, affordable and quick advice for
individuals already in debt. All of this must be supported by i
must be supported by individua (family's) social work, for which a
carrier must be well prepared and trained.
Klíčová slova
insolvence, konkurs, věřitelé, dlužník, insolvenční správce, majetková
podstata, odměna insolvenčního správce, rodina, prostředí, finanční
gramotnost, rodina, děti, exekuce, úvěr, smlouva, kvalita života,
majetkové poměry, zahraniční věřitelé,insolvenční rejstřík, registr
dlužníků, zadlužování, finanční problémy.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na doržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidleně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku a následné objasnění problematiky insolvenčního řízení a jeho nejčastějšího způsobu - tedy oddlužení
- na sociální problematiku života osob ovlivněných nedostatkem finančních prostředků
- na ozřejmění důvodů, které konkrétní jednotlivce k využívání tzv. rychlých půjček vedou
- na sociální prostředí, v němž takové osoby vyrůstaly
- na prostředí, v němž nyní žijí
- na předcházení, resp. řešení okolností sociálních problémů osob, které byly nuceny řešit svou majetkovou situaci návrhem na oddlužení
- hledání řešení problémů finanční gramotnosti dětí pocházejících z takovýchto rodin
- zdůraznění nutnosti přimární i sekundární prevence, výchovy k úspěšnému a důstojnému životu
- začlenění daného tématu do kontextu sociální pedagogiky
Teoretická část bude zaměřena na okolnosti a příčiny zadlužování. Praktická část bude věnována empirickému výzkumu za pomoci využití metody strukturovaného dotazníku. Zjištěním úrovně kvality života a nastíněním možných sociálních problémů u konkrétních jednotlivců, jimž bylo na jejich vlastní žádost povoleno oddlužení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na doržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidleně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku a následné objasnění problematiky insolvenčního řízení a jeho nejčastějšího způsobu - tedy oddlužení
- na sociální problematiku života osob ovlivněných nedostatkem finančních prostředků
- na ozřejmění důvodů, které konkrétní jednotlivce k využívání tzv. rychlých půjček vedou
- na sociální prostředí, v němž takové osoby vyrůstaly
- na prostředí, v němž nyní žijí
- na předcházení, resp. řešení okolností sociálních problémů osob, které byly nuceny řešit svou majetkovou situaci návrhem na oddlužení
- hledání řešení problémů finanční gramotnosti dětí pocházejících z takovýchto rodin
- zdůraznění nutnosti přimární i sekundární prevence, výchovy k úspěšnému a důstojnému životu
- začlenění daného tématu do kontextu sociální pedagogiky
Teoretická část bude zaměřena na okolnosti a příčiny zadlužování. Praktická část bude věnována empirickému výzkumu za pomoci využití metody strukturovaného dotazníku. Zjištěním úrovně kvality života a nastíněním možných sociálních problémů u konkrétních jednotlivců, jimž bylo na jejich vlastní žádost povoleno oddlužení.
Seznam doporučené literatury
Boková, L. et al., Rodiče, děti a jejich problémy; sborník studií, Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2011, 126 s., ISBN 9788090492004
Finanční gramotnost jako prevence předlužení občana (elektronický zdroj), Vysoká škola ekonomická v Praze, Katedra personalistiky, Praha: Oeconomica, 2010, ISBN 9788090492004
Hora, V. Řády konkursní, vyrovnací a odpůrčí, Praha, Československý kompas, 1931, 446 s.
Karásek, K. Problém zadlužení. Praha: Nákladem České společnosti národohospodářské, 1936, 52 s.
Kozák, J., Budín, P., Dadam, A., Pachl, L. Insolvenční zákon a předpisy související, ASPI, a.s., 2008, 903 s., ISBN 978-80-7357-375-1
Kotoučová, J a kolektiv, zákon o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon) komentář, C.H.BECK, Praha 2008, 1056 s., ISBN 978-80-7179-595-7
Krčmář, Z., Přehled judikatury ve věcech konkursu a vyrovnání, ASPI, a.s., 2005, 712 s., ISBN 80-7357-067-X
Noveský, I. et al., Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vydání, Praha: Cofet, 2009, 448 s., ISBN 9788025442074
Schelleová, I. Insolvenční zákon, poznámky, provádějí předpisy, související předpisy, Eurounion Praha: 2006, ISBN 80 7317054-X
Pokorný, M., Holub, M., Bičovský, J., Společné jmění manželů, LINDE PRAHA, a.s., 2000, 229 s., ISBN 80-7201-226-6
Smrčka, L., Rodinné finance, ekonomická krize a krach optimismu, Praha: Beck 2010, 538 s., ISBN 978807400-199-4
Skořepa, M.,Skořepová, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia; manuál pro učitele, 1. vydání, Praha: Scientia, 2008, 197 s., ISBN 9788086960401
Tománek, M. Diplomová práce na téma Insolvenční návrh, jeho projednání a rozhodnutí o něm. Brno: Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 2008
Vozka, J. Konkursní, vyrovnací a odpůrčí řády, Linhart a Pekárek, Praha: 1931, 744 s.
Zelenka, J. Zákon o konkursu a vyrovnání, 2. podstatně přepracované a doplněné vydání, LINDE PRAHA, a.s., 2002, 1169 s., ISBN 80-7201-323-8
Zelenka, J. a kolektiv, Insolvenční zákon, Poznámkové vydání s důvodovou zprávou a nařízení Rady ES 1346/2000, LINDE PRAHA, a.s., 2007, 687 s., ISBN 978-80-7201-657-0
Seznam doporučené literatury
Boková, L. et al., Rodiče, děti a jejich problémy; sborník studií, Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2011, 126 s., ISBN 9788090492004
Finanční gramotnost jako prevence předlužení občana (elektronický zdroj), Vysoká škola ekonomická v Praze, Katedra personalistiky, Praha: Oeconomica, 2010, ISBN 9788090492004
Hora, V. Řády konkursní, vyrovnací a odpůrčí, Praha, Československý kompas, 1931, 446 s.
Karásek, K. Problém zadlužení. Praha: Nákladem České společnosti národohospodářské, 1936, 52 s.
Kozák, J., Budín, P., Dadam, A., Pachl, L. Insolvenční zákon a předpisy související, ASPI, a.s., 2008, 903 s., ISBN 978-80-7357-375-1
Kotoučová, J a kolektiv, zákon o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon) komentář, C.H.BECK, Praha 2008, 1056 s., ISBN 978-80-7179-595-7
Krčmář, Z., Přehled judikatury ve věcech konkursu a vyrovnání, ASPI, a.s., 2005, 712 s., ISBN 80-7357-067-X
Noveský, I. et al., Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vydání, Praha: Cofet, 2009, 448 s., ISBN 9788025442074
Schelleová, I. Insolvenční zákon, poznámky, provádějí předpisy, související předpisy, Eurounion Praha: 2006, ISBN 80 7317054-X
Pokorný, M., Holub, M., Bičovský, J., Společné jmění manželů, LINDE PRAHA, a.s., 2000, 229 s., ISBN 80-7201-226-6
Smrčka, L., Rodinné finance, ekonomická krize a krach optimismu, Praha: Beck 2010, 538 s., ISBN 978807400-199-4
Skořepa, M.,Skořepová, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia; manuál pro učitele, 1. vydání, Praha: Scientia, 2008, 197 s., ISBN 9788086960401
Tománek, M. Diplomová práce na téma Insolvenční návrh, jeho projednání a rozhodnutí o něm. Brno: Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 2008
Vozka, J. Konkursní, vyrovnací a odpůrčí řády, Linhart a Pekárek, Praha: 1931, 744 s.
Zelenka, J. Zákon o konkursu a vyrovnání, 2. podstatně přepracované a doplněné vydání, LINDE PRAHA, a.s., 2002, 1169 s., ISBN 80-7201-323-8
Zelenka, J. a kolektiv, Insolvenční zákon, Poznámkové vydání s důvodovou zprávou a nařízení Rady ES 1346/2000, LINDE PRAHA, a.s., 2007, 687 s., ISBN 978-80-7201-657-0
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - sociální dopad insolvence - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - poskytování půjček občanům - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - Centrum hlavních zájmů - odpověděla dobře