Diplomová práce Analýza výchovných problémů žáků školní družiny a způsoby jejich řešení se zabývá výchovou dětí ve školní družině, přesněji pak výchovnými problémy, které se zde objevují. Je rozčleněna do sedmi základních kapitol, přičemž čtyři první poskytují teoretický základ k celé problematice a tři další se zabývají výzkumem.
První z kapitol objasňuje pojem dítě mladšího školního věku ? specifika tohoto období vývoje, socializaci dítěte. V druhé části jsou za pomoci odborné literatury rozsáhle klasifikovány výchovné problémy. Vymezují se zde základní pojmy jako je asociální
a antisociální chování, kategorie poruch a typy poruch chování ? lhaní, toulání, nekázeň, agrese, krádeže.
Na problematiku výchovy mimo vyučování a její funkce a na zařízení, ve kterých jsou děti vychovávány ve svém volném čase, se zaměřuje třetí a čtvrtá část práce. Právě ve čtvrté části je objasněn pojem a funkce školní družiny, její historie ve srovnání se současností, funkce a výchovné cíle, podmínky činnosti.
Pátá a šestá část je věnována konkrétním výzkumným cílům, zjištěné výsledky jsou znázorněny pomocí grafů a tabulek a pro doplnění je uvedeno několik případových kasuistik.
Anotace v angličtině
Thesis Analysis educational problems of school clubs and ways of their solution deals with raising children in school center, and more specifically the educational problems that appear here. It is divided into seven chapters, the first four provide a theoretical basis to the whole issue and three others involved in research.
The first chapter explains the concept of a preschool child - the specifics of this period of development, the socialization of the child. In the second part, using literature, extensively classified educational problems. Define here the basic concepts such as antisocial and antisocial behavior, categories of disorder and disorder types of behavior - lying, divagation, lack of discipline, aggression, thefts.
The issue of education outside the classroom and its functions and facilities in which are children brought up in their spare time, focuses third and fourth part of the work. In the fourth part, the concept and function of school clubs, its history than at present, function and educational objectives, terms of activities.
The fifth and sixth part is devoted to specific research goals, the results are displayed using graphs and tables, and to complement several cases are presented.
Klíčová slova
Výchovné problémy, výchova, volný čas, poruchy chování, školní družina, příčiny vzniku, rodina, škola, prevence.
Diplomová práce Analýza výchovných problémů žáků školní družiny a způsoby jejich řešení se zabývá výchovou dětí ve školní družině, přesněji pak výchovnými problémy, které se zde objevují. Je rozčleněna do sedmi základních kapitol, přičemž čtyři první poskytují teoretický základ k celé problematice a tři další se zabývají výzkumem.
První z kapitol objasňuje pojem dítě mladšího školního věku ? specifika tohoto období vývoje, socializaci dítěte. V druhé části jsou za pomoci odborné literatury rozsáhle klasifikovány výchovné problémy. Vymezují se zde základní pojmy jako je asociální
a antisociální chování, kategorie poruch a typy poruch chování ? lhaní, toulání, nekázeň, agrese, krádeže.
Na problematiku výchovy mimo vyučování a její funkce a na zařízení, ve kterých jsou děti vychovávány ve svém volném čase, se zaměřuje třetí a čtvrtá část práce. Právě ve čtvrté části je objasněn pojem a funkce školní družiny, její historie ve srovnání se současností, funkce a výchovné cíle, podmínky činnosti.
Pátá a šestá část je věnována konkrétním výzkumným cílům, zjištěné výsledky jsou znázorněny pomocí grafů a tabulek a pro doplnění je uvedeno několik případových kasuistik.
Anotace v angličtině
Thesis Analysis educational problems of school clubs and ways of their solution deals with raising children in school center, and more specifically the educational problems that appear here. It is divided into seven chapters, the first four provide a theoretical basis to the whole issue and three others involved in research.
The first chapter explains the concept of a preschool child - the specifics of this period of development, the socialization of the child. In the second part, using literature, extensively classified educational problems. Define here the basic concepts such as antisocial and antisocial behavior, categories of disorder and disorder types of behavior - lying, divagation, lack of discipline, aggression, thefts.
The issue of education outside the classroom and its functions and facilities in which are children brought up in their spare time, focuses third and fourth part of the work. In the fourth part, the concept and function of school clubs, its history than at present, function and educational objectives, terms of activities.
The fifth and sixth part is devoted to specific research goals, the results are displayed using graphs and tables, and to complement several cases are presented.
Klíčová slova
Výchovné problémy, výchova, volný čas, poruchy chování, školní družina, příčiny vzniku, rodina, škola, prevence.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách.(IMS 2009. Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na typy výchovných problémů a jejich příčiny
- na socioprofesní postavení rodin dětí s výchovnými problémy
- na způsoby a efektivnost řešení výchovných problémů
- na spolupráci mezi školou a rodinou
Součástí práce bude kvalitativní šetření ve vybraných školních družinách, pohovory s učiteli školních družin a výchovnými poradci na těchto školách, zaměřené na jejich zkušenosti při řešení výchovných problémů. Dále bude výzkum zaměřený na analýzu četnosti výskytu výchovných problémů v souvislosti s rodinným prostředím, pohlavím žáků a jejich prospěchem.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách.(IMS 2009. Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na typy výchovných problémů a jejich příčiny
- na socioprofesní postavení rodin dětí s výchovnými problémy
- na způsoby a efektivnost řešení výchovných problémů
- na spolupráci mezi školou a rodinou
Součástí práce bude kvalitativní šetření ve vybraných školních družinách, pohovory s učiteli školních družin a výchovnými poradci na těchto školách, zaměřené na jejich zkušenosti při řešení výchovných problémů. Dále bude výzkum zaměřený na analýzu četnosti výskytu výchovných problémů v souvislosti s rodinným prostředím, pohlavím žáků a jejich prospěchem.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X
ČÁP. J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha:Institut sociálních vztahů,1996.ISBN 80-8586-615-3
GAVORA P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: Paido, 2. rozšíř. vyd., 2010 261 s. ISBN: 978-80-3715-185-0
HÁJEK, B.; PÁVKOVÁ, J. A KOL. Školní družina. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-268-3
HOLEYŠOVSKÁ, A. Rok ve školní družině. Praha: Portál, 2003. 166 s. ISBN 80-7178-752-3
CHRASKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 76 s. ISBN 80-85931-43-5
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha: Portal, 2003. 151 s. ISBN 80-7178-945-3
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4
PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido,1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Jak je poznat a kdy se obrátit na odborníka. 1. vyd. Praha: Portal, 2001. 200 s. ISBN 80-7178-503.2
Internetové zdroje:
http://www.msmt.cz
http://www.uiv.cz/
Zákony, vyhlášky, metodická doporučení:
Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X
ČÁP. J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha:Institut sociálních vztahů,1996.ISBN 80-8586-615-3
GAVORA P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: Paido, 2. rozšíř. vyd., 2010 261 s. ISBN: 978-80-3715-185-0
HÁJEK, B.; PÁVKOVÁ, J. A KOL. Školní družina. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-268-3
HOLEYŠOVSKÁ, A. Rok ve školní družině. Praha: Portál, 2003. 166 s. ISBN 80-7178-752-3
CHRASKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 76 s. ISBN 80-85931-43-5
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. 1. vyd. Praha: Portal, 2003. 151 s. ISBN 80-7178-945-3
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. 269 s. ISBN 80-7178-399-4
PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995.
STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido,1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Jak je poznat a kdy se obrátit na odborníka. 1. vyd. Praha: Portal, 2001. 200 s. ISBN 80-7178-503.2
Internetové zdroje:
http://www.msmt.cz
http://www.uiv.cz/
Zákony, vyhlášky, metodická doporučení:
Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Plšková - S kterými výchovnými či jinými problémy se pracovníci
školních družin setkávají nejčastěji.odpověděla vyčerpávajícím způsobem
4. prof. Mühlpachr - Jak hodnotíte vzdělání výchovných pracovníků ve
ŠD?odpověděla vyčerpávajícím způsobem