KRÁL Jan. Syndrom vyhoření u pedagogů na ZŠ.
Diplomová práce. Brno: Institut mezioborových studií, 2013, s. 90.
Vedoucí práce: Mgr. Halka Prášilová, Ph.D.
Diplomová práce je zaměřena na definici pojmu syndrom vyhoření a zabývá se jeho
projevy, příčinami a jeho prevencí. Praktický výzkum využívá dotazníkovou metodu
a porovnává míru ohrožení syndromem vyhoření u učitelů základních škol ve městě Brně. Respondenti zde byli rozděleni na soubor pedagogů základních škol praktických a soubor pedagogů základních škol klasických.
Anotace v angličtině
KRÁL Jan. Burnout Syndrome of Teachers at Basic Schools.
Diploma Thesis. Brno: The Institute of Interdisciplinary Studies, 2013, p. 90.
Thesis Supervisor: Mgr. Halka Prášilová, Ph.D.
The diploma thesis is focused on the definition of the burnout syndrome and it deals with its symptoms, causes and its prevention. The practical research uses the questionnaire method and it compares the degree of a risk for the burnout syndrome among teachers of basic schools in the city of Brno. The respondents were divided into the group of educators who teach at the special basic schools and at the classical basic schools.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, příčiny, rizikové faktory, stres, deprese, únava, učitel, základní škola, prevence, duševní zdraví, metoda burnout measure.
KRÁL Jan. Syndrom vyhoření u pedagogů na ZŠ.
Diplomová práce. Brno: Institut mezioborových studií, 2013, s. 90.
Vedoucí práce: Mgr. Halka Prášilová, Ph.D.
Diplomová práce je zaměřena na definici pojmu syndrom vyhoření a zabývá se jeho
projevy, příčinami a jeho prevencí. Praktický výzkum využívá dotazníkovou metodu
a porovnává míru ohrožení syndromem vyhoření u učitelů základních škol ve městě Brně. Respondenti zde byli rozděleni na soubor pedagogů základních škol praktických a soubor pedagogů základních škol klasických.
Anotace v angličtině
KRÁL Jan. Burnout Syndrome of Teachers at Basic Schools.
Diploma Thesis. Brno: The Institute of Interdisciplinary Studies, 2013, p. 90.
Thesis Supervisor: Mgr. Halka Prášilová, Ph.D.
The diploma thesis is focused on the definition of the burnout syndrome and it deals with its symptoms, causes and its prevention. The practical research uses the questionnaire method and it compares the degree of a risk for the burnout syndrome among teachers of basic schools in the city of Brno. The respondents were divided into the group of educators who teach at the special basic schools and at the classical basic schools.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, příčiny, rizikové faktory, stres, deprese, únava, učitel, základní škola, prevence, duševní zdraví, metoda burnout measure.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
Diplomová práce na téma Syndrom vyhoření u pedagogů na ZŠ se bude skládat ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část bude rozdělena na tři kapitoly. První kapitola se bude zabývat pojmem syndromu vyhoření, jeho projevům a specifik u pedagogů. Druhá kapitola bude zaměřena na příčiny a příznaky syndromu vyhoření a na jeho jednotlivé fáze. Třetí kapitola bude pojednávat o prevenci syndromu vyhoření a možnostech pomoci. Praktická část se bude zabývat empirickým výzkumem, který bude založen na porovnání projevů syndromu vyhoření u dvou zkoumaných skupin respondentů, pedagogů klasických základních škol a pedagogů základních škol pro děti s poruchami chování a učení. Autor stanoví hypotézy, které potvrdí či vyvrátí pomocí dotazníkové metody.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
Diplomová práce na téma Syndrom vyhoření u pedagogů na ZŠ se bude skládat ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část bude rozdělena na tři kapitoly. První kapitola se bude zabývat pojmem syndromu vyhoření, jeho projevům a specifik u pedagogů. Druhá kapitola bude zaměřena na příčiny a příznaky syndromu vyhoření a na jeho jednotlivé fáze. Třetí kapitola bude pojednávat o prevenci syndromu vyhoření a možnostech pomoci. Praktická část se bude zabývat empirickým výzkumem, který bude založen na porovnání projevů syndromu vyhoření u dvou zkoumaných skupin respondentů, pedagogů klasických základních škol a pedagogů základních škol pro děti s poruchami chování a učení. Autor stanoví hypotézy, které potvrdí či vyvrátí pomocí dotazníkové metody.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, R., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Edice Budka, 1994.
HILTON, J. Jak překonat stres doma, v práci, na cestách. Praha: Svojtka & Co., s.r.o., 2008.
JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995.
KALLWAS, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. 1. vyd. Praha: Portál, 2007.
KOHOUTEK, R. Psychologie zdraví a duševní hygiena. Brno: IMS Brno, 2007.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001.
NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003.
RUSH, Myron D; ČEJKOVÁ, Miroslava. Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů, 2003.
ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003.
Seznam doporučené literatury
ATKINSON, R., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Edice Budka, 1994.
HILTON, J. Jak překonat stres doma, v práci, na cestách. Praha: Svojtka & Co., s.r.o., 2008.
JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995.
KALLWAS, A. Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. 1. vyd. Praha: Portál, 2007.
KOHOUTEK, R. Psychologie zdraví a duševní hygiena. Brno: IMS Brno, 2007.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001.
NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003.
RUSH, Myron D; ČEJKOVÁ, Miroslava. Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů, 2003.
ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucí a oponentky diplomové práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Jůzl: Některé zajímavé poznatky z provedeného šetření.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Doňková: Zdánlivé rozpory v datech o respondentech ohrožených syndromem vyhoření.
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem