Diplomová práce je zaměřena na poruchy chování u dětí a mechanismus jejich vzniku a rozvoje. Charakterizuje děti s poruchou chování ve spojitosti s vlivem rodinného prostředí. Zabývám se vymezením pojmu rodina a faktory ovlivňujícími výchovu dětí. Snahou bylo poukázat na rizika spojená s narušením pozitivních funkcí rodiny a jejich negativní dopady na chování dětí. Formou kazuistik popisuji osudy dětí s výchovnými problémy a různé úhly pohledu na možné činitele jejich vzniku.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on behavioral disorders of children and the mechanism of their formation and development. It characterizes children with behavioral disorder in connection with the influence of the family environment. I deal with determining the term of the family and the factors affecting education of children. The aim was to highlight the risks associated with the disruption of positive functions of the family and their negative impact on children's behaviour. In the form of case studies I describe the fate of children with behavioral problems and different points of view on the possible factors of their formation.
Klíčová slova
Poruchy chování u dětí, vznik a rozvoj poruch chování, rodina a její funkce, výchova, výchovné problémy, dysfunkční rodina, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Behavioral disordersin children, the formativ and development of behavioral disorders, family and itsfunctions, education, behavioral problems, disfunctional family, prevention.
Rozsah průvodní práce
89 s. (116 205 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na poruchy chování u dětí a mechanismus jejich vzniku a rozvoje. Charakterizuje děti s poruchou chování ve spojitosti s vlivem rodinného prostředí. Zabývám se vymezením pojmu rodina a faktory ovlivňujícími výchovu dětí. Snahou bylo poukázat na rizika spojená s narušením pozitivních funkcí rodiny a jejich negativní dopady na chování dětí. Formou kazuistik popisuji osudy dětí s výchovnými problémy a různé úhly pohledu na možné činitele jejich vzniku.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on behavioral disorders of children and the mechanism of their formation and development. It characterizes children with behavioral disorder in connection with the influence of the family environment. I deal with determining the term of the family and the factors affecting education of children. The aim was to highlight the risks associated with the disruption of positive functions of the family and their negative impact on children's behaviour. In the form of case studies I describe the fate of children with behavioral problems and different points of view on the possible factors of their formation.
Klíčová slova
Poruchy chování u dětí, vznik a rozvoj poruch chování, rodina a její funkce, výchova, výchovné problémy, dysfunkční rodina, prevence.
Klíčová slova v angličtině
Behavioral disordersin children, the formativ and development of behavioral disorders, family and itsfunctions, education, behavioral problems, disfunctional family, prevention.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na nejčastější poruchy chování u dětí,
- na možné příčiny jejich vzniku a rozvoje,
- na možnosti zmírnění příznaků, zvládání problémů ve škole, společnosti a hledání východisek i z pojetí sociální pedagogiky.
Součástí mé práce bude i řízený rozhovor s rodiči, kteří se již dlouhodobě potýkají s problémovým chováním svých dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na nejčastější poruchy chování u dětí,
- na možné příčiny jejich vzniku a rozvoje,
- na možnosti zmírnění příznaků, zvládání problémů ve škole, společnosti a hledání východisek i z pojetí sociální pedagogiky.
Součástí mé práce bude i řízený rozhovor s rodiči, kteří se již dlouhodobě potýkají s problémovým chováním svých dětí.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z., Sociální pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008
Duševní poruchy a poruchy chování. Praha: Psychiatrické centrum, 1992
Kraus, B., Poláčková, V., Člověk-prostředí-výchova, 2001
Mazánková, L., Typologie výchovných potíží, 2007
Praško-Prašková: Poruchy osobnosti a chování
Radvan, E., Vavřík, M., Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách, 2009
Train, A., Nejčastější poruchy chování dětí.Praha: Portál, 2001
Další literatůra bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z., Sociální pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008
Duševní poruchy a poruchy chování. Praha: Psychiatrické centrum, 1992
Kraus, B., Poláčková, V., Člověk-prostředí-výchova, 2001
Mazánková, L., Typologie výchovných potíží, 2007
Praško-Prašková: Poruchy osobnosti a chování
Radvan, E., Vavřík, M., Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách, 2009
Train, A., Nejčastější poruchy chování dětí.Praha: Portál, 2001
Další literatůra bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. doc. Laca: Rozdíl mezi výzkumnými otázkami a hypotézami.
- odpověděl dobře
- dr. Dalajka: Charakteristika kvalitativního výzkumu.
- odpověděl částečně