Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou.V části teoretické přibližuje vznik a vývoj občanské veřejnosti v západní Evropě i v českých zemích. Dále se snaží objasnit problematiku sociálních hnutí a postihnout rozdíl mezi tzv. starými a novými. Následuje část věnovaná některým teoriím nových sociálních hnutí, komunikativní etice a na ni navazující etice diskurzivní. Praktická část se zabývá vybranými sociálními hnutími, popisuje v krátkosti jejich historii a fungování. V další části hledá na základě rozhovorů se členy hnutí a na možnosti využití hnutí v sociálně pedagogické praxi, především v oblasti formování životního stylu.
Anotace v angličtině
The thesis consist of two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes origin and evolution of public sphere in Western Europe as well as in the Czech countries. Further, it tries to explain problems of social movements and formulate the difference between so-called old and new ones. The next part deals with some theories of new social movements, comunication ethics and a follow-up discursive ethics. The practical part concerns with the chosen social movements, describes briefly their history and operating. The following interviews with the members of the social movements help to find answers to questions of frequency of discursive ethics within movements' operating and possible application of the movements in social pedagogical practice, primarily in the field lifestile formation.
Klíčová slova
občanská veřejnost, literární veřejnost, politická veřejnost, kritické rozvažování, diskurzivní etika, komunikativní etika, sociální hnutí, sociální pedagogika, výchova
Klíčová slova v angličtině
public sphere, literary public, political public, critical deliberation, discursive ethics, comunication ethics, social movement, social pedagogy, education
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou.V části teoretické přibližuje vznik a vývoj občanské veřejnosti v západní Evropě i v českých zemích. Dále se snaží objasnit problematiku sociálních hnutí a postihnout rozdíl mezi tzv. starými a novými. Následuje část věnovaná některým teoriím nových sociálních hnutí, komunikativní etice a na ni navazující etice diskurzivní. Praktická část se zabývá vybranými sociálními hnutími, popisuje v krátkosti jejich historii a fungování. V další části hledá na základě rozhovorů se členy hnutí a na možnosti využití hnutí v sociálně pedagogické praxi, především v oblasti formování životního stylu.
Anotace v angličtině
The thesis consist of two parts, theoretical and practical. The theoretical part describes origin and evolution of public sphere in Western Europe as well as in the Czech countries. Further, it tries to explain problems of social movements and formulate the difference between so-called old and new ones. The next part deals with some theories of new social movements, comunication ethics and a follow-up discursive ethics. The practical part concerns with the chosen social movements, describes briefly their history and operating. The following interviews with the members of the social movements help to find answers to questions of frequency of discursive ethics within movements' operating and possible application of the movements in social pedagogical practice, primarily in the field lifestile formation.
Klíčová slova
občanská veřejnost, literární veřejnost, politická veřejnost, kritické rozvažování, diskurzivní etika, komunikativní etika, sociální hnutí, sociální pedagogika, výchova
Klíčová slova v angličtině
public sphere, literary public, political public, critical deliberation, discursive ethics, comunication ethics, social movement, social pedagogy, education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- občanskou veřejnost a roli veřejného konsensu v díle Jürgena Habermase,
- její vztah k politickému životu společnosti,
- význam občanské veřejnosti a veřejného konsensu v politickém životě,
- roli organizací a zájmových skupin při veřejné debatě,
- význam uvedených principů pro sociální pedagogiku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- občanskou veřejnost a roli veřejného konsensu v díle Jürgena Habermase,
- její vztah k politickému životu společnosti,
- význam občanské veřejnosti a veřejného konsensu v politickém životě,
- roli organizací a zájmových skupin při veřejné debatě,
- význam uvedených principů pro sociální pedagogiku.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FFUK, 2005.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000.
Habermas, J. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000.
Hrubec, M.(ed.) Demokracie, veřejnost a občanská společnost. Praha: Filosofia, 2004.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Müller, K. Češi a občanská společnost. Praha: Triton, 2003.
Šamalík, F. Občanská společnost v moderním státě. Brno: Doplněk, 1995.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FFUK, 2005.
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000.
Habermas, J. Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000.
Hrubec, M.(ed.) Demokracie, veřejnost a občanská společnost. Praha: Filosofia, 2004.
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Müller, K. Češi a občanská společnost. Praha: Triton, 2003.
Šamalík, F. Občanská společnost v moderním státě. Brno: Doplněk, 1995.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. Mgr. Dalajka: Proč jste nedoložil zdroje některých dat z výzkumu?
- odpověděl částečně