Diplomová práce se zabývá tématem vzdělávání dospělých, formami a metodami vzdělávání ve vybrané organizaci. Cílem práce je zasadit pojem vzdělávání dospělých do celospolečenského kontextu, vysvětlit jeho význam, objasnit formy a metody vzdělávání dospělých, které jsou východiskem pro empirickou část. Empirická část podává obraz vzdělávání pracovníků vybrané organizace, magistrátu města. V souvislosti se současným směřování činnosti veřejné správy, která klade důraz na kvalitu poskytovaných služeb její modernizaci, profesionalizaci a efektivnost a v souvislosti s naplněním požadavků na vzdělávání úředníků se vzdělávání stalo personální činností strategického významu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with adult education, forms and methods of education in a selected organization. The goal is to put the concept of adult education in the context of the whole society, to explain its meaning, clarify forms and methods of adults education, which are the basis for the empirical part. The empirical part gives an outline of education of employees of selected organizations, the city hall. In relation to current direction of public administration activities that emphasizes on the quality of service, its modernization, professionalization and efficiency and in connection with the fulfilment of the requirements for servants education, the education has become personal activity of strategic importance.
Klíčová slova
celoživotní učení, vzdělávání dospělých, formy vzdělávání dospělých, metody vzdělávání dospělých, lidské zdroje, veřejná správa, vzdělávání úředníků
Klíčová slova v angličtině
lifelong learning, adults education, forms of adult education, methods of adult education, human resources, public administration, education of servants
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem vzdělávání dospělých, formami a metodami vzdělávání ve vybrané organizaci. Cílem práce je zasadit pojem vzdělávání dospělých do celospolečenského kontextu, vysvětlit jeho význam, objasnit formy a metody vzdělávání dospělých, které jsou východiskem pro empirickou část. Empirická část podává obraz vzdělávání pracovníků vybrané organizace, magistrátu města. V souvislosti se současným směřování činnosti veřejné správy, která klade důraz na kvalitu poskytovaných služeb její modernizaci, profesionalizaci a efektivnost a v souvislosti s naplněním požadavků na vzdělávání úředníků se vzdělávání stalo personální činností strategického významu.
Anotace v angličtině
The thesis deals with adult education, forms and methods of education in a selected organization. The goal is to put the concept of adult education in the context of the whole society, to explain its meaning, clarify forms and methods of adults education, which are the basis for the empirical part. The empirical part gives an outline of education of employees of selected organizations, the city hall. In relation to current direction of public administration activities that emphasizes on the quality of service, its modernization, professionalization and efficiency and in connection with the fulfilment of the requirements for servants education, the education has become personal activity of strategic importance.
Klíčová slova
celoživotní učení, vzdělávání dospělých, formy vzdělávání dospělých, metody vzdělávání dospělých, lidské zdroje, veřejná správa, vzdělávání úředníků
Klíčová slova v angličtině
lifelong learning, adults education, forms of adult education, methods of adult education, human resources, public administration, education of servants
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách. (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena :
- Konkrétní formy a metody vzdělávání ve vybrané organizaci, specifika a cíle vzdělávání dospělých ve vybrané organizaci.
- Vzdělávání v organizaci jako prostředek k rozvoji profesní kompetence.
- Úkoly sociální pedagogiky v oblasti vzdělávání dospělých v organizaci.
Součástí práce bude průzkum zaměřený : Analýzu profesních kompetencí cílové skupiny ve vybrané organizaci, analýzu vzdělávacího procesu jako prostředku k rozvoji profesní kompetence pracovníků a organizace. Zjištění vztahu pracovníků k dalšímu vzdělávání. Hledání odpovědi na otázku do jaké míry ovlivňuje vzdělání výkon profese a úlohu sociální pedagogiky v tomto procesu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách. (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena :
- Konkrétní formy a metody vzdělávání ve vybrané organizaci, specifika a cíle vzdělávání dospělých ve vybrané organizaci.
- Vzdělávání v organizaci jako prostředek k rozvoji profesní kompetence.
- Úkoly sociální pedagogiky v oblasti vzdělávání dospělých v organizaci.
Součástí práce bude průzkum zaměřený : Analýzu profesních kompetencí cílové skupiny ve vybrané organizaci, analýzu vzdělávacího procesu jako prostředku k rozvoji profesní kompetence pracovníků a organizace. Zjištění vztahu pracovníků k dalšímu vzdělávání. Hledání odpovědi na otázku do jaké míry ovlivňuje vzdělání výkon profese a úlohu sociální pedagogiky v tomto procesu.
Seznam doporučené literatury
Bednaříková, I. Metodika vzdělávání dospělých. 1vyd. Jihlava: VŠPJ-ICV, 2007
Beneš, M. Andragogika.1.vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003.
Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005
Mužík, J. Andragogická didaktika. 1. Vyd. Praha: Codex Bohemia, 1998.
Palán, Z., Langer, T. Základy andragogiky.1 vyd. Praha: UJAK, 2008
Palán, Z. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1.vyd. Praha: DAHA, 1997.
Veteška, J., Tureckiová, M. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. 1. vyd. Praha: UJAK, 2008
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bednaříková, I. Metodika vzdělávání dospělých. 1vyd. Jihlava: VŠPJ-ICV, 2007
Beneš, M. Andragogika.1.vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003.
Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005
Mužík, J. Andragogická didaktika. 1. Vyd. Praha: Codex Bohemia, 1998.
Palán, Z., Langer, T. Základy andragogiky.1 vyd. Praha: UJAK, 2008
Palán, Z. Výkladový slovník vzdělávání dospělých. 1.vyd. Praha: DAHA, 1997.
Veteška, J., Tureckiová, M. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. 1. vyd. Praha: UJAK, 2008
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Mazánková - metody ve vzdělávání dospělých - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
prof. Jílek - účinnost vzdělávání dospělých - odpověděla dobře
doc. Řehoř - plány vzdělávání - odpověděla vyčerpávajícím způsobem