Tato diplomová práce se zabývá komparací sociálních aspektů firemní kultury v podmínkách středních škol. Práce je dělena na sedm hlavních kapitol. První kapitola se týká stěžejního názvu kultura. V této kapitole je tento pojem vymezen z hlediska historického a současného, protože chápání tohoto pojmu nebylo vždy zcela jednotné. Druhá kapitola se soustředí na téma firemní kultura. Jsou zde vymezeny její hlavní aspekty, které s tímto pojmem souvisí, ale i charakterizace tohoto pojmu. Třetí kapitola je zaměřena na kulturu školy. Kultura školy je odvozena od firemní kultury. Ta má své jisté specifikace s ohledem na cíle školy a na aspekty školy jako organizace. Další, čtvrtá kapitola se věnuje klima školy. Klima školy je důležitým psychologickým ukazatelem této organizace a je odrazem a reakcí na kulturu dané školy. Pátá kapitola popisuje další sociální aspekty kultury školy s ohledem na její volbu. Jde především o faktory managementu školy, image školy a různé determinanty při její volbě, pohledem jednotlivých aktérů školy. Poslední dvě kapitoly jsou zaměřeny empiricky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the comparison of social aspects of company culture in the conditions of secondary schools. The work is divided into seven main chapters. The first chapter concerns the very notion of culture. In this chapter this notion is dealt with from the historical as well as contemporary point of view, since the understanding of this notion has never been completely uniform. The second chapter focuses on the topic of company culture. The main aspects which are connected with this notion are defined, as well as the characterization of this notion. The third chapter focuses on school culture with regard to school aims and aspects of school as an organization. The fourth chapter deals with school climate. School climate is an important psychological indicator of this organization, and it is a reflection of and reaction to the culture of a particular school. The fifth chapter descri-bes other social aspects of school culture with regard to its choice. They are especi
ally the factors concerning the school management, school image, and various determi-nants concerning the choice of school viewed by the individual participants in the school process. The last two chapters are empirically focused.
Klíčová slova
Kultura, historie pojmu kultura, kultura organizace, prvky firemní kultury, struktura firemní kultury, typologie firemní kultury, obsah a síla firemní kultury, proces změny firemní kultury, adaptace na firemní kulturu, kultura školy, proměna kultury školy, rozvoj a prvky kultury školy, klima školy, aktéři školy, management školy, image školy.
Klíčová slova v angličtině
culture, history of the notion of culture, organization culture, company culture, aspects of company culture, company culture structure, typology of company culture, content and power of company culture, process of change of company culture, adaptation to company culture, school culture, change in school culture, development and aspects of school culture, school climate, participants in the school process, school management, school image.
Rozsah průvodní práce
91 s. (119 652 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá komparací sociálních aspektů firemní kultury v podmínkách středních škol. Práce je dělena na sedm hlavních kapitol. První kapitola se týká stěžejního názvu kultura. V této kapitole je tento pojem vymezen z hlediska historického a současného, protože chápání tohoto pojmu nebylo vždy zcela jednotné. Druhá kapitola se soustředí na téma firemní kultura. Jsou zde vymezeny její hlavní aspekty, které s tímto pojmem souvisí, ale i charakterizace tohoto pojmu. Třetí kapitola je zaměřena na kulturu školy. Kultura školy je odvozena od firemní kultury. Ta má své jisté specifikace s ohledem na cíle školy a na aspekty školy jako organizace. Další, čtvrtá kapitola se věnuje klima školy. Klima školy je důležitým psychologickým ukazatelem této organizace a je odrazem a reakcí na kulturu dané školy. Pátá kapitola popisuje další sociální aspekty kultury školy s ohledem na její volbu. Jde především o faktory managementu školy, image školy a různé determinanty při její volbě, pohledem jednotlivých aktérů školy. Poslední dvě kapitoly jsou zaměřeny empiricky.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the comparison of social aspects of company culture in the conditions of secondary schools. The work is divided into seven main chapters. The first chapter concerns the very notion of culture. In this chapter this notion is dealt with from the historical as well as contemporary point of view, since the understanding of this notion has never been completely uniform. The second chapter focuses on the topic of company culture. The main aspects which are connected with this notion are defined, as well as the characterization of this notion. The third chapter focuses on school culture with regard to school aims and aspects of school as an organization. The fourth chapter deals with school climate. School climate is an important psychological indicator of this organization, and it is a reflection of and reaction to the culture of a particular school. The fifth chapter descri-bes other social aspects of school culture with regard to its choice. They are especi
ally the factors concerning the school management, school image, and various determi-nants concerning the choice of school viewed by the individual participants in the school process. The last two chapters are empirically focused.
Klíčová slova
Kultura, historie pojmu kultura, kultura organizace, prvky firemní kultury, struktura firemní kultury, typologie firemní kultury, obsah a síla firemní kultury, proces změny firemní kultury, adaptace na firemní kulturu, kultura školy, proměna kultury školy, rozvoj a prvky kultury školy, klima školy, aktéři školy, management školy, image školy.
Klíčová slova v angličtině
culture, history of the notion of culture, organization culture, company culture, aspects of company culture, company culture structure, typology of company culture, content and power of company culture, process of change of company culture, adaptation to company culture, school culture, change in school culture, development and aspects of school culture, school climate, participants in the school process, school management, school image.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
-na kultury školy ve vztahu k vnitřnímu a vnějšímu prostředí školy (klima školy, image školy);
-pozitivní a negativní projevy kultury školy;
-silné a slabé stránky kultury školy.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na srovnání kultury státních a soukromých středních škol (ekonomika, podnikání, cestovní ruch).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
-na kultury školy ve vztahu k vnitřnímu a vnějšímu prostředí školy (klima školy, image školy);
-pozitivní a negativní projevy kultury školy;
-silné a slabé stránky kultury školy.
Součástí práce bude sociologický průzkum zaměřený na srovnání kultury státních a soukromých středních škol (ekonomika, podnikání, cestovní ruch).
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, M. Personální management. Praha: Grada, 1999, 968s. ISBN 80-7169-614-5
BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico, 1996, 343s. ISBN 80-85839-09-1
JAKUBÍKOVÁ, D. Kultura škol.In Školský management I.Cheb: Západočeská univerzita, 1999
JEŽEK, S.Vývoj metodiky pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy. Psychosociální klima školy II. Brno: MSD., 2004, 165s. ISBN 80-86633-29-2
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého, 212s. ISBN 80-244-1415-5
SVĚTLÍK, J. Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996, 384s. ISBN 80-902200-8-8
ŠIGUT, Z. Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: ASPI, 2004, 88s. ISBN 80-7357-046-7
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, M. Personální management. Praha: Grada, 1999, 968s. ISBN 80-7169-614-5
BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. Olomouc: Rubico, 1996, 343s. ISBN 80-85839-09-1
JAKUBÍKOVÁ, D. Kultura škol.In Školský management I.Cheb: Západočeská univerzita, 1999
JEŽEK, S.Vývoj metodiky pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy. Psychosociální klima školy II. Brno: MSD., 2004, 165s. ISBN 80-86633-29-2
PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého, 212s. ISBN 80-244-1415-5
SVĚTLÍK, J. Marketing školy. Zlín: EKKA, 1996, 384s. ISBN 80-902200-8-8
ŠIGUT, Z. Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: ASPI, 2004, 88s. ISBN 80-7357-046-7
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - firemní kultura školy - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - novela školského zákona - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - hodnoty veřejné školy - odpověděla dobře