Bakalářská práce pojednává o problematice multikulturní výchovy, jejím ukotvením
ve vzdělávacím systému České republiky a seznamuje s romskou minoritou jako nedílnou součástí multikulturní výchovy. Je rozdělena do čtyř kapitol, ve kterých jsou podrobně popsány nejdůležitější dokumenty české vzdělávací politiky, které stanovují obecné cíle vzdělání a výchovy, z nichž některé se týkají přímo multikulturní výchovy. Vysvětluje,
co si pod pojmem multikulturní výchova představit, jaké má poslání a co je jejím cílem. Rovněž seznamuje s odbornými termíny, které jsou v oblasti multikulturní výchovy používány. Blíže také pojednává o historii a zvycích romské minority. Závěrečná kapitola je věnována výzkumné části, kdy je za pomoci kvantitativní výzkumné strategie ověřována platnost stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
My Bachelors thesis deals with the problems of a multicultural education, its situation in the Czech educational system, and introduces us to the Roma minority as an integral part of the multicultural education. My thesis is divided into four parts where I narrowly describe the most important documents of the Czech educational system. These documents define general educational and upbringing goals and some directly deal with the multicultural education. Further I explain what does the term ?multicultural education? mean, what is its message, and a goal. An explanation of related terminology is also included. The theory part is concluded by mentioning of the Roma history and customs. The last part is devoted to the research using quantity research strategy with the aim of proving validity of defined hypothesis.
Klíčová slova
Multikulturní výchova, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, Rámcový vzdělávací program, národ, národnost, rasismus, předsudky, stereotypy, kultura, Rom, romská minorita.
Klíčová slova v angličtině
A multicultural education, National Program for the Development of Education in the Czech Republic, Framework Education Program for Elementary Education, a nation, a nationality, a racism, prejudices, stereotypes, a culture, a Roma, a Roma minority.
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o problematice multikulturní výchovy, jejím ukotvením
ve vzdělávacím systému České republiky a seznamuje s romskou minoritou jako nedílnou součástí multikulturní výchovy. Je rozdělena do čtyř kapitol, ve kterých jsou podrobně popsány nejdůležitější dokumenty české vzdělávací politiky, které stanovují obecné cíle vzdělání a výchovy, z nichž některé se týkají přímo multikulturní výchovy. Vysvětluje,
co si pod pojmem multikulturní výchova představit, jaké má poslání a co je jejím cílem. Rovněž seznamuje s odbornými termíny, které jsou v oblasti multikulturní výchovy používány. Blíže také pojednává o historii a zvycích romské minority. Závěrečná kapitola je věnována výzkumné části, kdy je za pomoci kvantitativní výzkumné strategie ověřována platnost stanovených hypotéz.
Anotace v angličtině
My Bachelors thesis deals with the problems of a multicultural education, its situation in the Czech educational system, and introduces us to the Roma minority as an integral part of the multicultural education. My thesis is divided into four parts where I narrowly describe the most important documents of the Czech educational system. These documents define general educational and upbringing goals and some directly deal with the multicultural education. Further I explain what does the term ?multicultural education? mean, what is its message, and a goal. An explanation of related terminology is also included. The theory part is concluded by mentioning of the Roma history and customs. The last part is devoted to the research using quantity research strategy with the aim of proving validity of defined hypothesis.
Klíčová slova
Multikulturní výchova, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, Rámcový vzdělávací program, národ, národnost, rasismus, předsudky, stereotypy, kultura, Rom, romská minorita.
Klíčová slova v angličtině
A multicultural education, National Program for the Development of Education in the Czech Republic, Framework Education Program for Elementary Education, a nation, a nationality, a racism, prejudices, stereotypes, a culture, a Roma, a Roma minority.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkumu v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na vysvětlení, historii a aplikaci multikulturní výchovy;
- na Rómskou komunitu, nedílnou součást multikulturní výchovy;
- na multikulturní výchovu v praxi na konkrétní škole.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na aplikaci a podporu multikulturní výchovy na konkrétní škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkumu v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na vysvětlení, historii a aplikaci multikulturní výchovy;
- na Rómskou komunitu, nedílnou součást multikulturní výchovy;
- na multikulturní výchovu v praxi na konkrétní škole.
Součástí práce bude sociologický výzkum zaměřený na aplikaci a podporu multikulturní výchovy na konkrétní škole.
Seznam doporučené literatury
Gulová, L., Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita 2008.
Gulová, L., Štěpařová, E. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004
Průcha, J., Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001.
Říčan, P., S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha, Portál 1998
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Gulová, L., Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita 2008.
Gulová, L., Štěpařová, E. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, 2004
Průcha, J., Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001.
Říčan, P., S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha, Portál 1998
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl částečně
3. prof. Jílek: Definice rasy.
- odpověděl částečně
Dr. Dolák: Předsudky vůči Romům.
- odpověděl částečně\n