Tato diplomová práce se v úvodu zabývá vzděláváním a termíny s ním spojenými, jako jsou učení, motivace a vystihuje podstatné rozdíly ve vzdělávání a učení mezi dospělými a dětmi. Dále řeší jaké druhy vzdělávání existují pro dospělou populaci, kdo vzdělává dospělé a hlouběji se zabývá firemním vzděláváním. Důležitou součástí je pojednání o metodách a formách vzdělávání dospělých obecně i se zaměřením na jazykové vzdělávání. S tímto souvisí i strategie, které si vyvíjíme pro učení se cizímu jazyku. Výzkum této práce zjišťoval názory na hodnotu různých forem jazykové výuky, různých metod a jejich využívání ze strany lektorů.
Anotace v angličtině
At the beginning is this diploma thesis focused on education and terminology connected with it, for example learning and motivation. Next it points at main differences between children?s and adults? education and learning. Then it mentions what kinds of adults? education are there, who is the person who educates them and it concentrates on company?s education more deeply. An inportant part of the diploma thesis is made up by methods and forms of adults? education ? generally and also focused on language aducation. Learning strategies that we use are also related with the main topic. The survey in this thesis was focused on educators? opinions on the value of various forms and methods of adults? teaching and if some special methods are used
Klíčová slova
Metody jazykové výuky, formy jazykové výuky, jazyková výuka dospělých, vzdělávání dospělých, druhy vzdělávání dospělých, lektor, e-learning, motivace, druhy učení.
Klíčová slova v angličtině
Language teaching methods, language teaching forms, adults? language teaching, adults? education, forms of adults? education, lector, e-learning, motivation, kinds of learning.
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se v úvodu zabývá vzděláváním a termíny s ním spojenými, jako jsou učení, motivace a vystihuje podstatné rozdíly ve vzdělávání a učení mezi dospělými a dětmi. Dále řeší jaké druhy vzdělávání existují pro dospělou populaci, kdo vzdělává dospělé a hlouběji se zabývá firemním vzděláváním. Důležitou součástí je pojednání o metodách a formách vzdělávání dospělých obecně i se zaměřením na jazykové vzdělávání. S tímto souvisí i strategie, které si vyvíjíme pro učení se cizímu jazyku. Výzkum této práce zjišťoval názory na hodnotu různých forem jazykové výuky, různých metod a jejich využívání ze strany lektorů.
Anotace v angličtině
At the beginning is this diploma thesis focused on education and terminology connected with it, for example learning and motivation. Next it points at main differences between children?s and adults? education and learning. Then it mentions what kinds of adults? education are there, who is the person who educates them and it concentrates on company?s education more deeply. An inportant part of the diploma thesis is made up by methods and forms of adults? education ? generally and also focused on language aducation. Learning strategies that we use are also related with the main topic. The survey in this thesis was focused on educators? opinions on the value of various forms and methods of adults? teaching and if some special methods are used
Klíčová slova
Metody jazykové výuky, formy jazykové výuky, jazyková výuka dospělých, vzdělávání dospělých, druhy vzdělávání dospělých, lektor, e-learning, motivace, druhy učení.
Klíčová slova v angličtině
Language teaching methods, language teaching forms, adults? language teaching, adults? education, forms of adults? education, lector, e-learning, motivation, kinds of learning.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách'' (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- používané výukové metody a formy výuky při jazykové výuce dospělých;
- názory odborníků a jejich komparace;
- specifika jazykového vzdělávání dospělých.
Součástí práce bude malý sociologický průzkum.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách'' (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- používané výukové metody a formy výuky při jazykové výuce dospělých;
- názory odborníků a jejich komparace;
- specifika jazykového vzdělávání dospělých.
Součástí práce bude malý sociologický průzkum.
Seznam doporučené literatury
Bednaříková, I. Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
Hladílek, M. Kapitoly z obecné didaktiky a didaktiky vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009.
Janíková, V. Učíme se učit cizí jazyky. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
Kraus, B. Základy sociální padagogiky. Praha: Portál, 2008.
Mužík, J. Principy, formy a metodika vzdělávání dospělých. Praha: Rozlet servis, 2011.
Škoda, K. Komparativní andragogika: srovnávací pedagogika dospělých. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1994.
Veteška J., Vacínová, T. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011.
Doktorandi pro Andragogiku: sborník z ... konference studentů doktorských studijních programů oboru Andragogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007.
Seznam doporučené literatury
Bednaříková, I. Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006.
Hladílek, M. Kapitoly z obecné didaktiky a didaktiky vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009.
Janíková, V. Učíme se učit cizí jazyky. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
Kraus, B. Základy sociální padagogiky. Praha: Portál, 2008.
Mužík, J. Principy, formy a metodika vzdělávání dospělých. Praha: Rozlet servis, 2011.
Škoda, K. Komparativní andragogika: srovnávací pedagogika dospělých. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1994.
Veteška J., Vacínová, T. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011.
Doktorandi pro Andragogiku: sborník z ... konference studentů doktorských studijních programů oboru Andragogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - výsledky praktické části práce - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Vavrečková - e-learningová metoda - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Vavrečková - metody v lektorské práci - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Vavrečková - výuka cizího jazyka - odpověděla vyčerpávajícím způsobem