Hlavním cílem diplomové práce je vysvětlit čtenáři pojem "axiologie", seznámit ho s členěním hodnot z pohledu několika vědních oborů, podchytit hlavní názory, chápání a náhled na hodnoty v důležitých historických obdobích. V každé epoše jsou zpracovány životopisy a filozofické postoje představitelů, kteří se mi z mého pohledu jevili jako filozoficky a axiologicky významní. Na konci každé kapitoly jsem uvedla krátké shrnutí předchozí části.
Praktickou část jsem opřela o řízené strukturované rozhovory se skupinou bývalých žáků téhož učitele, kteří jsou již dospělí, a hodnotový žebříček mají již upevněn a zakotven. Záměrně jsem volila skupinu respondentů s maximálním vzděláním ?vyučen? a další skupinu s nejvyšším vzděláním ?vysokoškolské vzdělání?, aby byly případné odlišnosti v názorech výraznější.
Ve výzkumu jsem zjistila, že vyučení respondenti nepovažovali učitele prvního stupně základní školy za vzor pro tvorbu svého hodnotového systému; teprve na druhém stupni se u jednoho ze tří vyučených respondentů objevuje názor, že ho ovlivnil učitel základní školy a zaujal ho neměnností postojů v období změny režimů před a po sametové revoluci.
Naopak dva ze tří vysokoškolsky vzdělaných respondentů uvádějí, že již na prvním stupni základní školy chápali učitele jako vzor pro tvorbu a vývoj svého hodnotového systému. V průběhu vzdělávání na druhém stupni základní školy uvádí pouze jeden ze tří oslovených, že byl ovlivněn chováním vyučujících, jednalo se o vzor při tvorbě praktických pracovních postojů.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to explain to readers the term "axiology", to acquaint him with the breakdown of values from the perspective of several disciplines to capture main views, understanding and insight into the value of important historical periods. In each epoch are processed biographies and philosophical attitudes of leaders, who to me, from my perspective appeared to be philosophical and axiological significant. At the end of each chapter I introduced a short summary of the previous section.
The practical part, I relied on a controlled structured interviews with a group of former pupils of the same teachers who are already adults, and value system are already mounted and anchored. I deliberately opted for a group of respondents with the maximum education "trained" and another group with the highest education "higher education", that any significant differences in opinion.
In my research I found that the respondents nepovažovali skilled teachers at primary school as a model for the creation of their value system, only the second stage is one of the three trained respondents discovers the view that it influenced an elementary school teacher and gave him no changes in attitudes in the period of change modes before and after the Velvet Revolution.
On the contrary, two of the three university-educated respondents reported that at the primary school teachers understood as a model for the creation and development of their value system. In the course of education in secondary schools shows only one in three respondents to have been influenced by the behavior of teachers, it was a pattern in the development of practical work attitudes.
Klíčová slova
Hodnoty - třídění hodnot - hodnoty v antice - Sókrates - Platón - Aristoteles - hodnoty ve středověku - křesťanská morálka - sv. Augustin - Tomáš Akvinský - Jan Hus - hodnoty v období humanismu a renesance - René Descartes - Francis Bacon - Jan Ámos Komenský - hodnoty v 17. - 19. století - John Locke - Jean Jacques Rousseau - Immanuel Kant - současná axiologie - Tomáš Garrique Masaryk - Masarykovy děti - Masaryk očima lékaře - Lenka Gulová - Stanislav Střelec - Vlastimil Švec - učitel z pohledu axiologie - teleologická explanace - kauzální explanace - analýza výzkumu - hodnotové systémy dětí - šikana - výchova ve škole - učitelské kompetence - role učitele - učitel jako vzor - pracovní výchova.
Klíčová slova v angličtině
Values - sorting values - values in antiquity - Socrates - Plato - Aristotle - Values in the Middle Ages - Christian morality - St. Augustin - Saint Thomas Aquinas - Jan Hus - the values of humanism and the Renaissance - René Descartes - Francis Bacon - Jan Amos Comenius - values in the 17 - 19 century - John Locke - Jean Jacques Rousseau - Immanuel Kant - current axiology - Tomáš Garrigue Masaryk - Masaryk children - Masaryk by eye doctor - Lenka Gulová - Stanislav Střelec - Vlastimil Švec - the teacher in terms of axiology - teleological explanace - causal explanace - research analysis - value systems of children - bullying - school education - teaching competencies - role of the teacher - the teacher as a role model - work education.
Rozsah průvodní práce
342 s. (453912 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je vysvětlit čtenáři pojem "axiologie", seznámit ho s členěním hodnot z pohledu několika vědních oborů, podchytit hlavní názory, chápání a náhled na hodnoty v důležitých historických obdobích. V každé epoše jsou zpracovány životopisy a filozofické postoje představitelů, kteří se mi z mého pohledu jevili jako filozoficky a axiologicky významní. Na konci každé kapitoly jsem uvedla krátké shrnutí předchozí části.
Praktickou část jsem opřela o řízené strukturované rozhovory se skupinou bývalých žáků téhož učitele, kteří jsou již dospělí, a hodnotový žebříček mají již upevněn a zakotven. Záměrně jsem volila skupinu respondentů s maximálním vzděláním ?vyučen? a další skupinu s nejvyšším vzděláním ?vysokoškolské vzdělání?, aby byly případné odlišnosti v názorech výraznější.
Ve výzkumu jsem zjistila, že vyučení respondenti nepovažovali učitele prvního stupně základní školy za vzor pro tvorbu svého hodnotového systému; teprve na druhém stupni se u jednoho ze tří vyučených respondentů objevuje názor, že ho ovlivnil učitel základní školy a zaujal ho neměnností postojů v období změny režimů před a po sametové revoluci.
Naopak dva ze tří vysokoškolsky vzdělaných respondentů uvádějí, že již na prvním stupni základní školy chápali učitele jako vzor pro tvorbu a vývoj svého hodnotového systému. V průběhu vzdělávání na druhém stupni základní školy uvádí pouze jeden ze tří oslovených, že byl ovlivněn chováním vyučujících, jednalo se o vzor při tvorbě praktických pracovních postojů.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to explain to readers the term "axiology", to acquaint him with the breakdown of values from the perspective of several disciplines to capture main views, understanding and insight into the value of important historical periods. In each epoch are processed biographies and philosophical attitudes of leaders, who to me, from my perspective appeared to be philosophical and axiological significant. At the end of each chapter I introduced a short summary of the previous section.
The practical part, I relied on a controlled structured interviews with a group of former pupils of the same teachers who are already adults, and value system are already mounted and anchored. I deliberately opted for a group of respondents with the maximum education "trained" and another group with the highest education "higher education", that any significant differences in opinion.
In my research I found that the respondents nepovažovali skilled teachers at primary school as a model for the creation of their value system, only the second stage is one of the three trained respondents discovers the view that it influenced an elementary school teacher and gave him no changes in attitudes in the period of change modes before and after the Velvet Revolution.
On the contrary, two of the three university-educated respondents reported that at the primary school teachers understood as a model for the creation and development of their value system. In the course of education in secondary schools shows only one in three respondents to have been influenced by the behavior of teachers, it was a pattern in the development of practical work attitudes.
Klíčová slova
Hodnoty - třídění hodnot - hodnoty v antice - Sókrates - Platón - Aristoteles - hodnoty ve středověku - křesťanská morálka - sv. Augustin - Tomáš Akvinský - Jan Hus - hodnoty v období humanismu a renesance - René Descartes - Francis Bacon - Jan Ámos Komenský - hodnoty v 17. - 19. století - John Locke - Jean Jacques Rousseau - Immanuel Kant - současná axiologie - Tomáš Garrique Masaryk - Masarykovy děti - Masaryk očima lékaře - Lenka Gulová - Stanislav Střelec - Vlastimil Švec - učitel z pohledu axiologie - teleologická explanace - kauzální explanace - analýza výzkumu - hodnotové systémy dětí - šikana - výchova ve škole - učitelské kompetence - role učitele - učitel jako vzor - pracovní výchova.
Klíčová slova v angličtině
Values - sorting values - values in antiquity - Socrates - Plato - Aristotle - Values in the Middle Ages - Christian morality - St. Augustin - Saint Thomas Aquinas - Jan Hus - the values of humanism and the Renaissance - René Descartes - Francis Bacon - Jan Amos Comenius - values in the 17 - 19 century - John Locke - Jean Jacques Rousseau - Immanuel Kant - current axiology - Tomáš Garrigue Masaryk - Masaryk children - Masaryk by eye doctor - Lenka Gulová - Stanislav Střelec - Vlastimil Švec - the teacher in terms of axiology - teleological explanace - causal explanace - research analysis - value systems of children - bullying - school education - teaching competencies - role of the teacher - the teacher as a role model - work education.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vysvětletní pojmu "axiologie" z pohledu filozofie, historie, práva a pedaogogiky
- názory současných českých autorů na problematiku axiologie v návaznosti na edukační proces
- možnosti sociální pedagogiky a působení sociálního pedagoga na axiologickou genezi žáka
- poznatky respondentů, kterými je učitel zaujal a kterými ovlivnil vývoj jejich hodnotového systému.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění vlivu a důležitosti působení učitele základní školy jako činitele pro axiologickou genezi žáka, jehož hodnotový systém ještě není utvořen a stabilizován.
Respondenti budou členěni do dvou skupin dle jejich nejvyššího dosaženéhgo vzdělání (vyučení bez maturity a vysokoškoláci). Z důvodu vyšší objektivnosti sociologického výzkumu budou všichni oslovení bývalými žáky téhož učitele.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009), případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vysvětletní pojmu "axiologie" z pohledu filozofie, historie, práva a pedaogogiky
- názory současných českých autorů na problematiku axiologie v návaznosti na edukační proces
- možnosti sociální pedagogiky a působení sociálního pedagoga na axiologickou genezi žáka
- poznatky respondentů, kterými je učitel zaujal a kterými ovlivnil vývoj jejich hodnotového systému.
Součástí práce bude sociologický výzkum (event. drobný sociologický výzkum) zaměřený na zjištění vlivu a důležitosti působení učitele základní školy jako činitele pro axiologickou genezi žáka, jehož hodnotový systém ještě není utvořen a stabilizován.
Respondenti budou členěni do dvou skupin dle jejich nejvyššího dosaženéhgo vzdělání (vyučení bez maturity a vysokoškoláci). Z důvodu vyšší objektivnosti sociologického výzkumu budou všichni oslovení bývalými žáky téhož učitele.
Seznam doporučené literatury
Bobková-Valentová, K. Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia. Praha: Karolinum, 2006
Jedlička, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích - nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004
Jůva. V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001
Jůva V. sen. et jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2007
Komenský, J. A. Orbis pictus - Svět v obrazech. Praha: Fr. Borový, 1941
Komenský, J. A. Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání. Praha: SPN, 1970
Kopecký J. František Mokrý jubilující 1891 - 1991, (Komenský: "Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání"). Žďár nad Sázavou: Okresní knihovna M. J. Sychry, 1991
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bobková-Valentová, K. Každodenní život učitele a žáka jezuitského gymnázia. Praha: Karolinum, 2006
Jedlička, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích - nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004
Jůva. V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001
Jůva V. sen. et jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2007
Komenský, J. A. Orbis pictus - Svět v obrazech. Praha: Fr. Borový, 1941
Komenský, J. A. Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání. Praha: SPN, 1970
Kopecký J. František Mokrý jubilující 1891 - 1991, (Komenský: "Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání"). Žďár nad Sázavou: Okresní knihovna M. J. Sychry, 1991
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponentky diplomové práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Jůzl: Celkové uchopení tématu, v rozsahu, který je značný.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Vavřík: Historické a pojmové usazení pojednání o učitelské profesi.
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem