Diplomová práce na téma "Vliv rodiny na hodnotovou orientaci žáků 9. tříd" se zabývá úlohou rodiny v životě dětí. Snaží se vysvětlit její postavení ve společnosti, popsat rozdíl mezi tradiční a moderní rodinou, charakterizovat současnou rodinu, specifikovat její znaky a uvést základní funkce. Rovněž se zaměřuje na působení rodiny při výchově a její vliv při získávání, utváření a předávání hodnotového systému dětem. Dále objasňuje problematiku hodnot v čistě obecné rovině, definuje jejich druhy, funkce a význam, ale také hodnotovou orientaci a její formování.
Součástí práce je empirická část, která analyzuje výsledky kvantitativního výzkumu provedeného dotazníkovou metodou u žáků 9. tříd základních škol, zaměřeného na jejich hodnotovou orientaci a postoj k různým hodnotám.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "How family influences values of the 9th grade pupils" is focused on the role of the family in life of children. It tries to explain its position in the society, to describe the difference between a traditional and a modern family, to characterize contemporary family, to specify its features and to name essential family functions. This thesis also focuses on the influence of the family while bringing up children and its impact when acquiring, formation and handing over the system of values towards children. It further clarifies the issue of values in general, it defines types, functions and the meaning of values, orientation of values as well as its formation.
This diploma thesis contains the empirical part that analysis the results of quantitative research executed by questionnaires among the 9th grade pupils. The questionnaires were aimed at questionning their value orientation and their attitude to various values.
Klíčová slova
rodina, výchova, děti, funkce rodiny, znaky rodiny, hodnota, druhy hodnot, hodnotová orientace, význam hodnot, žebříček hodnot, výchova k hodnotám
Klíčová slova v angličtině
family, upbringing, children, family function, family features, value, types of values, value orientation, meaning of values, value ladder, upbringing towards the values
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma "Vliv rodiny na hodnotovou orientaci žáků 9. tříd" se zabývá úlohou rodiny v životě dětí. Snaží se vysvětlit její postavení ve společnosti, popsat rozdíl mezi tradiční a moderní rodinou, charakterizovat současnou rodinu, specifikovat její znaky a uvést základní funkce. Rovněž se zaměřuje na působení rodiny při výchově a její vliv při získávání, utváření a předávání hodnotového systému dětem. Dále objasňuje problematiku hodnot v čistě obecné rovině, definuje jejich druhy, funkce a význam, ale také hodnotovou orientaci a její formování.
Součástí práce je empirická část, která analyzuje výsledky kvantitativního výzkumu provedeného dotazníkovou metodou u žáků 9. tříd základních škol, zaměřeného na jejich hodnotovou orientaci a postoj k různým hodnotám.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "How family influences values of the 9th grade pupils" is focused on the role of the family in life of children. It tries to explain its position in the society, to describe the difference between a traditional and a modern family, to characterize contemporary family, to specify its features and to name essential family functions. This thesis also focuses on the influence of the family while bringing up children and its impact when acquiring, formation and handing over the system of values towards children. It further clarifies the issue of values in general, it defines types, functions and the meaning of values, orientation of values as well as its formation.
This diploma thesis contains the empirical part that analysis the results of quantitative research executed by questionnaires among the 9th grade pupils. The questionnaires were aimed at questionning their value orientation and their attitude to various values.
Klíčová slova
rodina, výchova, děti, funkce rodiny, znaky rodiny, hodnota, druhy hodnot, hodnotová orientace, význam hodnot, žebříček hodnot, výchova k hodnotám
Klíčová slova v angličtině
family, upbringing, children, family function, family features, value, types of values, value orientation, meaning of values, value ladder, upbringing towards the values
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na specifikaci rodiny, její charakteristiku, znaky a popis funkcí;
- na působení rodiny při výchově a úlohu, kterou sehrává v životě dětí a mládeže při utváření hodnot;
- na problematiku hodnot (druhy, funkce, význam) a utváření hodnotové orientace;
Součástí práce bude výzkum provedený formou dotazníkového šetření u žáků 9. tříd zaměřený na zjištění hodnotové orientace a ovlivnění jejich postoje k hodnotám rodinou.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na specifikaci rodiny, její charakteristiku, znaky a popis funkcí;
- na působení rodiny při výchově a úlohu, kterou sehrává v životě dětí a mládeže při utváření hodnot;
- na problematiku hodnot (druhy, funkce, význam) a utváření hodnotové orientace;
Součástí práce bude výzkum provedený formou dotazníkového šetření u žáků 9. tříd zaměřený na zjištění hodnotové orientace a ovlivnění jejich postoje k hodnotám rodinou.
Seznam doporučené literatury
EYRE, L., EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk, prostředí, výchova. 1. vyd. Brno: Paido, 2001.
KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. 1. vyd. Prešov: ManaCon, 1996.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
EYRE, L., EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk, prostředí, výchova. 1. vyd. Brno: Paido, 2001.
KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. 1. vyd. Prešov: ManaCon, 1996.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
SAK, P., SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. 1. vyd. Praha: Svoboda Servis, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - úloha rodiny při získávání hodnot - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - úloha prevence - odpověděla vyčerpávajícím způsobem - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - význam hodnot z hlediska sociální pedagogiky - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - inkluzivní vzdělávání - odpověděla dobře