MAREŠOVÁ Sylvie. Vnímaná sociální opora u osob ve výkonu trestu.
Práce se snaží zmapovat v kostce vývoj vězeňství a dále v první části teoreticky téma sociální opory a následně vnímání, respektive poskytování sociální opory ve věznicích a vazebních věznicích České republiky na jednotlivých skupinách odsouzených. Pro tuto práci jsem si rozdělila odsouzené do tří skupin a to na recidivisty, mladistvé a prvovězněné odsouzené.
Praktická část obsahuje empirické šetření, ke kterému jsem použila kvantitativní metodu prostřednictvím dotazníku, kde jsem zjišťovala postoje jednotlivých skupin odsouzených. Průzkum byl proveden na oddělení výkonu trestu odnětí svobody Vazební věznici Praha ? Pankrác. Součástí praktické části je i verifikace, či falzifikace předem stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
MAREŠOVÁ Sylvie. Perceived social support for people in prison.
The work aims to map briefly the development of the prison system in a summary and in the first part theory about the social support and consequently perception, or providing social support in prisons and remand prisons in the Czech Republic for the individual groups of convicts. For this work, I have divided the prisoners into three groups: repeat offenders, juveniles and first condemned.
The practical part contains empirical investigation. I used a quantitative questionnaire method, where I examined the positions of groups of prisoners. The survey was conducted at the Department of imprisonment Remand Prison Prague - Pankrác. The practical part also includes the verification or falsification of predetermined hypotheses.
Klíčová slova
výkon trestu odnětí svobody, sociální opora, odsouzený recidivista, odsouzený mladistvý, prvotrestaný, věznice, vnitřní diferenciace.
Klíčová slova v angličtině
imprisonment, social support, convicted offender, convicted juveniles, convicted for the first time, jail, internal differentiation.
Rozsah průvodní práce
94
Jazyk
CZ
Anotace
MAREŠOVÁ Sylvie. Vnímaná sociální opora u osob ve výkonu trestu.
Práce se snaží zmapovat v kostce vývoj vězeňství a dále v první části teoreticky téma sociální opory a následně vnímání, respektive poskytování sociální opory ve věznicích a vazebních věznicích České republiky na jednotlivých skupinách odsouzených. Pro tuto práci jsem si rozdělila odsouzené do tří skupin a to na recidivisty, mladistvé a prvovězněné odsouzené.
Praktická část obsahuje empirické šetření, ke kterému jsem použila kvantitativní metodu prostřednictvím dotazníku, kde jsem zjišťovala postoje jednotlivých skupin odsouzených. Průzkum byl proveden na oddělení výkonu trestu odnětí svobody Vazební věznici Praha ? Pankrác. Součástí praktické části je i verifikace, či falzifikace předem stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
MAREŠOVÁ Sylvie. Perceived social support for people in prison.
The work aims to map briefly the development of the prison system in a summary and in the first part theory about the social support and consequently perception, or providing social support in prisons and remand prisons in the Czech Republic for the individual groups of convicts. For this work, I have divided the prisoners into three groups: repeat offenders, juveniles and first condemned.
The practical part contains empirical investigation. I used a quantitative questionnaire method, where I examined the positions of groups of prisoners. The survey was conducted at the Department of imprisonment Remand Prison Prague - Pankrác. The practical part also includes the verification or falsification of predetermined hypotheses.
Klíčová slova
výkon trestu odnětí svobody, sociální opora, odsouzený recidivista, odsouzený mladistvý, prvotrestaný, věznice, vnitřní diferenciace.
Klíčová slova v angličtině
imprisonment, social support, convicted offender, convicted juveniles, convicted for the first time, jail, internal differentiation.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vnímanou sociální oporu u osob ve výkonu trestu, kterou na jedné straně zprostředkovávají odborní pracovníci a na straně druhé styk s rodinou
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě osob ve výkonu trestu
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na různé typy sociální opory, které se osobám ve výkonu trestu dostává např. od odborných pracovníků, spoluvězňů a rodiny, dále bude empirické šetření zaměřeno na odlišnou míru vnímané soc. opory u vězněných osob v souvislosti s délkou trestu a počtem trestání.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vnímanou sociální oporu u osob ve výkonu trestu, kterou na jedné straně zprostředkovávají odborní pracovníci a na straně druhé styk s rodinou
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě osob ve výkonu trestu
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na různé typy sociální opory, které se osobám ve výkonu trestu dostává např. od odborných pracovníků, spoluvězňů a rodiny, dále bude empirické šetření zaměřeno na odlišnou míru vnímané soc. opory u vězněných osob v souvislosti s délkou trestu a počtem trestání.
Seznam doporučené literatury
Baratta A., Sociologie trestního práva, Brno: Masarykova univerzita,1995
Czapów C., Jedlewski S., Resocializační pedagogika, Praha
Černíková V., Makariusová V., Úvod do penologie, Most
Hála J., Teorie a praxe vězeňství I,II České Budějovice: ZSF JU, 1997, 1999
Jůzl M., Penitenciární pedagogika, Sborník učebních textů pro IV VS ČR
Kebza V., Komunikace a stres, Praha: Státní zdravotní ústav, 2004
Kebza V., Psychosociální determinanty zdraví, Praha: Academia, 2005
Kebza V., Zvládání stresu, Praha: Státní zdravotní ústav, 1997
Kraus B., Sociální aspekty výchovy, Hradec Králové: Gaudeamus, 1998
Kraus B., Poláčková V., et al. Člověk - prostředí - výchova, Brno, 2001
Procházka M., Sociální pedagogika, Praha: Grada Publishing a.s., 2011
Sochůrek J., Vybraná témata z forezní psychologie pro pracovníky vězeňství, Brno
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Baratta A., Sociologie trestního práva, Brno: Masarykova univerzita,1995
Czapów C., Jedlewski S., Resocializační pedagogika, Praha
Černíková V., Makariusová V., Úvod do penologie, Most
Hála J., Teorie a praxe vězeňství I,II České Budějovice: ZSF JU, 1997, 1999
Jůzl M., Penitenciární pedagogika, Sborník učebních textů pro IV VS ČR
Kebza V., Komunikace a stres, Praha: Státní zdravotní ústav, 2004
Kebza V., Psychosociální determinanty zdraví, Praha: Academia, 2005
Kebza V., Zvládání stresu, Praha: Státní zdravotní ústav, 1997
Kraus B., Sociální aspekty výchovy, Hradec Králové: Gaudeamus, 1998
Kraus B., Poláčková V., et al. Člověk - prostředí - výchova, Brno, 2001
Procházka M., Sociální pedagogika, Praha: Grada Publishing a.s., 2011
Sochůrek J., Vybraná témata z forezní psychologie pro pracovníky vězeňství, Brno
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucí a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla částečně
3. PhDr. Jůzl: Představte podrobněji empirickou část práce.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem