Vlastní práce bude zaměřena na hledání odpovědi na otázku, proč dochází k problémům při zařazování dětí s poruchou sociální komunikace do kolektivu. Jak tuto situaci mohou ovlivnit pedagogičtí pracovníci, ve spolupráci s rodiči.
Zamyslet se nad schopností komunikace tzv. ?zdravých? dětí s dětmi postiženými touto poruchou. Možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Nastínit rozdíly při výchově a běžném provozu školek a škol, mezi dětmi s Aspergerovým syndromem a dětmi ostatními, zamyslet se nad prací výchovných pracovníků, pedagogů, jejich spolupráci s rodinami a v neposlední řadě se zaměřit na podpůrnou činnost organizací, které vznikly na pomoc rodinám těchto dětí, a nakolik je jejich práce přínosem pro rodiny samotné i pro společnost.
Anotace v angličtině
In this paper I would like to focus on analyzing and searching for possible answers why we are encountering problems regarding children with social communication disabilities fitting into educational petting environments, such as classes and other possible socializing groups or teams.
I will suggest how educators in cooperation with parents of children facing these challenges can improve and hopefully solve this educational and social problem.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, dítě, komunikace, kolektiv, organizace, pedagog, rodiče, sociální komunikace, výchova.
Klíčová slova v angličtině
Asperger syndrom, a child, children, team, group, communication, organization, educator, family, communication within social world / social communication/.
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Vlastní práce bude zaměřena na hledání odpovědi na otázku, proč dochází k problémům při zařazování dětí s poruchou sociální komunikace do kolektivu. Jak tuto situaci mohou ovlivnit pedagogičtí pracovníci, ve spolupráci s rodiči.
Zamyslet se nad schopností komunikace tzv. ?zdravých? dětí s dětmi postiženými touto poruchou. Možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Nastínit rozdíly při výchově a běžném provozu školek a škol, mezi dětmi s Aspergerovým syndromem a dětmi ostatními, zamyslet se nad prací výchovných pracovníků, pedagogů, jejich spolupráci s rodinami a v neposlední řadě se zaměřit na podpůrnou činnost organizací, které vznikly na pomoc rodinám těchto dětí, a nakolik je jejich práce přínosem pro rodiny samotné i pro společnost.
Anotace v angličtině
In this paper I would like to focus on analyzing and searching for possible answers why we are encountering problems regarding children with social communication disabilities fitting into educational petting environments, such as classes and other possible socializing groups or teams.
I will suggest how educators in cooperation with parents of children facing these challenges can improve and hopefully solve this educational and social problem.
Klíčová slova
Aspergerův syndrom, dítě, komunikace, kolektiv, organizace, pedagog, rodiče, sociální komunikace, výchova.
Klíčová slova v angličtině
Asperger syndrom, a child, children, team, group, communication, organization, educator, family, communication within social world / social communication/.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad
publikační etiky. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na pochopení problému, týkající se poruchy sociálního chování u dětí s Aspergerovým syndromem,
- na odlišnost chování těchto dětí v kolektivu, jejich reakce na ostatní vrstevníky při běžné činnosti,
- na přístup a komunikaci vychovatelů a pedagogů s těmito dětmi,
- na spolupráci rodičů s výchovnými institucemi a občanským sdružením Apla Praha, jejich pomoc při řešení problému výchovy a začlenění těchto dětí do kolektivu.
Součástí práce bude praktická část zaměřená na rozhovory s rodiči.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad
publikační etiky. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na pochopení problému, týkající se poruchy sociálního chování u dětí s Aspergerovým syndromem,
- na odlišnost chování těchto dětí v kolektivu, jejich reakce na ostatní vrstevníky při běžné činnosti,
- na přístup a komunikaci vychovatelů a pedagogů s těmito dětmi,
- na spolupráci rodičů s výchovnými institucemi a občanským sdružením Apla Praha, jejich pomoc při řešení problému výchovy a začlenění těchto dětí do kolektivu.
Součástí práce bude praktická část zaměřená na rozhovory s rodiči.
Seznam doporučené literatury
Attwood,T. Aspergerův syndrom: Porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál, 2005.
Boyd, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2011.
Jelínková, M., Netušil, R. Autismus II. Problémy v sociálních vztazích dětí s autismem. IPP, 1999.
Preismann, Ch. Život s Aspergerovým syndromem (Příběh psychoterapie). Praha: Portál, 2010.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během zpracování tohoto textu.
Seznam doporučené literatury
Attwood,T. Aspergerův syndrom: Porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál, 2005.
Boyd, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2011.
Jelínková, M., Netušil, R. Autismus II. Problémy v sociálních vztazích dětí s autismem. IPP, 1999.
Preismann, Ch. Život s Aspergerovým syndromem (Příběh psychoterapie). Praha: Portál, 2010.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během zpracování tohoto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce (viz posudky)
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - výsledky výzkumného šetření - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - úskalí při integraci žáků - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Mazánková - rozdíl mezi autismem a Aspergerovým syndromem - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Jůzlová - kolil dětí má uvedenou diagnózu - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Dr. Jůzlová - pomoc speciální pedagogiky - odpověděla vyčerpávajícím způsobem